ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

28. Marts 2017 /Nr.13 (967)

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas apkarošanas regulējuma pilnveides iespējas
2 komentāri
Dina Spūle
Tieslietu ministrijas Krimināltiesību departamenta juriste, Latvijas pastāvīgās delegācijas OECD Kukuļošanas apkarošanas starptautiskajos biznesa darījumos darba grupā vadītājas vietniece 

2015. gada rudenī Latvijā tika aktualizēts jautājums par cīņas pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju efektivitāti. Tam par iemeslu bija 2015. gada 14. oktobrī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (Organisation for Economic Cooperation and Devolepment, turpmāk – OECD) Kukuļošanas apkarošanas starptautiskajos biznesa darījumos darba grupas (Working Group on Bribery in International Business Transactions, turpmāk – WGB) apstiprinātais Latvijas 2. fāzes novērtēšanas ziņojums.

Ziņojumā tika izteiktas nopietnas bažas par to, ka Latvija nav atbilstoši risinājusi būtiskus ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju saistītus riskus. Tika norādīts, ka esošie pasākumi, kas vērsti uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas atklāšanu, nav bijuši pietiekami efektīvi un nav spējuši atklāt liela apjoma noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju. Tāpēc Latvijai tika rekomendēts ieviest adekvātu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas sistēmu, kā arī spert neatliekamus soļus, kas tieši vērsti uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas gadījumu atklāšanu, veiksmīgu izmeklēšanu un personu saukšanu pie atbildības.

Balstoties uz WGB veikto Latvijas novērtējumu, Latvijai tika izvirzītas prioritārās rekomendācijas, no kuru izpildes bija atkarīgs OECD dalībvalstu lēmums par Latvijas gatavību pievienoties organizācijai. Latvijai ļoti īsā laika posmā bija jāveic izmaiņas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas novēršanas tiesiskajā regulējumā; jānosaka padziļināta izpēte un citi papildu pasākumi pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu, izvērtējot nerezidentus, kas rada noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas riskus; jāuzlabo noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas atklāšana; jāveic pasākumi, nodrošinot atbilstību Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumam (turpmāk – NILLTFNL), un jāveic neatliekami pasākumi, lai veicinātu saukšanu pie atbildības par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju.

Lai izpildītu Latvijas 2. fāzes novērtējuma ietvaros izteiktās rekomendācijas, Ministru kabinets 2016. gada 21. jūnija sēdē apstiprināja Tieslietu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Kukuļošanas apkarošanas starptautiskajos biznesa darījumos darba grupas 2. fāzes Latvijas novērtējuma ziņojumu, tajā izteiktajām rekomendācijām un to izpildes nodrošināšanu" (turpmāk – Informatīvais ziņojums), kura pielikumā "Pasākumu un uzdevumu plāns OECD WGB 2. fāzes rekomendāciju izpildei" tika ietverti visi nepieciešamie pasākumi, lai nodrošinātu 2. fāzes rekomendāciju izpildi, noteiktas atbildīgās iestādes un termiņi, kādos uzdevumi ir veicami.

Izpildot Informatīvajā ziņojumā ietvertos uzdevumus, kā arī gatavojoties plānotajai Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu ekspertu komitejas 5. kārtas novērtēšanai par Latvijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas sistēmas tehnisko atbilstību FATF (Financial Action Task Force) rekomendācijām, kā arī minētās sistēmas efektivitāti, Tieslietu ministrija sadarbībā ar citām iesaistītajām institūcijām uzsāka darbu pie esošā normatīvā regulējuma analīzes un nepieciešamo tiesību aktu grozījumu izstrādes, kuru mērķis bija nodrošināt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas gadījumu atklāšanu, veiksmīgu izmeklēšanu un personu saukšanu pie atbildības.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (2)
2 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Jurists
31. Marts 2017 / 11:02
0
ATBILDĒT
1.Rakstā ir nepareizi izprasts noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas jēdziens;
2.Nav korekti atreferētas starptautisko organizāciju izdoto dokumentu (naudas atmazgāšanas novēršanas jomā) nosacījumi, atbilstoši kuriem valsts nacionālajā līmenī kriminalizēt vairākas noziedzīgās darbības, tostarp darbības, kas raksturojamas kā legalizēšana;
3. Acīmredzami vēlme kaut ko reformēt ir saistīta ar citu motīvu - mākslīgi celt statistisko rādītājus (KL 195.p.);
4. Tieslietu ministrijai būtu laiks padomāt par maksātnespējas krimināltiesisko regulējumu, jo, lūk šajā jomā, viss ir pilnīgā "kārtībā".
Armands > Jurists
2. Aprīlis 2017 / 17:11
0
ATBILDĒT
Iespējams, ka Jūsu tēzes ir pareizas, tomēr trūkst pamatojuma. Piemēram, kā izpaužas tas, ka "rakstā ir nepareizi izprasts noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas jēdziens"?
visi numura raksti
Armands Smans
Skaidrojumi. Viedokļi
Attaisnojošu pierādījumu pieļaujamības izvērtēšanas aspekti
2 komentāri
Jurista Vārds
Notikums
"Jurista Vārdam" – balva par labu valodu
Žurnāls "Jurista Vārds" kļuvis par vienu no deviņiem laureātiem pirmajā Latvijas preses izdevumu valodas konkursā "Latviešu valodas kvalitāte periodiskajā presē", kas norisinājās no 2016. gada 1. maija līdz 2016. gada 30. novembrim, ...
Jānis Kārkliņš, Edijs Brants
Skaidrojumi. Viedokļi
Negatīvā atzīšanas prasība civilprocesā
Vēlme rakstīt par šo tēmu autoriem radās pēc "Jurista Vārdā" publicētā Mg. iur. Daces Vārnas raksta "Juridisko attiecību nepastāvēšanas prasījums (negatīva prasība) civilprocesā".1 Iepazīstoties ar raksta saturu, autori nolēma ...
5 komentāri
Arta Snipe
Viedoklis
Vēlreiz par tiesas brāķi
2017. gada 7. marta "Jurista Vārdā" publicēts Gaida Bērziņa raksts "Par Maksātnespējas likuma 155. panta ceturtās daļas piemērošanu", kurā autors analizējis Augstākās tiesas 2016. gada 28. decembra lēmumu lietā SPC-21/2016. Šis ...
34 komentāri
Agnija Granžē
Viedoklis
Nekustamā īpašuma nodoklis Rīgā – ārvalstnieku diskriminēšana
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. 148 "Par nekustamā īpašuma nodokli Rīgā" paredz, ka parastā nekustamā īpašuma nodokļa likme ārvalstnieku dzīvesvietai tiek piemērota, ja dzīvesvieta deklarēta Latvijā vismaz pirms septiņiem ...
3 komentāri
AUTORU KATALOGS