ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

19. Maijs 2009 /Nr.20 (563)

Nomas maksas noteikšana zemes piespiedu nomas gadījumā
14 komentāri
Mg.iur.
Sandis Bērtaitis
zvērinātu advokātu biroja "Liepa, Skopiņa/BORENIUS" jurists 

Īpašuma reformas noslēguma posmā pēc Latvijas Republikas tiesībsarga Romāna Apsīša un Satversmes tiesas iesaistīšanās ir aktualizējies jautājums par zemes nomas maksas aprēķināšanu gadījumos, kad daudzdzīvokļu dzīvojamā māja atrodas uz citai personai piederošas zemes. Tādēļ arī šis raksts veltīts minētā jautājuma plašākam iztirzājumam, tai skaitā atsaucoties uz jaunāko Satversmes tiesas praksi un izvērtējot situāciju pēc 2009. gada 1. novembra, kad zemes piespiedu noma attiecībā uz nomas maksas apmēru un tā noteikšanas kārtību daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām tiks reglamentēta vienīgi saskaņā ar Civillikuma noteikumiem (ja vien likumdevējs neveiks grozījumus normatīvajos aktos, saglabājot nomas maksas ierobežojumus).

Kā zināms, pēc īpašuma reformas bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem tika atjaunotas īpašuma tiesības uz zemi, uz kuras atradās citu personu ēkas (būves), tostarp privatizētās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas. Šī dalītā nekustamā īpašuma rezultātā starp zemes īpašniekiem un ēku (būvju) īpašniekiem izveidojās tā saucamās piespiedu nomas tiesiskās attiecības.

Attiecībā uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām saskaņā ar likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 12. panta otro daļu un likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 54. panta otro daļu zemes īpašniekiem pēc īpašuma tiesību atjaunošanas uz zemi bija tiesības no privatizēto dzīvokļu un mākslinieka darbnīcu īpašniekiem (turpmāk – privatizēto objektu īpašnieki) saņemt zemes nomas maksu, kas nepārsniedz piecus procentus gadā no zemes kadastrālās vērtības. Tas attiecās gan uz personām, kas privatizētos objektus bija ieguvušas privatizācijas ceļā saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju", gan uz personām, kas privatizētos objektus bija ieguvušas īpašumā pēc to privatizācijas, t.i., otrreizējā tirgū.

Sakarā ar kadastrālās vērtības būtisku pieaugumu Saeima pieņēma grozījumus likumā "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās", papildinot likuma pārejas noteikumus ar 7. punktu un likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" pārejas noteikumus papildinot ar 40. punktu, lai ierobežotu nomas maksas pieaugumu. Atbilstoši šiem grozījumiem privatizētā objekta īpašniekam zemes gabala nomas maksa, kas aprēķināta atbilstoši likumā noteiktajai kārtībai, 2008., 2009. un 2010. gadā nedrīkstēja pārsniegt iepriekšējam gadam aprēķināto zemes gabala nomas maksas apmēru vairāk kā par 25 procentiem. Šo ierobežojumu piemērošanas rezultātā dažiem zemes gabaliem pilsētās maksimālā nomas maksa 2008. un 2009. gadā bija pat mazāka par vienu procentu gadā no zemes gabala kadastrālās vērtības.

Ar šādu tiesisko regulējumu zemes īpašnieka tiesības uz īpašumu tika būtiski ierobežotas par labu privatizēto objektu īpašniekiem. Rezultātā faktiskais zemes īpašnieka ienākums no zemes iznomāšanas pēc nodokļu nomaksas un citu izmaksu segšanas bija neatbilstošs (nesamērīgs) īpašuma tiesību ierobežojumam un zeme vispār zaudēja savu ekonomisko nozīmi.

