Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

JAUNUMI

15. Aprīlis 2019 / 09:19

PTAC veicis pētījumu par patērētāju tiesību uzraudzību sociālajos tīklos

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2018. gadā veica pētījumu par reklāmām un preču/pakalpojumu reklamēšanas veidiem sociālajos tīklos, īpaši attiecībā uz uztura bagātinātājiem un dažādiem kosmētikas līdzekļiem.  Svarīgi atzīmēt, ka izpētes periodā īpaša uzmanība tika pievērsta sociālā tīkla facebook.com publicētajai informācijai, t.i., Facebook lapām un lietotāju profilu publikācijām.

PTAC pētījuma ietvaros kopumā tika aplūkotas 52 sociālā tīkla facebook.com lapas un profili. Izpētes gaitā notika pārbaudes, kā arī apkopoti secinājumi. Būtiska uzmanība tika pievērsta profilu izveidošanas laikam, veidam un izmantošanas nolūkam, kā arī profilu aktivitātei un apstākļiem, kas varētu liecināt, ka profilu darbība ir beigusies. Tāpat pētījuma ietvaros tika analizēta sociālo tīklu vidē sniegtās informācijas saturs, tostarp veikta izpēte ar tās saistību ar citām tīmekļa vietnēm un interneta veikaliem, kuros patērētājiem tiek piedāvātas vai pārdotas dažādas preces un pakalpojumi.

Saskaņā ar PTAC veiktā pētījuma rezultātiem, 52 izpētes objektos visbiežāk konstatētie iespējamie pārkāpumi ir saistīti ar neatbilstošu komercpraksi uztura bagātinātāju un kosmētikas produktu reklāmas jomā, kā arī distances tirdzniecības jomu reglamentējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu. Saistībā ar maldinošu komercpraksi kosmētikas līdzekļu jomā PTAC visbiežāk konstatēja neatbilstošu informāciju, kas sniegta par reklamēto produktu īpašībām un to iedarbību, kā arī gadījumus, kad patērētājiem attiecīgā būtiskā informāciju par produktu tiek noklusēta.

Savukārt saistībā ar pārkāpumiem uztura bagātinātāju jomā PTAC konstatēja neatļautu veselīguma norāžu izmantošanu, kā arī tādu produktu reklamēšanu, kas nav reģistrēti Pārtikas un veterinārā dienesta uztura bagātinātāju reģistrā.

Saistībā ar distances tirdzniecības jomu PTAC konstatēja, ka sociālo tīklu vidē patērētājiem bieži netiek sniegta informācija par distances līguma noteikumiem, tai skaitā informācija par atteikuma tiesībām un atteikuma tiesību veidlapu. Vienlaikus tika konstatēti gadījumi, kad patērētājiem tiek sniegta maldinoša informācija par atteikuma tiesībām un to ierobežojumiem. Tāpat tika konstatēti pārkāpumi, kuri saistīti ar to, ka patērētājiem nav nodrošināta iespēja saglabāt un saņemt līguma noteikumus pastāvīgā informācijas nesējā, kā arī ir noklusēta informācija par  sūdzību izskatīšanas kārtību un ārpustiesas sūdzību izskatīšanas un atlīdzības iespējām un veidu, kā tām piekļūt.

Pētījumā rezultātā  tika izstrādāti ieteikumi patērētājiem, aicinot patērētājus ņemt vērā zemāk norādīto:

  • Kritiski vērtēt, vai reklamētajiem kosmētikas līdzekļiem un uztura bagātināju produktiem piemīt vai var piemist tādasīpašības, kādas tiek norādītas produkta reklāmā vai piedāvājumā;
  • Pirms iegādāties uztura bagātinātāju produktus vai arī šaubu gadījumā, pārbaudīt vai tie iekļauti PVD uztura bagātinātāju reģistrā;
  • Nepaļaujaties uz acīmredzami pārspīlētām produktu īpašībām. Parasti šāda informācija ir nepatiesa un vērsta uz neuzmanīgu un lētticīgu pircēju piesaistīšanu;
  • Izvērtēt, vai atsaucoties uz aicinājumu izdarīt pirkumu, ir nodrošināta skaidra un pietiekama informācija, kasnepieciešama, lai pieņemtu patērētāja interesēm atbilstošu un uz informāciju balstītu lēmumu veikt darījumu, piemēram, iegadies attiecīgo produktu;
  • Pārliecināties, vai tiek sniegta nepieciešamā informācija par produkta pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi, ja pārdevējs ir komersants, vai arī pārdevēja vārdu, uzvārdu un adresi, ja pārdevējs ir fiziska persona;
  • Pirms pasūtījuma veikšanas, iespēju robežās būtu vēlams painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm saistībā ar attiecīgo produktu iegādi vai sadarbību ar konkrēto pārdevēju;
  • Ņemiet vērā, ka, iegādājoties produktu distances līguma veidā, (interneta vietnē, izmantojot elektronisko pastu, WhatsApp, Facebook Messenger, tālruni vai citus distances saziņas līdzekļus) patērētājiem ir atteikuma tiesības, kuru noteikumiem un atteikuma veidlapai jābūt nodrošinātai ne vēlāk kā preces piegādes brīdī uz pastāvīgā informācijas nesēja;
  • Izmantojot atteikuma tiesības, ņemiet vērā, ka, ja kosmētikas līdzekļa vai uztura bagātinātāja produkta iepakojums ir atvērts, var rasties situācija, kurā atteikuma tiesības nav izmantojamas, piemēram, higiēnas un veselīguma apsvērumu dēļ.
  • Atteikuma tiesības ir izmantojamas 14 dienu laikā no preces saņemšanas, bet, ja informācija par atteikuma tiesībām jums nav sniegta, tad šis termiņš var sasniegt laika posmu līdz pat vienam gadam un 14 dienām.

Tā kā komersanti apzinās, ka mūsdienās savu patērētāju visefektīvāk ir sasniegt ar sociālo tīklu starpniecību, nepārtraukti pieaug distances tirdzniecības popularitāte tieši sociālajos tīklos. Lai pasargātu patērētājus no negodīgiem komersantiem un fiziskām personām, PTAC 2019. gadā plāno turpināt uzraudzības aktivitātes sociālajos tīklos.

1
0
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
PIEVIENOT
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
jaunumi
22. Oktobris / 13:01
31. oktobrī Rīgas Juridiskajā augstskolā notiks ikgadējā Cilvēktiesību konference
22. Oktobris / 12:20
Eiropas valstis sadarbojas, lai novērstu cilvēku tirdzniecību  
22. Oktobris / 12:13
Apaļā galda diskusiju par Sīrijas pilsoņu ģimenēm, kam Latvijas Republikā piešķirta starptautiskā aizsardzība
22. Oktobris / 12:09
Bijušajam senatoram Valerijanam Jonikānam piešķir Goda tiesneša nosaukumu
22. Oktobris / 12:06
Tieslietu padome konceptuāli atbalsta tiesnešu administratīvās imunitātes atcelšanu
AUTORU KATALOGS