ŽURNĀLS Numura tēma

18. Augusts 2015 /Nr.32 (884)

Atskatoties uz pirmo gadu ar jaunu pieeju aizsardzībai no vardarbības
Mg.iur.
Dagnija Palčevska
Tieslietu ministrijas Civiltiesību departamenta direktore  

Ir pagājis nedaudz vairāk kā gads, kopš 2014. gada 31. martā stājās spēkā būtiski un konceptuāli Tieslietu ministrijas virzītie grozījumi Civilprocesa likumā, likumā "Par policiju", Bāriņtiesu likumā, Krimināllikumā un Bērnu tiesību aizsardzības likumā. Tie ieviesa Latvijas tiesību sistēmai jaunu, daudzās valstīs jau zināmu, sabiedrībai nepieciešamu un aktuālu risinājumu, proti, kā ar civiltiesiskiem un administratīviem līdzekļiem vērsties pret vardarbības situācijām ģimenē vai citu personu starpā, kur pastāv vai ir pastāvējušas tuvas attiecības uz radniecības vai personisku attiecību pamata.

Atskatoties atpakaļ uz diskusijām, dažādajiem viedokļiem, kas apvija un pavadīja šo grozījumu izstrādi un virzību, jāatzīst, ka viedokļu atšķirības sabiedrībā uzvirmo arī šobrīd – vairāk nekā gadu pēc šo grozījumu aktīvas lietošanas praksē. Tāpēc, lai arī šo grozījumu izstrādes laikā un likumprojektu pamatojumos tas tika uzsvērts, būtu vēlreiz jāatgādina, ka solis, ko ir spērusi Latvija ar šo regulējumu, ir bijis jauns skatījums uz vardarbības novēršanu Latvijas mērogā, bet ne Eiropas vai citu valstu mērogā. Latvijai vairākas ANO un Eiropas Padomes komitejas, kas vērtē virkni Latvijai saistošo cilvēktiesību instrumentu piemērošanu un efektivitāti, savos ieteikumos un rekomendācijās, jau, sākot ar 2004. gadu, bija uzsvērušas šāda aizsardzības pasākuma nepieciešamību gan regulējuma, gan arī izpildes līmenī.1 Eiropas Savienības valstīs šāda vai līdzīga veida aizsardzības regulējums, kas ļauj ar civiltiesiskiem vai administratīviem līdzekļiem risināt vardarbības situācijas ģimenē, ir pastāvējis vairāku gadu garumā, pirms tādu ieviesa Latvija. Turklāt vairākās valstīs šāds regulējums ir spēkā vairāk nekā desmit gadus (šie pagaidu aizsardzības pasākumi ir zināmi ar nosaukumiem restraining order, protection order). Tieši tāpēc, ka šādi aizsardzības pasākumi pastāv vairākās valstīs, Eiropas Savienības ietvaros, stiprinot kopējo tiesiskuma telpu, 2013. gadā tika pieņemta regula, kas paredz šādu aizsardzības pasākumu atzīšanu un izpildi starp dalībvalstīm,2 lai ierobežojumi, kas noteikti vardarbīgajai personai, nezaudētu savu spēku un iedarbību tikai tāpēc, ka cietusī persona vai vardarbīgā persona ir pārcēlusies uz citu ES dalībvalsti.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Aiga Mieriņa
Numura tēma
Aizsardzība pret vardarbību ģimenē starptautisko un nacionālo tiesību skatījumā
Gilberts Kīts Četertons1 ir norādījis: "Mūsdienu humānists var pieņemt visus uzskatus, bet viņš nevar mīlēt visus cilvēkus. Dažreiz sava humānisma ekstāzē viņš pat tos visus ienīst. Viņš var pieņemt visus uzskatus, ieskaitot ...
2 komentāri
Diskusija
Pagaidu aizsardzība pret vardarbību
Dace Šulmane
Numura tēma
Vai likumdevējam izdevies piebremzēt vardarbību ģimenē?

Vardarbība ģimenē ir problēma un tāda negatīva parādība, kuras pastāvēšanā tieši nav vainojama nedz valsts politika, nedz tautas sāpīgā vēsture, nedz izglītības sistēma.

Sintija Dzalbe
Numura tēma
Preventīvo piespiedu līdzekļu koncepcijas ieviešana Latvijas tiesību sistēmā
Šobrīd Latvijas Republikā (turpmāk – Latvija) pastāv juridiskās atbildības sistēma, kuras ietvaros nav iespējams īstenot preventīvo funkciju, jo valsts institūcijas galvenokārt ar tām pieejamiem instrumentiem reaģē uz pagātnē ...
Sanita Sīle
Numura tēma
Vardarbība ģimenē ir problemātisks jautājums arī Latvijas kontekstā
Jau kopš 2006. gada, kad tika publicēts UNICEF ziņojums "Aiz aizvērtām durvīm",1 bērnu tiesību aizsardzības jomā strādājošajiem speciālistiem vajadzētu būt skaidram, tieši kādas sekas uz bērnu atstāj dzīvošana ģimenē, kur ...
AUTORU KATALOGS