 

1. Izmaiņas zemes piespiedu nomas tiesiskajās attiecībās

Sākotnēji uzmanību uz zemes piespiedu nomas tiesisko attiecību problēmu vērsa Latvijas Republikas tiesībsargs Romāns Apsītis, aicinot Saeimu risināt šo jautājumu. Savā 2008. gada 8. maija atzinumā R. Apsītis norādīja, ka likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 12. panta otrā daļa attiecībā uz piespiedu nomas attiecībām ir nesamērīgs tiesību uz īpašumu ierobežojums, tādēļ pārkāpj tiesības uz īpašumu un ir neatbilstošs Satversmes 105. pantam.1

R. Apsītis paskaidroja, ka rūpēties par valsts un sabiedrības interešu ievērošanu tiesiskajās attiecībās primāri ir valsts pienākums. Valsts nevar šo pienākumu pildīt ar nesamērīgu kādas sociālās grupas (šajā gadījumā – zemes īpašnieku) tiesību ierobežojumu. Tādējādi valstij ir jārod tādi līdzekļi šo tiesisko attiecību noregulēšanai, kas samazina zemes īpašniekiem uzlikto sociālo nastu.2

Zemes piespiedu nomas tiesiskuma izvērtēšana turpinājās Satversmes tiesā, kura 2009. gada 13. februārī pieņēma spriedumu lietā Nr. 2008-34-01 "Par likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 12. panta trešajā daļā un likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 54. panta pirmajā un otrajā daļā lietotā vārda "noma" atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 105. pantam", kas tika ierosināta pēc Regīnas D.

komentāri (14)
14 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Parvaldnieks
5. Decembris 2011 / 13:18
0
ATBILDĒT
Piekrītu!



TOMO NAMI ir ļoti šaubīgs pasākums.

Šo uzņēmumu vada zagļi kuri ir sēdējuši.

Nav jautājums kāpēc Rīgas dome uz viņiem piever acis, jo N.Ušakovs iet uz vienu sporta zāli ar Isāriju ( TOMO NAMI īpašnieks).

SC vēlēšanu afterparty arī notika TOMO viesnīcā.

Viss skaidrs!
uDFXXicut
19. Oktobris 2011 / 14:06
0
ATBILDĒT
bEuR8n jhpmnasjofsb
bsSyQasRNln
17. Oktobris 2011 / 15:19
0
ATBILDĒT
Ps3aMk geyobngzmzja
fdxDnKZT
16. Oktobris 2011 / 17:55
0
ATBILDĒT
Articles like this really garese the shafts of knowledge.
Jurgis
20. Oktobris 2009 / 15:29
0
ATBILDĒT
veletos pateikt tam CUKAI un cietumniekam kursh ticis tagad pie siltuma reguleshanas no Tomo centra un kas piegada siltumu musu majai Bikernieku iel 35 vai tev pasham majas nau auksti ??? laikam jau ka nee ! sheit ir mazi berni un kartigi maksataji kuri nomaksa reikinus kapec jaciesh visiem ?

tad tie kuri nemaksa panem un nogriez radiatorus vai vel ka savadak ! nu ja tev jau cietumu naras noteikti bija silti !!!

ko tad tu te pagalmu prieksha nemi un platijies un soliji ka bus siltums u,t,t ZEKS jau paliek ZEKS
Anonīms
26. Maijs 2009 / 09:52
0
ATBILDĒT
Protams, ka saskaņā ar Satversmes tiesas likuma 32.panta otro daļu Satversmes tiesas spriedums ir obligāts visām valsts un pašvaldību institūcijām (arī tiesām) un amatpersonām, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām. Tomēr tas nenozīmē, ka Satversmes tiesa nevar pielaist kļūdas vai ka Satversmes tiesas spriedumā esošie argumenti ir pietiekami, neapgāžami un nekritizējami. Padomju tiesības neatzina privātīpašumu, kā arī atbildīgie valsts orgāni plānoja, kādi tiesību subjekti,kas ir iesaistīti plānveida ekonomikā, savā starpā slēgs līgumus saskaņā ar padomju saistību tiesībām. Piespiedu nomas tiesiskās attiecības mums lieliski parāda, pie kā var novest padomju civiltiesību institūtu (lasi, Latvijas PSR 1963.gada Civilkodeksa) izmantošana kapitālistiskajā sabiedrībā, kurā ir pavisam cita izpratne par īpašumu un kurā civiltiesiskajās attiecībās ir piemērojami Civillikuma principi, sistēma, tostarp arī Lietu tiesību institūti. Bija jāsagaida, ka uz to norādīs Satversmes tiesa, šajā lietā pieaicinātās personas, īpaši Dr.iur. Jānis Kārkliņš, un arī raksta autors.

