ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

29. Maijs 2012 /Nr.22 (721)

Kā mācīt privātās tiesības 21. gadsimtā
6 komentāri
BSc. Politics, Mg.iur.
Inese Tenberga
Sanktpēterburgas Valsts universitātes Juridiskās fakultātes Civiltiesību katedras aspirante 

Kā pamatoti savā monogrāfijā norāda profesors A. Maļko, "lai tiesību vide darbotos aktīvi un rezultatīvi, tajā strādājošajiem speciālistiem jābūt apveltītiem ar atbilstošām zināšanām, prasmēm, iemaņām, kompetenci un profesionalitāti, jo jurisprudence ir vesela pasaule ar savu valodu, zināšanu sistēmu, tradīcijām, vēsturi, kultūru".1 Nav šaubu, ka jurista profesionalitāti un kompetenci nevar izmērīt, balstoties uz augstākās mācību iestādes nosaukumu vai piedāvāto lekciju kursu sarakstu, jo nepareizi būtu domāt, ka, piemēram, advokāts, kurš ieguvis juridisko izglītību Latvijā, būtu vairāk vai mazāk izglītots tiesībās nekā viņa kolēģis ASV vai Krievijas Federācijā. Uzreiz jāatzīmē, ka šo speciālistu sagatavošanas līmenis tīri tehniski nav salīdzināms kaut vai tādēļ, ka juridiskā izglītība ir neatņemama katras valsts nacionālās tiesību sistēmas, pasniegšanas tradīciju un kultūras daļa. Tomēr citu valstu pieredze juridiskās izglītības pasniegšanas metodēs būtu apspriešanas vērta, domājams, ne vien saistībā ar valsts izglītības reformu, bet arī jebkurā no astoņām akreditētajām augstākajām mācību iestādēm, kurās tiek sagatavoti juristi.

19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā par galveno vadmotīvu ASV juridiskās izglītības mācību procesā kļuva praktiskums. Šīs tendences pirmsākumi meklējami amerikāņu filozofu Viljama Džeimsa (William James,18421910) un Džona Djūija (John Dewey, 18591952) problēmu atrisināšanas (novērtēšanas) metodē, kurā abi kritizēja tīri teorētiska intelektuālisma nozīmi, apgalvojot, ka galvenais ir paša cilvēka izvirzītie mērķi, darbīga, uzņēmīga, praktiska, daudzveidīga dzīves uztvere. ASV tiesību skolu mācību procesa pamatā ir gadījumu metodes (case method) sistēma, kas balstās uz dažādu juridisko situāciju un tiesu procesu izpēti. Šīs metodes pamatlicējs ir Hārvardas Universitātes Tiesību skolas dekāns Kristofers Kolumbs Langdells (Christopher Columbus Langdell, 18261906), kurš pirms katras lekcijas iepazīstināja studentus ar konkrētiem tiesu nolēmumiem, lietas dokumentiem un tiesas sēžu ierakstiem, savukārt studējošie lekcijas ietvaros izteica savus argumentus, meklējot atbildes uz konkrētiem jautājumiem izskatāmo precedentu sakarā.

komentāri (6)
6 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
mācībspēks
2. Jūnijs 2012 / 16:22
0
ATBILDĒT
Rakstā ir veikts dziļš izpētes darbs,tāpēc būtiski turpināt šāda veida diskusijas vienīgajā oficiālajā juridiskajā platformā Latvijā.Tomēr bez mācību iestāžu ieinteresētības tiesību un likuma kvalitātes jautājumi paliks vienīgi labu ideju līmenī un nobruks ministriju gaiteņos,kā tas pie mums iegājies ļoti daudzās nācijai svarīgās jomās.
dr.iur.
30. Maijs 2012 / 10:29
0
ATBILDĒT
Es no vienas augstskolas aizgāju pats. Man nepatika ļoti zemā kvalitāte, kura tur tika burtiski uzspiesta. Normāli tādi priekšmeti kā civiltiesības, krimināltiesības vai civilprocess būtu jāmācās vismaz 2 semestrus, bet tur bija izdomājuši, ka šādus priekšemtus iespējams apgūt moduļu veidā katru apmēram mēneša laikā. Lai ko darītu pasniedzējs un lai kā mācītos studenti, normālā kvalitātē šādus priekšmetus tādā veidā apgūt nevar. Studenti pa maksu bija saņemti simti. Sijāt viņus zināmu iemeslu dēl negrib. Prasības līdz ar to zemas, bet diplomi tādi paši kā citiem. Es personīgi Latvijā akreditētu tikai vienu vai maksimums divas juridisko zinātņu studiju programmas.
Kristīne
30. Maijs 2012 / 00:35
0
ATBILDĒT
Būtiski,ka raksts tapis aktuālā laikā,mācību gada beigās un izglītības reformas kontekstā tas noteikti būtu jāizlasa gan TM,gan IzM ierēdņiem, kuru kompetencē ir lemt par juridiskās izglītības nākotnes vīziju.Jo uz doto brīdi,nepamet sajūta,ka tiesību joma valstī gadus piecpadsmit nav bijusi izpildu varas prioritāšu rakastā.
Baraks Osama
29. Maijs 2012 / 13:04
0
ATBILDĒT
Pirmais un galvenais solis izglītības kvalitātes uzlabošanā - atteikties no mācībspēkiem, kas pret studiju procesu attiecas nenopietni, neslēpj attieksmi kā pret haltūru ārpus pamatdarba, kavē nodarbības, nerīko konsultācijas, pārbaudes darbus pārvērš par iekalto likumu atstāstīšanu. Otrs - nepārvērst studijas par konveijeru, uzņemot tik daudz studentu, ka pasniedzēji pat fiziski nav spējīgi noteiktajos termiņos izlabot pārbaudes darbus.



