ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

31. Janvāris 2006 /Nr.5 (408)

Latvijas pašvaldības kā valsts pārvaldes subjekti

[2] Atvasinātu publisku personu institucionālās padotības formu un saturu nosaka likums, ar kuru vai uz kura pamata attiecīgā atvasinātā publiskā persona izveidota. Pašvaldība, pildot valsts pārvaldes funkcijas, kas saskaņā ar likumu nodotas tās autonomā kompetencē, atrodas Ministru kabineta pārraudzībā likumā "Par pašvaldībām" noteiktajā kārtībā un apjomā.2

Latvijas pašvaldības kā valsts pārvaldes subjekti

Dipl. iur. Kristīne Jaunzeme, RAPLM Juridiskā departamenta nodaļas vadītāja, LU Juridiskās fakultātes maģistrante

JAUNZEME.JPG (11543 bytes)
Foto: no personiskā arhīva

[1] Ministru kabinetam ir padotas valsts pārvaldes iestādes.1

[2] Atvasinātu publisku personu institucionālās padotības formu un saturu nosaka likums, ar kuru vai uz kura pamata attiecīgā atvasinātā publiskā persona izveidota. Pašvaldība, pildot valsts pārvaldes funkcijas, kas saskaņā ar likumu nodotas tās autonomā kompetencē, atrodas Ministru kabineta pārraudzībā likumā “Par pašvaldībām” noteiktajā kārtībā un apjomā.2

[3] Vietējā pašvaldība ir vietējā pārvalde, kas ar pilsoņu vēlētas pārstāvniecības – domes (padomes) – un tās izveidoto institūciju un iestāžu starpniecību nodrošina likumos noteikto funkciju, kā arī likumā paredzētajā kārtībā Ministru kabineta doto uzdevumu un pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot valsts un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses.3

No iepriekšminētajām tiesību normām izriet pašvaldību iekļaušana vienotā valsts pārvaldes sistēmā. Šajā sistēmā pašvaldības tiek atzītas par zemāko valsts pārvaldes līmeni, kas ar iedzīvotāju ievēlētas pārstāvniecības starpniecību īsteno pārvaldi uz vietām atbilstoši likumā tām piešķirtajai kompetencei. Turklāt jāatzīmē interesants fakts – laikā, kad Latvijas Republika pievienojās Eiropas Vietējo pašvaldību hartai,4 likumā “Par pašvaldībām” tika izdarīti grozījumi5 pašvaldības jēdziena skaidrojumā, aizstājot vārdus “valsts vietējā (rajonu) pārvalde” ar vārdiem “vietējā (rajonu) pārvalde”. Minētie grozījumi tika izdarīti, pamatojoties uz Eiropas vietējo un reģionālo pašvaldību kongresa rekomendācijām,6 kas atzina jēdzienu “valsts vietējā (rajona) pārvalde” par nepiemērotu un ieteica normatīvajos aktos lietot tādus jēdzienus, kas vairāk atbilstu decentralizācijas garam, proti, vārds “valsts” ir jāaizvieto ar “publisko pārvaldi”. Tādējādi bez juridiska pamatojuma tika mēģināts nostiprināt pašvaldību autonomo un īpašo juridiskās personas statusu un uzsvērt, ka pašvaldības neietilpst valsts pārvaldes sistēmā. Autore šeit apzināti norāda, ka minētais tika darīts bez juridiska pamatojuma, un pretendē šā raksta ietvaros to argumentēt. Šā jautājuma analizēšanas nepieciešamību arī šodien pamato atsevišķu pašvaldību darbinieku un pārstāvju viedoklis, ka pašvaldības nav un nevar būt vienotās valsts pārvaldes sastāvdaļa un ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma normas ir pretrunā ar Eiropas Vietējo pašvaldību hartu un likumu “Par pašvaldībām”.

Šajā rakstā autore apskatīs:

1) atsevišķus pašvaldību jēdziena izpratnes aspektus,

2) pamatojumu pašvaldību izveidošanai un tiesībām uz varu,

3) publiskās varas sadales principus un no tiem izrietošo pašvaldībām piešķirto kompetenci,

4) attiecības ar tiešo pārvaldi pašvaldību pārraudzības īstenošanas kontekstā.

Par dažiem pašvaldību jēdziena izpratnes aspektiem

Iesākumā ir būtiski pievērst uzmanību atsevišķiem pašvaldību jēdziena un tā izpratnes aspektiem, jo dažādās diskusijās par pašvaldību vietu valsts pārvaldē, pašvaldību autonomijas pārkāpumiem un varas centralizāciju bieži tiek piesaukta Eiropas Vietējo pašvaldību harta (turpmāk – Harta), kas ir pamatoti. Taču nav nācies dzirdēt, ka Hartas interpretācijai tiktu izmantots arī to skaidrojošais ziņojums,7 kas apkopo atbildīgās komitejas diskusijas par konkrētu jēdzienu lietojumu un regulējuma noteikšanu un veicina Hartā noteiktā precīzāku un mērķim atbilstošu izpratni.
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Kristīne Dupate
Eiropas telpā
Vai pastāv "sieviešu" un "vīriešu" darbi
Šī raksta mērķis ir iepazīstināt lasītāju ar svarīgākajām EKT prakses atziņām par gadījumiem, kad pieļaujams izņēmums no atšķirīgas attieksmes principa, jo attiecīgā darba veikšanas objektīvs priekšnosacījums ir darbinieka ...
1 komentāri
Skaidrojumi. Viedokļi
Kriminālprocess praksē: problēmas, secinājumi, priekšlikumi
Lai noskaidrotu dažādu tiesībsargājošo institūciju pārstāvju viedokļus par Kriminālprocesa likumu un nepieciešamajiem grozījumiem, "JV" uzdeva vairākus jautājumus Augstākās tiesas senatoram, Ģenerālprokuratūras virsprokuroram un ...
Vilnis Vietnieks
Skaidrojumi. Viedokļi
Mērķis sasniegts daļēji
Ēriks Kalnmeiers
Skaidrojumi. Viedokļi
Jānoregulē apcietinājuma piemērošana
Jānis Grīnbergs
Skaidrojumi. Viedokļi
Likumā vērojamas pretrunas
AUTORU KATALOGS