S.Bērtaitis
25. Maijs 2009 / 16:54
0
ATBILDĒT
Neliels precizējums – tas ir Satversmes tiesas spriedumā ietverts secinājums (sk. Satversmes tiesas 2009.g. 13.feb. sprieduma lietā Nr.2008-34-01 23.1.punktu). Atbilstoši Satversmes tiesas likuma 32.panta otrajai daļai Satversmes tiesas spriedums ir obligāts visām valsts un pašvaldību institūcijām (arī tiesām) un amatpersonām, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām.
Anonīms
25. Maijs 2009 / 16:26
0
ATBILDĒT
Autors raksta: \"Tomēr Satversmes tiesa lietā Nr.2008-34-01 atzina, ka likuma par zemes reformu pilsētās sagatavošanas un pieņemšanas laikā vēl nebija pieņemti normatīvie akti, ar kuriem tika atjaunots Civillikums. Tādējādi likumdevējam tobrīd nemaz nebija iespējas izvēlēties, vai civiltiesiskās attiecības starp zemes īpašnieku un ēkas īpašnieku regulēs servitūts vai piespiedu noma. Likumdevēja izvēle par labu piespiedu nomai bija atbilstošāka tā brīža situācijai.\" Tādam autora argumentam var oponēt,jo, atjaunojot Civilkuma Lietu tiesību daļu, likumdevējs pat nemēģināja sasniegt taisnīgāko šī strīda jautājuma regulējumu, respektīvi, noteikt, ka tāda cita īpašnieka zeme, uz kuras atrodas ēka un uz kuru ir atjaunotas īpašuma tiesības,ir reālservitūts. Pat vēl vairāk: dažos speciālajos ostu likumos, kā tas ir redzams no Satversmes tiesas sprieduma, likumdevējs ir izkropļojis servitūta jēgu, ieviešot maksas personālservitūtu!!! Nevar runāt par saistību tiesībām, ja netiek ievērots privātautonomijas princips. Padomju režīms izmainīja īpašuma attiecības. Ņemot vērā, ka Latvijas okupācijas laikā tika uzceltas daudzdzīvokļu mājas neatkarīgi no šo daudzdzīvokļu mājas dzīvokļu īpašnieku gribas, Latvijas Republikas Augstākajai padomei un Saeimai, bija pienākums noteikt reālservitūtu uz zemi, uz kuras atrodas tāda daudzdzīvokļu māja.
S.Bērtaitis
25. Maijs 2009 / 12:06
0
ATBILDĒT
Paldies, kolēģi, par komentāriem! Dažas piezīmes no manas puses:

(1) Servitūtu regulējuma piemērošana, iespējams, tiešām varētu būt piemērotāks risinājums dalītā nekustamā īpašuma gadījumā. Tomēr Satversmes tiesa lietā Nr.2008-34-01 atzina, ka likuma par zemes reformu pilsētās sagatavošanas un pieņemšanas laikā vēl nebija pieņemti normatīvie akti, ar kuriem tika atjaunots Civillikums. Tādējādi likumdevējam tobrīd nemaz nebija iespējas izvēlēties, vai civiltiesiskās attiecības starp zemes īpašnieku un ēkas īpašnieku regulēs servitūts vai piespiedu noma. Likumdevēja izvēle par labu piespiedu nomai bija atbilstošāka tā brīža situācijai.

