ŽURNĀLS

23. Decembris 1999 /Nr.45 (152)

Par varas dalīšanas principu

Par varas dalīšanas principu
JJ2.JPG (21956 BYTES) JJ3.JPG (18628 BYTES)

Arnis Buka, Kristīne Jarinovska, LU Juridiskās fakultātes studenti, — "Latvijas Vēstnesim"

Vara Latvijas Republikā ir sadalīta starp trim autonomiem varas atzariem. Šāds sadalījums ir pilnīgs un izriet no Satversmes 1.panta — šīs trīs varas savstarpēji sadala visu varas apjomu. Taču, cik striktas un statiskas ir robežas starp varu darbības sfērām, kā un cik lielā mērā likumdevējs var ietekmēt izpildvaru — tāds jautājums bija jānoskaidro Satversmes tiesai. Konkrētajā lietā par strīda objektu kļuva Saeimas lēmumi1, kuros tiek dotas norādes izpildvarai.

Līdz šim ne likumos, ne tiesību teorijā, ne arī tiesu praksē detalizēti netika aplūkotas parlamenta tiesības un izmantojamās metodes izpildvaras darbību ietekmei. Saeima, pārņemot Augstākās Padomes praksi, jau līdz šim ir izdevusi vairākus paziņojumu formā ietērptus un izpildvarai adresētus lēmumus. Taču līdz lietas izskatīšanai netika izvērtēts lēmumu juridiskais statuss un atbilstība Satversmei.

Satversmes tiesa spriedumā norādīja, ka "varas dalīšanas princips nav jāuztver dogmatiski un formāli, bet jāsamēro ar tā mērķi novērst varas centralizāciju vienas institūcijas vai amatpersonas rokās"2. Šis arguments bija pamats secinājumam, ka "Saeima ir tiesīga dot Ministru kabinetam saistošus uzdevumus", tādējādi akceptējot likumdevēja pilnvaras radīt juridiskas sekas, tieši iejaucoties izpildvaras darbībā. Minētā tēze jāskata daudz plašāk par konkrētās lietas ietvariem, jo ar to Latvijas konstitucionālā tiesa izskaidro, kā praksē būtu jāpiemēro varas dalīšanas teorija.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Par Satversmi kā domāšanas līmeni
Par atklātajiem cietumiem progresīvā sodu izpildē
Par ieslodzījuma iestādēm Tieslietu ministrijas pārraudzībā
Par juristu dāvinājumu skolām
AUTORU KATALOGS