ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

27. Marts 2007 /Nr.13 (466)

Tiesību normu hierarhijas kontrole administratīvajā tiesā
2 komentāri

Rakstā tiks aplūkota Administratīvā procesa likuma1 (turpmāk - APL) 104.pantā administratīvajām tiesām piešķirtā kompetence - tiesības veikt tiesību normu hierarhijas kontroli. APL 104.panta pirmā daļa noteic, ka, pārbaudot administratīvā akta vai faktiskās rīcības tiesiskumu un noskaidrojot privātpersonas publiski tiesiskos pienākumus vai tiesības, tiesa šaubu gadījumā pārbauda, vai iestādes piemērotā vai administratīvajā tiesas procesā piemērojamā tiesību norma atbilst augstāka juridiskā spēka tiesību normām. Saskaņā ar APL 2.panta 1.punktu viens no likuma pamatmērķiem ir nodrošināt demokrātiskas, tiesiskas valsts pamatprincipu, it sevišķi cilvēktiesību, ievērošanu konkrētās publiski tiesiskajās attiecībās starp valsti un privātpersonu.

Tiesību normu hierarhijas kontrole administratīvajā tiesā

 

Dipl.iur. Marina Borkoveca, LU Juridiskās fakultātes maģistrante

 

07.JPG (11658 bytes)
Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV”

Administratīvā procesa likuma 104.panta saturs

 

Rakstā tiks aplūkota Administratīvā procesa likuma1 (turpmāk – APL) 104.pantā administratīvajām tiesām piešķirtā kompetence – tiesības veikt tiesību normu hierarhijas kontroli.

APL 104.panta pirmā daļa noteic, ka, pārbaudot administratīvā akta vai faktiskās rīcības tiesiskumu un noskaidrojot privātpersonas publiski tiesiskos pienākumus vai tiesības, tiesa šaubu gadījumā pārbauda, vai iestādes piemērotā vai administratīvajā tiesas procesā piemērojamā tiesību norma atbilst augstāka juridiskā spēka tiesību normām.

Saskaņā ar APL 2.panta 1.punktu viens no likuma pamatmērķiem ir nodrošināt demokrātiskas, tiesiskas valsts pamatprincipu, it sevišķi cilvēktiesību, ievērošanu konkrētās publiski tiesiskajās attiecībās starp valsti un privātpersonu.

No minētajām tiesību normām izriet šādi priekšnoteikumi tiesību normu hierarhijas kontrolei administratīvajā tiesā:

1) tā ir pieļaujama tikai konkrētajā administratīvajā procesā tiesā, lemjot par konkrēto pieteikumu (skatot individuālo lietu), proti, pārbaudot administratīvā akta vai faktiskās rīcības tiesiskumu un noskaidrojot privātpersonas publiski tiesiskos pienākumus vai tiesības;

2) tiesai pastāv šaubas par iestādes piemērotās vai administratīvajā tiesas procesā piemērojamās tiesību normas atbilstību augstāka juridiskā spēka tiesību normām;

3) tas ir nepieciešams, lai aizsargātu demokrātiskas, tiesiskas valsts pamatprincipu, it sevišķi cilvēktiesību, ievērošanu.

Šādu tiesību normu hierarhijas kontroli sauc par incidentālo tiesību normu kontroli,2 kas nozīmē, ka apstrīdētās normas atbilstība augstāka juridiskā spēka tiesību normām tiek pārbaudīta tikai tad, ja šis jautājums ir strīdīgs, tātad parasti tiesas procesā. Tas nozīmē, ka indivīds savā konkrētajā lietā var panākt, ka tiesa pārbauda apstrīdētās normas atbilstību augstāka juridiskā spēka normām.3

APL 104.pantā noteikts ne tikai tiesas pienākums veikt tiesību normu kontroli, bet norādīti arī divi varianti, kā jārīkojas tiesai, ja pārbaudes rezultātā tai radušās šaubas, ka saskatāma neatbilstība.

Tiesas rīcība, konstatējot neatbilstību, ir atkarīga no tiesību normas vietas hierarhijā, un tā var būt:

1) tiesas pieteikuma iesniegšana Satversmes tiesai un

2) normas nepiemērošana.

 

Pieteikuma iesniegšana Satversmes tiesai 

Saskaņā ar APL 104.panta otro daļu, ja tiesa uzskata, ka tiesību norma neatbilst Satversmei vai starptautisko tiesību normai (aktam), tā tiesvedību lietā aptur un nosūta motivētu pieteikumu Satversmes tiesai.

Apstrīdētās tiesību normas atbilstības pārbaudi Satversmes normām sauc par konstitucionālo kontroli šaurākā nozīmē.4

Laika gaitā tika atzītas tiesnešu tiesības apšaubīt likuma atbilstību konstitūcijai un nepiemērot to, tomēr šādu tiesību piešķiršana visām tiesām novestu pie patvaļas. Tāpēc, paredzot noteiktu kārtību, kā tiesām rīkoties gadījumos, kad tās piemērojamo likumu uzskata par neatbilstošu konstitūcijai, šāda patvaļa tiek novērsta.

komentāri (2)
2 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Autore
3. Aprīlis 2007 / 11:23
0
ATBILDĒT
To cien.TU:

Nebiju pamanijusi, ka kads (tai skaita ari es)butu ieprieks rakstijis par 104.pantu.
Anonīms lietotājs
28. Marts 2007 / 09:47
0
ATBILDĒT
Raksts ir interesants ar piemēriem no prakses. Pārmest var tikai to, ka autorei neizdevās precīzi nodalīt spriedumu „ratio” no lietas apstākļiem.

Jaunas zinātniskas atziņas rakstā nav atrodamas. Tomēr var atzinīgi novērtēt autores darbu saistībā ar APL 104. panta piemērošanu tiesu praksē.

visi numura raksti
Egils Levits
Skaidrojumi. Viedokļi
Samērīguma princips un obligātais administratīvais akts
Satversmes tiesas lēmuma plaša interpretācija varētu "sašķobīt" Satversmes 1.pantā ietverto varas dalīšanas principu, samazinot likumdevēja iespējas pašam piemērot samērīguma principu un attiecīgi noteikt tiesiskās sekas, tā ...
2 komentāri
Akadēmiskā dzīve
"Jurista Vārda" pētniecisko darbu konkurss
Nedēļas žurnāls "Jurista Vārds" sadarbībā ar Latvijas Universitātes Juridisko fakultāti, Latvijas Policijas akadēmiju un Eiropas Tiesību studentu asociāciju (ELSA) rīko pētniecisko darbu konkursu, kurā aicina piedalīties gan visu ...
Sannija Matule
Notikums
Valstij un sabiedrībai uzticami juristi
Aizvadītā gada laikā notariālos pakalpojumus saņēmuši aptuveni divarpus miljoni klientu, un tas nav maz, tādēļ īpaši svarīga ir zvērinātu notāru profesionalitāte un attieksme pret apmeklētājiem, jo tas viņos rosina pārdomas, vai ...
Informācija
Augstākā tiesa ierosina grozījumus Krimināllikumā
Diāna Hamkova
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai bērnu pornogrāfija Latvijā nav sodāma
Bērnu pornogrāfijas jautājuma aktualitāti apliecina gan masu mediju informācija, gan situācija praksē, gan arī tiesiskās jomas nesakārtotība. Šobrīd Latvijas Republikā nav spēkā esošu normatīvo aktu, kas regulētu erotiska un ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS