ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

11. Decembris 2007 /Nr.50 (503)

Saglabājamo datu problemātika

2007. gada 3. maijā spēkā stājās Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Direktīva1 2006/24/EK par tādu datu saglabāšanu, kurus iegūst vai apstrādā saistībā ar publiski pieejamu elektronisko komunikāciju pakalpojumu sniegšanu vai publiski pieejamu komunikāciju tīklu nodrošināšanu, un par grozījumiem Direktīvā 2002/58/EK (turpmāk - Direktīva 2006/24/EK). Jānorāda, ka Latvijā līdz šim spēkā bija regulējums, kas attiecas tikai uz noslodzes datiem un atrašanās datiem. Minētā direktīva noteica par pienākumu saglabāt un nodot datus plašākā apjoma, proti, papildus noslodzes datiem un atrašanās datiem tiek paredzēti arī ar tiem saistītie dati, kas ir nepieciešami abonenta vai lietotāja identificēšanai.

Saglabājamo datu problemātika

Turpinot diskusiju

 

Saglabājamie dati nesatur nekādu informāciju par personas sarunas saturu, bet ļauj tikai un vienīgi identificēt abonentu vai lietotāju.

 

Dipl.iur. Dimitrijs Trofimovs, Iekšlietu ministrijas Juridiskā departamenta direktora vietnieks, LPA maģistrants

 
 

Situācijas raksturojums

2007. gada 3. maijā spēkā stājās Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Direktīva1 2006/24/EK par tādu datu saglabāšanu, kurus iegūst vai apstrādā saistībā ar publiski pieejamu elektronisko komunikāciju pakalpojumu sniegšanu vai publiski pieejamu komunikāciju tīklu nodrošināšanu, un par grozījumiem Direktīvā 2002/58/EK (turpmāk – Direktīva 2006/24/EK).

Jānorāda, ka Latvijā līdz šim spēkā bija regulējums, kas attiecas tikai uz noslodzes datiem un atrašanās datiem. Minētā direktīva noteica par pienākumu saglabāt un nodot datus plašākā apjoma, proti, papildus noslodzes datiem un atrašanās datiem tiek paredzēti arī ar tiem saistītie dati, kas ir nepieciešami abonenta vai lietotāja identificēšanai.

04.JPG (11514 bytes)
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV”

Lai nodrošinātu minētās direktīvas prasību pārņemšanu, Iekšlietu ministrija 2006. gada 19. decembrī izveidoja starpinstitūciju darba grupu, kas izstrādāja grozījumus Elektronisko sakaru likumā2 (turpmāk – ESL). Minētie grozījumi stājās spēkā 2007. gada 7. jūnijā.

Lai apzīmētu Direktīvā 2006/24/EK lietotos datus, tika izvēlēts termins “saglabājamie dati”. Šobrīd jau jāteic, ka diemžēl minētā jēdziena nosaukums ir tāds, ka to varētu sajaukt ar Kriminālprocesa likuma (turpmāk – KPL) 191. un 192. pantā lietoto terminu “saglabātie dati”.

No vienas puses, minētais terminoloģijas jautājums ir tikai juridiskās tehnikas problēma, taču, no otras puses, šis jautājums kļuva par vienu no galvenajiem diskusijā par saglabājamo datu nodošanu.

Tikai Direktīvas 2006/24/EK izstrādes otrajā stadijā, kad tika izstrādāts ESL ceturtajā un piektajā daļā paredzētais Ministru kabineta noteikumu projekts, kas noteiktu saglabājamo datu pieprasīšanas un nodošanas kārtību šā panta pirmajā daļā minētajām institūcijām, kļuva skaidrs, ka radīsies problēmas ar saglabājamo datu būtības izpratni.

Minētās bažas pamatoja Ģenerālprokuratūras un Augstākās tiesas atbildes3, kurās tika norādīts, ka saglabātie dati ietver arī saglabājamos datus, līdz ar to tie ir pieprasāmi saskaņā ar KPL 191. un 192. pantā paredzēto kārtību, proti, šādu datu saņemšanai ir nepieciešams izmeklēšanas tiesneša lēmums vai datu subjekta piekrišana.

Diemžēl, sniedzot minētās atbildes, netika ņemts vērā pats svarīgākais, proti, Direktīvas 2006/24/EK 5. panta otrajā daļā norādīts, ka “saskaņā ar šo direktīvu nevar saglabāt datus, kas izpauž komunikācijas saturu”.

Līdz ar to ESL paredzētie saglabājamie dati nesatur nekādu informāciju par personas sarunas saturu, bet ļauj tikai un vienīgi identificēt abonentu vai lietotāju. Šim aspektam gribu pievērst īpašu uzmanību, jo, lai nostātos vienā vai otrā pusē, ir jāpatur prātā direktīvā noteiktā aksioma (dati neizpauž komunikācijas saturu) par to, kāda veida dati ir saglabājami un nododami kompetentajām iestādēm.

Pamatojoties uz minētajās Ģenerālprokuratūras un Augstākās tiesas vēstulēs pausto viedokli, lielākie elektronisko sakaru komersanti ir informējuši4 tiesībaizsardzības iestādes, ka sakarā ar Direktīvas 2006/24EK ieviešanu notika izmaiņas normatīvajos aktos, līdz ar to turpmāk informācija tiks izsniegta, tikai pārliecinoties par to, ka ir ievērota KPL 191.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Arta Snipe, Normunds Šlitke
Skaidrojumi. Viedokļi
Atbildētājs prasībā par zemes nomas līguma noslēgšanu
Likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 12. pants bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem (atskaitot likumā minētos izņēmumus, kad tiem zemes īpašuma tiesības netiek atjaunotas) pēc pieteikuma iesniegšanas ...
Jānis Pleps
Informācija
Kā pilnveidot vēlēšanu sistēmu Latvijā
Šī mēneša sākumā, 1. decembrī, notika Vēlēšanu reformu biedrības (VĒL) rīkotais forums "Laba Saeimas vēlēšanu sistēma - kāda tā ir". Foruma mērķis bija izstrādāt konkrētus priekšlikumus Saeimas vēlēšanu sistēmas maiņai. ...
Elizabete Krivcova
Skaidrojumi. Viedokļi
Saistību tiesību komentāri
Laika skaitīšanai ir nozīme visādu veidu termiņu, arī izpildes laika noteikšanā. Termiņi tālāk tiek regulēti CL 1579.-1586. pantā, savukārt izpildījuma laiks - 1828.-1831. pantā. Termiņu var noteikt absolūti un relatīvi. ...
Evija Vīnkalna
Skaidrojumi. Viedokļi
Cēloņsakarības loma grupveida nodarījumos
Dažādu valstu krimināltiesībās, gan pētot cēloņsakarības jautājumu, gan vairāku personu kopīgu piedalīšanos vienā nodarījumā, īpaša uzmanība tiek pievērsta arī šo divu institūtu savstarpējai saistībai, akcentējot ...
Sannija Matule, Dace Mihaļska, Sanita Baltgaile
Skaidrojumi. Viedokļi
Jauns regulējums fiziskās personas parādsaistību segšanai
Noslēdzot informatīvo materiālu sēriju par jauno Maksātnespējas likumu, kas spēkā stāsies 2008. gada 1. janvārī, Maksātnespējas administrācijas (MNA) Maksātnespējas procesa nodrošinājuma departamenta direktore SANITA BALTGAILE ...
AUTORU KATALOGS