Ir jāņem vērā, ka dalītais nekustamais īpašums Latvijas civiltiesībās ir netipiska konstrukcija, kas ir radusies vēsturisku apstākļu rezultātā. Tas ir jāpieņem un jāmēģina atrast šobrīd konstruktīvākie risinājumi šī jautājuma taisnīgākam risinājumam. Tā kā nomas regulējuma piemērošana ir īstenota jau kopš īpašuma reformas sākuma, manā skatījumā šobrīd dalīto nekustamo īpašumu pakļaut servitūtu regulējumam nebūtu lietderīgi.

(2) 1995.gadā izstrādājot likumu „Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju”, atbildīgajā Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā dalītā īpašuma situācija bija zināma. Komisijas sēdē Z.Ziediņš norādīja, ka Rīgā 42% valsts un pašvaldību dzīvojamās mājas atradās uz privāto īpašnieku zemes. Sākotnēji tika apsvērta iespēja valstij atpirkt to zemi, kas atrodas zem privatizētajām mājām, vai arī to kompensēt ar zemi citā vietā, lai nesaglabātu dalīto nekustamo īpašumu. Lai gan daži komisijas locekļi strikti uzsvēra, ka nevar privatizēt dzīvokli bez zemes, tomēr turpmākajā likumprojekta izstrādes gaitā šī ideja netika tālāk virzīta. Tātad faktiski likumdevējs pats apzināti pieļāva, ka praksē bieži veidojas piespiedu nomas situācijas, kuras ir ļoti komplicētas no juridiskā viedokļa.

Šajā ziņā, protams, būtu stimulējams, ka ēka un zeme tiktu apvienota vienotā nekustamā īpašumā, lai izvairītos no piespiedu nomas radītajām sekām. Pēc Satversmes tiesas sprieduma ēku īpašniekiem turpmāk būs reāla motivācija iegūt zemi savā īpašumā. Pirms tam viņam bija ļoti lētas nomas tiesības un tāpēc nebija intereses atpirkt zemi.

(3) Ņemot vērā praksē pastāvošās grūtības noteikt atbildētāju (individuāli dzīvokļu īpašnieki, namu apsaimniekotāji utt.), lai noslēgtu nomas līgumu zemes piespiedu nomas gadījumā, noteikti atbalstāma būtu tiesiskā regulējuma pilnveide attiecībā uz šo jautājumu.
asd
25. Maijs 2009 / 01:36
0
ATBILDĒT
precīzi

tas tik būtu numurs, ja par servitūtu noteikšanu sāktu noteikt maksu.

bet dilemma pastāv. kāds labums man no atgūtās zemes, ja nevaru to izmantot un arī saņemt augļus? izeja- pārdot tiem pašiem ēkas īpašniekiem



