ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

8. Decembris 2009 /Nr.49 (592)

Informācijas atklātība kā cilvēka pamatbrīvība (II)
Līdzsvars starp informācijas atklātību un slepenību starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos
LL.M
Kristīne Jarinovska
LU Juridiskās fakultātes doktorante 

Daudzas indivīda tiesības ir grūti vai pat neiespējami īstenot valstī, kas neatzīst informācijas atklātību. Tā, piemēram, vārda brīvība zaudētu savu vērtību tāpēc, ka uzskati un viedokļi būtu pamatoti ar nepilnīgu, subjektīvu un gandrīz visos gadījumos kļūdainu informāciju par faktiem. Arī tiesības piedalīties savas valsts lietu kārtošanā būtu apdraudētas. Tā kā sabiedrībai nebūtu pieejama informācija par faktiem, nebūtu iespējams uzraudzīt un kontrolēt valsts rīcību. Turklāt valsts varas īstenotājs sliektos noslēpt vai arī īstenībai neatbilstoši attēlot konkrēto situāciju. Pat tiesības uz taisnīgu tiesu būtu neiespējami īstenot, jo sabiedrībai nebūtu informācijas par tiesisko sistēmu, tādēļ persona nevarētu izmantot savas tiesības un pienācīgi pildīt savus pienākumus. Nereti, risinot civiltiesiskus strīdus (lai tā būtu ģimenes, mantojuma, lietu vai saistību tiesību joma), personai var būt svarīgi zināt valsts varas īstenotāja rīcībā esošo informāciju, piemēram, valsts varas īstenotāju līdzšinējo administratīvo praksi jautājuma risināšanā.

Informācijas atklātība kalpo gan kā sistēma, kas nodrošina atbilstošu valsts varas īstenotāju rīcību, gan arī kā valsts varas īstenošanas kontroles līdzeklis. Sistēmas, kuru darbības pamatā ir arī informācijas atklātības princips, uzskata par pietiekami efektīvām, lai nodrošinātu tiesiskumu un objektivitāti. Turklāt valsts varas īstenotāji, apzinoties, ka to rīcību uzrauga sabiedrība, izjūt noderīgu psiholoģisku ietekmi un tādēļ daudzkārt nopietnāk pārdomā savas rīcības tiesiskumu un atbilstoši rīkojas. Publiskā sabiedrības uzraudzības mehānisma zudums var novest pie valsts varas īstenotāju stagnācijas, amatpersonu kā sociālas grupas morālas degradācijas, instrumentālās degradācijas, kā arī var kļūt par pamatu koruptīvas sistēmas izveidei valsts varas iekšienē.

Neraugoties uz visiem ieguvumiem, ko indivīdam un sabiedrībai kopumā sniedz informācijas atklātība, tās darbība ir ierobežota. Padarot informācijas atklātību par absolūtu, apdraudētas būtu tādas cilvēktiesības kā tiesības uz privāto dzīvi. Turklāt pārmērīgs privātās informācijas daudzums publiskajā saziņā veicinātu subjektivitāti un diskrimināciju lēmumu pieņemšanā – bez taisnīgā sabiedrībā derīgā "neziņas plīvura aizsega".1 Arī publiskas informācijas absolūtai pieejamībai var būt negatīva ietekme gan uz indivīdu un sabiedrību, gan arī uz valsti kopumā. Lai panāktu līdzsvaru starp informācijas atklātību, no vienas puses, un citu tiesību un tiesisko interešu aizsardzības diktētu slepenību, no otras puses,2 valsts ierobežo informācijas atklātības īstenošanu.

Informācijas atklātības ierobežojumi pat par plurālām un demokrātiskām uzskatītajās Eiropas Savienības valstīs atšķiras. Tie ir atkarīgi no katras valsts konstitucionālajām un politiskajām tradīcijām. Neraugoties uz atšķirībām starp dažādu valstu tiesiskajām sistēmām, var konstatēt vispārēju tendenci, lai noteiktu vienotu pieeju informācijas atklātības ierobežošanai. Šī vispārējā tendence ir atrodama starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos, un to var izmantot, lai konstatētu informācijas atklātības kodolu.

Vispārējās cilvēktiesību deklarācijas 29. panta otrā daļa, kas ietver vispārējus principus cilvēktiesību ierobežošanai un kas tādēļ attiecas arī uz informācijas atklātību, paredz: "Realizējot savas tiesības un brīvības, katram cilvēkam ir jāpakļaujas tikai likumā noteiktiem ierobežojumiem, kuru nolūks ir vienīgi citu cilvēku tiesību un brīvību pienācīgas atzīšanas un cieņas nodrošinājums un morāles, sabiedriskās kārtības un vispārējas labklājības taisnīgu prasību apmierināšana demokrātiskā sabiedrībā." Līdzīgi informācijas atklātības ierobežošanas nosacījumi ir iekļauti arī Starptautiskā pakta par pilsoņu un politiskajām tiesībām 19. panta trešajā daļā: "Šā panta 2. punktā paredzēto tiesību izmantošana uzliek īpašus pienākumus un atbildību. Tāpēc tā var būt pakļauta zināmiem ierobežojumiem, taču tiem jābūt likumā noteiktiem un nepieciešamiem: a) citu personu tiesību un reputācijas cienīšanai; b) nacionālās drošības,3 sabiedriskās kārtības,4 sabiedrības veselības vai tikumības5 aizsardzībai.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Dina Gailīte
Notikums
Labākais līdzeklis juristu savstarpējai saziņai un izglītībai  
Pagājušajā nedēļā "Jurista Vārds" divas dienas viesojās Tartu universitātē zinātniskā konferencē "Law Journals: National, Regional, International", un tas bija ne vien informatīvi noderīgs, bet arī savā ziņā iedvesmojošs ...
3 komentāri
Inese Nikuļceva
Skaidrojumi. Viedokļi
Vēlētāju likumdošanas iniciatīva Latvijā
Daudzi no Latvijas pilsoņiem ir piedalījušies parakstu vākšanā par kādu likumprojektu, kā arī tautas nobalsošanās pēc tam, kad Saeima to noraidījusi. 2008. gadā bija divas šādas parakstu vākšanas un tautas nobalsošanas – par ...
Iveta Kažoka
Skaidrojumi. Viedokļi
Jauni tiešās demokrātijas instrumenti
Kopš 2007. gada Latvijā ir notikušas trīs tautas nobalsošanas. Pasaules kontekstā tas ir ievērojams skaits, kas ļauj Latviju ierindot starp tām valstīm, kur tiek plaši izmantoti tiešās demokrātijas instrumenti (referendumi, tautas ...
3 komentāri
Indra Gratkovska
Nedēļas jurists
Indra Gratkovska
8 komentāri
Gatis Litvins
Notikums
Kā nodrošināt objektīvu tiesnešu karjeras attīstību
Pašlaik viena no karstākajām tēmām tiesu sistēmā ir tiesu varas neatkarība no pārējiem valsts varas atzariem. Tiek meklēts līdzsvars, lai nodrošinātu ne tikai neatkarīgu tiesas spriešanu (šaurākā nozīmē), bet arī apolitisku un ...
AUTORU KATALOGS