ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

3. Novembris 2009 /Nr.44 (587)

Publisko personu rīcībspējas un tiesībspējas civilprocesuālie aspekti
1 komentāri
Mg.iur.
Ernests Saulītis
Biznesa augstskolas "Turība"
Juridiskās fakultātes doktorants 

Saeima 2002. gada 6. jūnijā pieņēma Valsts pārvaldes iekārtas likumu,1 kas stājās spēkā 2003. gada 1. janvārī. Likums Latvijas tiesību sistēmā un tā spēkā stāšanās noslēdza būtisku posmu Latvijas publiskās pārvaldes organizācijā. Likumā ietverto regulējumu izpratne ietekmēja arī vispārējās jurisdikcijas tiesu praksi, jo likuma 1. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā ietvertais publisko personu iedalījums sākotnējā un atvasinātajās publisko tiesību juridiskajās personās pilnībā mainīja no sociālistiskajām tiesībām mantoto praksi katrai iestādei piešķirt patstāvīgas juridiskas personas statusu.2 Valsts pārvaldes iekārtas likuma 5. panta pirmā un otrā daļa tieši norāda, ka tiešās pārvaldes iestādes pārstāv valsti, bet atvasinātās pārvaldes iestādes – juridisko personu, kuras sastāvdaļa tās ir. Doktrīnā, ņemot vērā šo un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 91. panta regulējumu, tiek izteikts viedoklis, ka iestādēm nav savas mantas un tās ir tikai publiskās personas mantas valdītājas, kā arī civiltiesiskos darījumus tās var noslēgt tikai šīs publiskās personas vārdā.3 Par pamatotu var uzskatīt E. Danovska viedokli, ka vispārējais pilnvarojums publisko tiesību personu darbībai privāto tiesību jomā ir paredzēts Valsts pārvaldes iekārtas likuma 87. pantā,4 tomēr nav korekti šo normu tiešā veidā attiecināt uz iestāžu tiesībām piedalīties civiltiesiskajās attiecībās.

Attiecībā uz publisko tiesību personu civiltiesisko statusu Latvijas normatīvais regulējums nesniedz skaidru atbildi. Tiesību doktrīna atzīst, ka publisko tiesību personai parasti ir arī privāto tiesību juridiskās personas statuss, kas gan nav obligāts nosacījums publisko tiesību personas pastāvēšanai. Tiešā veidā Latvijas normatīvajā regulējumā no publiskajām personām privāto tiesību juridisko personu statuss ir atzīts valstij un pašvaldībām Civillikuma 1407. pantā. Uz pašvaldību duālo statusu norāda arī likuma "Par pašvaldībām"5 4. pants, kurā noteikts, ka, realizējot vietējo un rajonu (reģionālo) pārvaldi, pašvaldības likumā noteiktajos ietvaros ir publisko tiesību subjekts, bet privāttiesību jomā pašvaldībām ir juridiskās personas tiesības. Līdz ar to redzams, ka Latvijas tiesībās publisko tiesību personai (subjektam) parasti tiek atzīts arī privāto tiesību juridiskās personas statuss, kas gan ir atkarīgs no tā uzbūvi konstituējošā normatīvā akta.

Pirmās instances tiesas publisko tiesību juridiskās personas parasti identificē ar tās institūcijām, kam tad arī nereti tiek piedēvēts juridiskas personas statuss.

komentāri (1)
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Jurists
3. Novembris 2009 / 16:31
0
ATBILDĒT
"[P]ublisko tiesību juridisko personu un iestāžu tiesībspēju un to apjomu šobrīd iespējams konstatēt ar iekšējo un ārējo normatīvo aktu starpniecību. Šāda situācija gan nav vērtējama pozitīvi no civiltiesiskās aprites stabilitātes viedokļa un visnotaļ pamatota šķiet Tieslietu ministrijas iniciatīva par vienota juridisko personu un publisko tiesību subjektu reģistra izveidi.[..] [N]e Latvijas valsts, ne arī kāda no vietējām pašvaldībām nav reģistrēta kā nodokļu maksātājs,kas publisko tiesību subjektiem faktiski aizstāj "personas kodu" un ļauj piedalīties civiltiesiskajā apritē." Šie autora apgalvojumi pierāda viņa ļoti vājās zināšanas par publisko tiesību juridiskajām personām un to iestādēm Rietumu tiesību lokā. Pievienotās vērtības nodokļa maksātāja reģistrācijas numurs nav priekšnosacījums, lai publisko tiesību juridiskā persona vai tās iestādes varētu piedalīties civiltiesiskajā apgrozībā. PVN maksātāja reģistrācijas numurs ir domāts tikai Valsts ieņēmumu dienesta iekšējām vajadzībām. Raksts neatbilst ne maģistra, ne doktoranta līmenim, jo nav nevienas atsauces uz mūsdienu orģināldarbiem svešvalodās, piemēram, vācu, franču un citās Rietumu tiesību loka valstu valodās.
visi numura raksti
Diskusija
Vai Saeimai ir jālemj par katru tiesneša karjeras soli  
"Jurista Vārds" jau ziņoja par 22. oktobrī notikušo Saeimas balsojumu, ar kuru jaunā – Augstākās tiesas tiesneša – amatā pretēji Augstākās tiesas priekšsēdētāja, Tiesnešu kvalifikācijas kolēģijas un Saeimas Juridiskās ...
9 komentāri
Baiba Rudevska
Skaidrojumi. Viedokļi
"Parex" bankas klauzula: Saeima pārejas tiesību pinekļos
2009. gada 22. oktobrī Saeima steidzamības kārtībā otrajā un galīgajā lasījumā pieņēma likumu "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (turpmāk – likums).2 Kredītiestāžu likums tika papildināts ar 59.6 pantu, kam ir trīs daļas. ...
Pēters Jervelaids
Domu mantojums
Baltijas civiltiesību "tēvs" Frīdrihs Georgs fon Bunge  
Pateicoties Baltijas guberņu vietējo likumu kopojumam, kas stājās spēkā 1865. gadā, Frīdrihs Georgs fon Bunge kļuva par vienu no pazīstamākajiem Eiropas valstu likumdošanas sistematizētājiem. Baltijas guberņu vietējo likumu kopojums ...
1 komentāri
Ilze Kramiņa
Nedēļas jurists
Ilze Kramiņa
6 komentāri
Valentija Liholaja
Notikums
Krimināltiesību teorija un prakse zinātnieka skatījumā
Pasākumā, kuru vadīja Juridiskās fakultātes dekāna p.i. Dr.iur. Anita Rodiņa, profesoru sveica gan kolēģi – LU mācībspēki – Dr.iur. Valentija Liholaja, Dr.iur. Ārija Meikališa, Dr.iur. Kristīne Strada-Rozenberga, Dr.iur. ...
AUTORU KATALOGS