Anonīms
22. Maijs 2009 / 16:46
0
ATBILDĒT
Servitūts nav piespiedu nomas tiesiskās attiecības. Par servitūta izmantošanu nekāda maksa nav paredzama.
Tomo
22. Maijs 2009 / 14:52
0
ATBILDĒT
Tomēr arī servitūta nostiprināšana pati par sevi neatrisinās galveno problēmu - kā noteikt maksu (par servitūta izmantošanu), kas zemes īpašniekam pienākas no dzīvokļu īpašniekiem.
Jurists
20. Maijs 2009 / 11:42
0
ATBILDĒT
Manuprāt, šo pašlaik nebeidzamo strīdu starp daudzdzīvokļu mājas dzīvokļu īpašniekiem un zemes, uz kuras atrodas šī daudzdzīvokļu māja, īpašnieku ir radījis likumdevējs - Latvijas Republikas Augstākā Padome. Vēlāk šo pozīciju pārņēma arī Latvijas Republikas Saeima, iekrītot no vienas galējības, ka padomju tiesības neatzina privātīpašumu, citā galējībā, ka tagad visu regulēs ar zemes, kas ir kļuvusi par privātīpašumu, nomas līgumu. Arī Satversmes tiesa šajā jautājumā nav iedziļinājusies lietas būtībā. Pati par sevi piespiedu nomas tiesiskās attiecības dalītā nekustamā īpašuma gadījumā ir \"kroplība\" visā tiesību sistēmā. Jau no romiešu civiltiesībām ir zināms, ka šāds strīds ir atrisināms nevis ar saistību tiesībām, bet ar lietu tiesībām, konkrētāk ar servitūta institūtu. Arī dažus gadus pirms Latvijas okupācijas 1940.gadā bija izdots likums par dalīta īpašuma tiesību atcelšanu, lai izvairītos no pieļautajām ačgārnībām. Beidzot labosim šo principiālo kļūdu, ko ir pieļāvis likumdevējs savas nekompetences dēļ un kas ir radusies padomju režīmā augušo cilvēku izkropļotās izpratnes par privātīpašumu dēļ.
Reālists
19. Maijs 2009 / 11:18
0
ATBILDĒT
Autors raksta: "Civiltiesiskajās attiecībās, kas ir balstītas uz brīvā tirgus ekonomikas principiem, nomas maksas apmēram ir jābūt atbilstošai atlīdzībai par lietas lietošanu. Nomas līgums ir atlīdzības līgums, un nomas maksai par lietas lietošanu ir jāatspoguļo abu līgumslēdzēju saistību ekonomiskā ekvivalence (līdzvērtība)..." un vairākas reizes norāda, ka nav nozīmes zemes nomas piespiedu raksturam.

Protams, brīva tirgus apstākļos ir normāli noteikt zemes nomas maksu atbilstoši tirgus situācijai. Bet kāds šeit brīvais tirgus! Vai īpašnieks gribēja, ka uz viņa (tēva vai vectēva) zemes Imantā vai Purvciemā būvē blokmāju? Un vai dzīvokļa īpašnieks vainīgs, ka viņa bloķene trāpījās uz privātas nevis valsts vai pašvaldības zemes?

Līdz šim problēmu valsts risināja uz zemes īpašnieku rēķina, tagad pārsviedīs uz dzīvokļu īpašniekiem.

Nav skaidrs: kā šo nomas maksu varēs noteikt - ar ko vienosies zemes īpašnieks - ar namu pārvaldi, dzīvokļu īpašnieku biedrību (tādas ir reti sastopamas)?? Ko darīs gadījumā, ja puse mājas atrodas uz viena īpašnieka zemes, otra puse - uz otra.

nebeidzami tiesas procesi... Jutristiem gan atkal darbiņš :))
visi numura raksti
Gatis Litvins
Skaidrojumi. Viedokļi
Administratīvo tiesu efektivitāte Latvijā un Lietuvā
Personai, nonākot saskarsmē ar valsts pārvaldes iestādēm, nav izbēgamas strīdu situācijas. Valsts pārvalde izdod administratīvos aktus, veic faktisko rīcību un ar privātpersonām slēdz publisko tiesību līgumus, kas ietekmē ...
7 komentāri
Petra Janule
Skaidrojumi. Viedokļi
Notiesāto personu reintegrācija sabiedrībā pēc soda izciešanas
Sods ir viens no sociālās dzīves senākajiem sabalansēšanas mehānismiem. Tas tiek atzīts par vienu no efektīvākajiem sabiedrības reaģēšanas veidiem. Sods – valsts vārdā tiesas piespriestais piespiedu līdzeklis, kā atdarīt un ...
Notikums
Notāre saņem Atzinības krustu
Natālija Lazukina
Akadēmiskā dzīve
Pirmās civiltiesību izspēles gaidot
Inese Bāra
Tiesību prakse
Dzīvnieku turēšanas noteikumu pārkāpums Krimināllikuma izpratnē
4 komentāri
AUTORU KATALOGS