ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

19. Februāris 2008 /Nr.7 (512)

Mediācijas ieviešana komercstrīdu risināšanā
Mg.iur.
Rada Matjušina
 

Komercdarījumu pārrunu laikā sadarbības partneri var paust dažādus viedokļus, kā arī pusēm raksturīgas atšķirīgas idejas, dažādi uzskati, un tas nereti noved pie konfliktsituācijām. Sadarbības partneri domstarpību rašanās gadījumos lielākoties gan mēģina panākt vienošanos, tomēr ne vienmēr risinājumi tiek atrasti. Viens no tādiem iemesliem ir tas, ka sadarbības partneri nemāk atrast sava strīda patiesos cēloņus, nespēj izanalizēt neveiksmīgi notikušo pārrunu rezultātus.

Biznesa strīdu tiesāšanās bieži ir dārgs un ilgs process, tāpēc abas puses (prasītājs un atbildētājs) saskaras ar lieliem juridiskās nodrošināšanas izdevumiem. Tiek tērēts pušu laiks, enerģija, ar mērķi atbalstīt tiesas procesu, tiek grauti pušu principi. Ņemot vērā šos iemeslus, biznesa strīdu gadījumā ir jāpiedāvā mediācija kā efektīgs un veiksmīgs strīdu risināšanas veids. Mediācija nodrošina efektīvu vidi, lai atrisinātu radušos strīdu, jo vairāk – efektīvu vidi, lai risinātu tieši biznesa (uzņēmējdarbības) strīdus.

Mediācija ir brīvprātīgs un konfidenciāls process, kur trešā, neitrālā, persona vada strīda pušu pārrunas bez tiesībām pieņemt lēmumu.

 

Mediācija komercstrīdu risināšanā

Komercattiecību sadarbības partneri ir apmierināti ar savām spējām novērtēt riska robežas un ir droši par lēmumu pieņemšanu, tāpēc darījuma slēgšana mediācijas laikā viņiem nebūs sveša. Parasti efektīvās mediācijas iespēja komercstrīdā parādās vēlākajās tiesāšanās stadijās, jo līdz tam laikam puses definē savu lomu un taktiku.

Jebkurā tiesāšanās stadijā mediācija dod iespēju pusēm kontrolēt savu likteņu virzienu, izdarīt tiešu un efektīvu izvēli, lai atrisinātu radušos strīdu. Mediācija līdzās tiesāšanās procesam, šķīrējtiesai u.c. ir svarīgs alternatīvs strīdu risināšanas veids. Tā ir iespēja pusēm atrisināt strīdu tā, lai domstarpību rezultāts būtu pozitīvs abām pusēm, ievērojot gan naudas intereses, gan nostiprinot turpmākās biznesa attiecības, kas gandrīz vienmēr win/loss (uzvarēts/zaudēts) rezultātā tiek grautas.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Uldis Ķinis
Skaidrojumi. Viedokļi
Nabaga lellēns Pinokio

Laikā, kad Karlo Kollodi rakstīja savu stāstu “Pinokio piedzīvojumi”, viņam droši vien ne prātā nenāca, ka XXI gadsimtā kādā tālā zemē Latvijā viņa radītā tēla dēļ uzvirmos bērnu pornogrāfijas skandāls.

1 komentāri
Diskusija
Atgriežoties pie publicētā: krāpšana vai civiltiesisks strīds
Šī gada “Jurista Vārda” piektajā numurā (05.02.2008.) tika publicēts Jāņa Ievīša un Alda Pundura raksts “Krāpšana vai civiltiesisks strīds”. Minētais raksts “Jurista Vārda” elektroniskajā versijā internetā kļuva ...
Andra Reinfelde
Skaidrojumi. Viedokļi
Bērnu pornogrāfija - kā noteikt tās robežas
Lai piedalītos diskusijā par to, kādos gadījumos ir pamats runāt par bērnu pornogrāfiju un pēc kādiem kritērijiem izvērtēt tās robežas, “Jurista Vārda” aicinājumam atsaucās arī Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija. ...
1 komentāri
Ilvija Pūce
Skaidrojumi. Viedokļi
Reklāmas izvērtējums no cilvēktiesību aspekta
Pēc tam, kad 2008. gada 1. februārī tika uzsākts kriminālprocess par “Leļļu operas” reklāmas materiālu, Latvijas Cilvēktiesību centrā (LCC) vērsās māksliniece, kas šo reklāmu veidojusi. LCC pēc jautājuma izvērtēšanas 3. ...
2 komentāri
Sannija Matule
Notikums
Vēstnesim ir jābūt  
Šomēnes, februārī, Latvijas oficiālajam laikrakstam "Latvijas Vēstnesis" apritēja 15.gadadiena. Lai gan "Jurista Vārds" vēl nevar lepoties tieši ar šādu savas dzimšanas dienas gadskārtu, izdevumam tās nav vienīgi kolēģu ...
AUTORU KATALOGS