Piekrītu par juridisko tekstu sastādīšanas un analīzes prasmju nozīmi. Tam būtu jābūt obligātajam kursam, nevis kā LU JF - izvēles kurss, kurā uzņem labi ja pusi studentu.



Praktiskie uzdevumi, protams, ir jāprot risināt, bet nez vai vajag braukt otrā grāvī, nosakot, ka obligāta pārbaudījuma sastāvdaļa jebkurā kursā ir kāzusa risināšana. Tādā gadījumā vismaz nopietni jāpieiet juridisko atzinumu sastādīšanas metodikas mācīšanai, kas tomēr atšķiras pa studiju kursiem un ir atkarīga arī no paša kāzusa satura.
students arzemnieks
29. Maijs 2012 / 12:22
0
ATBILDĒT
Ļoti interesants raksts it īpaši pirmā daļā, tomēr secinājumos autore ir diezgan netaisnīga. it īpaši 14. rindkopā. Vai Jums ir zināšanas par to kāda veidā plāno programmas LU, RGSL, Turībā? vai Jūs tikai spriežat pēc dažiem absolventiem Jūsu paziņu lokā? ja varat uz pirmo jautājumu atbildēt ar „ja” tad man nav ko teikt, ja nevarat, tad Jūs piekritīsiet, ka esat nedaudz netaisnīga.

Citi komentāri par autores tēzēm. 1.)Juristam ir jāapzinās par savu lomu sabiedrībā? jā, nenoliedzami. Atbalstu. 2.)Studentiem jābūt juridiska domāšana? jā, nenoliedzami. Arī atbalstu...bet vai Tirgus prasības ir jābūt pirmā prioritāte? Vajag vienmēr atcerēties, ka nav ne studenti pielīdzināmi precēm, nedz universitātes rūpnīcām. Pieprasījums tirgū ir ļoti nepastāvīga lieta. Likt akcentu mācību laika jurista lomu sabiedrība un attīstīt juridiska domāšana ir labi, bet, kāpēc sagatavot speciālistus vienai jomai kura varbūt pazudis pēc kādu laiku, tas ir, pēc kuras vairs nebūs pieprasījuma? Es neesmu eiro-skeptiķis, bet šajā sistēmā kur ir jāgatavo studentus konkrētajai jomai, kas notiks piemēram ja ES sabruks? ko darīt tiem speciālistiem?... turklāt, priekš kam sagatavot studentus uz reizi notāru vai advokātu darbam? Cilvēks ir vērtība pats par sevi un ir vērtība, kas ir pārāka par tirgus prasībām. Nenoliedzami tas ir jāņem vērā, bet tas nevar spēlēt būtisko lomu. Citādi viss tā kā Spartā, pilsonis sabiedrībai un punkts.

D.G.
DNS
29. Maijs 2012 / 09:17
0
ATBILDĒT
Neskaitāmas reizes esmu teicis - juridiskā izglītība Latvijā ir nožēlojama. Tā rezultāts - neprofesionalitāte, korupcija tiesu sistēmā, ādvokātu zemais ētikas līmenis, kroplīgā latviešu valoda nolēmumos, garie lietu izskatīšanas termiņi, augstprātība pret sabiedrības izteikto neapmierinātību par tiesu darbu. Paldies raksta autorei, kas pacēlusi juristu izglītības problēmu !
visi numura raksti
Gatis Litvins
Notikums
Tiesas sēžu atlikšana aizskar tiesas cieņu
Saeima sākusi regulāri organizēt konferences par dažādām sabiedrībai aktuālām tēmām. 25. maijā notika konference "Taisnīga tiesa ir savlaicīga tiesa: kā novērst tiesu sēžu atlikšanu", kurā Saeimas deputāti, ministri, ...
6 komentāri
Kristīne Jaunzeme
Skaidrojumi. Viedokļi
Valsts pārvaldē strādājošo motivācija
Valsts pārvaldē un pašvaldībās strādājošie ir daudz kritizēti par nespēju īstenot pārvaldības funkcijas iedzīvotāju interesēs un valsts pārvaldes reformas, pildīt uzdevumus un sniegt pakalpojumus iedzīvotājiem draudzīgā un ...
10 komentāri
Māris Onževs
Skaidrojumi. Viedokļi
Likumdevēja tiesības samazināt maksātnespējas administratora atlīdzību: AS "Latvijas Krājbanka" gadījums
Šajā rakstā AS "Latvijas Krājbanka" maksātnespējas procesa administratora atlīdzības apmēra noteikšanas kontekstā visupirms ir izvērtēta Kredītiestāžu likuma 166. panta pirmās daļas 3. punktā ietvertās tiesību normas ...
4 komentāri
Vija Piziča
Nedēļas jurists
Vija Piziča
9 komentāri
Sannija Matule
Juridiskā literatūra
Civillikuma komentāri mantojuma tiesībās
"Kamēr Civillikuma mantojuma tiesību daļa nav modernizēta, autors izsaka cerību, ka šie papildinātie komentāri varētu būt noderīgi mantojuma tiesību izpratnes padziļināšanai un mantojuma tiesību normu vienveidīgākai ...
AUTORU KATALOGS