ŽURNĀLS Redaktora sleja

31. Jūlijs 2012 /Nr.31 (730)

Mācoties no tiesas nolēmumiem par publiskām lietām
3 komentāri
Dr.iur.
Gatis Litvins
 

Ceļš ir ne tikai būve un tautsaimniecības asinsvads, tas nodrošina pārvietošanās brīvību, kas gan vēsturiski tirdzniecības nolūkos, gan mūsdienās mobilajai sabiedrībai ir fundamentāli nepieciešama. Ceļš pieradina pie sevis un veido pārvietošanās ieradumus. Pašvaldības lēmums par publiska ceļa slēgšanu ne tikai maina ierasto maršrutu, izraisot dažādas cilvēku emocijas, bet arī ierobežo sabiedrības tiesības lietot publisku lietu.

Publiskās lietas sabiedriskajā izmantošanā ir lietas, kuras bez īpašas atļaujas noteiktā veidā var izmantot neierobežota sabiedrības daļa. Publisks ceļš ir domāts vispārējai sabiedrības lietošanai, un uz to attiecas nevis civiltiesību noteikumi, bet gan publiskās tiesības. Publisks ceļš ir ārpus saimnieciskās apgrozības, kamēr valsts ar savu lēmumu neatceļ šīs lietas īpašo tiesisko statusu.

Augstākās tiesas Senāts ir atzinis, ka publiskas lietas izmantošanu var ierobežot, piešķirot tās izmantošanas tiesības kādai konkrētai privātpersonai. Tādā gadījumā lieta iegūst sevišķi izmantojamās publiskās lietas statusu. Jebkurā gadījumā valstij ir pienākums nodrošināt, lai tās īpašumā esošās publiskās lietas tiktu izmantotas atbilstoši sabiedrības interesēm. Līdz ar to, nosakot kādai publiskai lietai sevišķi izmantojamas lietas statusu, valstij ir jāizvērtē šādas rīcības lietderība: vai lēmums par publiskās lietas nodošanu sevišķajai izmantošanai ir nepieciešams, lai sasniegtu tiesisku mērķi, vai lēmums ir piemērots šā mērķa sasniegšanai un vai lēmums ir samērīgs ar sabiedrības interešu ierobežojumu.

Pagājušajā nedēļā sociālajos tīklos diskusijas raisīja Rīgas pašvaldības 23. jūlija lēmums ierobežot uz vairākām dienām daļu 11. novembra krastmalas, lai tajā rīkotu pasākumu (diskotēku). Atbilstoši tiesiskajam regulējumam pašvaldība attiecībā uz pašvaldību ceļiem uz laiku var ierobežot satiksmi, kad tiek rīkoti publiski pasākumi, tomēr informācija par to desmit dienas pirms aizlieguma vai ierobežojuma stāšanās spēkā jāpublicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", kā arī attiecīgajā vietējā laikrakstā. Konkrētajā gadījumā pašvaldības lēmums nav publicēts.

Lēmums par valsts autoceļiem vai pašvaldību ceļiem ir vispārīgs administratīvais akts. Šobrīd lēmuma paziņošanas termiņš nenodrošina efektīvu tiesību aizsardzības iespēju. Tiesisko seku iestāšanos nav iespējams novērst, jo atvēlētais termiņš tiesību aizsardzības pasākumiem ir nesaprātīgi mazs. Tiesību aizsardzības nozīme pēc ierobežojuma beigām ir minimāla, tikai tik daudz, lai privātpersona varētu saņemt atlīdzību. Tomēr efektīva aizsardzība ir tāda, kas ir jau pirms pārkāpuma un seku iestāšanās. Līdz ar to, ņemot vērā sabiedrības interesi šajās lietās, iespējams, arī šajos gadījumos būtu paredzams līdzīgs regulējums, kāds tas ir likumā "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem".

Valsts pārvaldes iestāde nav novērtējusi sabiedrības tiesību nozīmi lietot publiskas lietas. Administratīvā tiesa ir sniegusi pietiekamu ieguldījumu teorijas un izpratnes veicināšanā, lai iestādes arī praksē ar publiskām lietām nerīkotos kā ar saimnieciskā apgrozībā esošām lietām.

komentāri (3)
3 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
:)
1. Augusts 2012 / 17:38
0
ATBILDĒT
Manuprāt veids, kā konkrētā situācijā minētā pašvaldība pieņēma šo un dažus citus sabiedrības tiesības ierobežojošus lēmumus tomēr liecina, ka atsevišķās jomās ir nepieciešams izstrādāt regulējumu, kas nodrošinātu labas pārvaldības principu ievērošanu lēmumu pieņemšanas procesā.
sm.
1. Augusts 2012 / 14:51
0
ATBILDĒT
Nesekoju līdzi jaunajam vilnim, bet man jau Vērmaņdārza aizslēgšana uz vairākām dienām alus festivāla laikā un ieejas biļetes prasīšana likās nesamērīgs sabiedrības tiesību ierobežojums.
Drum
31. Jūlijs 2012 / 14:07
0
ATBILDĒT
Pāris replikas:

1)Iela un ceļš juridiski ir atšķirīgi objekti;

2)Likuma \"Par autoceļiem\" 1.panta otrā daļa: \"Pilsētu ielas ir attiecīgo pašvaldību iestāžu pārziņā, un to uzturēšanas un lietošanas kārtību nosaka šīs iestādes. Šā likuma noteikumi nav attiecināmi uz ielām, ja šā likuma tekstā nav tieši noteikts citādi.\" - uz konkrēto gadījumu - nav;

3)Iela vienlaicīgi ir arī pašvaldības privāttiesiskā īpašuma objekts (tas pats attiecas uz valstij piederošiem ceļiem);

2)publiska lietai vienlaicīgi var būt arī saimnieciskā apgrozībā esošas lietas statuss;

3)Publiskās lietas Latvijas tiesību sistēmā ir administratīvo tiesu izdomājums, kas nav juridiski nostiprināts;

4)Saskaņā ar Latvijas regulējumu, iela vai ceļš nav neatsavināms publiskā (sabiedriskā) īpašuma objekts;

5)Lietojot publiskās lietas personai vispārējā gadījumā nav subjektīvo tiesību prasīt nodrošināt sev ērtāko pārvietošanās maršrutu.
visi numura raksti
Frānsiss Garijs, Dina Gailīte, Magda Papēde
Intervija
Autortiesību izaicinājums: kā digitālajā laikmetā finansēt kultūru  
Autortiesību aizsardzības un autoru atlīdzības jautājumi Latvijā burtiski pēdējā gada laikā strauji izrāvušies ārpus nozares ekspertu uzmanības loka un kļuvuši par plašas sabiedrības apspriešanas objektu, jo īpaši saistībā ar ...
Gatis Litvins
Notikums
Sociāli atbildīgā valstī nav pieļaujama kolektīva sodīšana  
25.–27. jūlijā notika ikgadējais Publisko tiesību institūta rīkotais konstitucionālās politikas seminārs "Bīriņi 2012". Katru gadu tajā pulcējas juristi un citu profesiju pārstāvji, lai diskutētu par dažādiem konkrētajā laikā ...
3 komentāri
Fēlikss Cielēns
Domu mantojums
Baltijas Federācija
Roberts Pukenis
Skaidrojumi. Viedokļi
Igaunijas, Latvijas un Lietuvas federatīvās valsts izveidošanas nepieciešamība
Šī raksta mērķis ir diskutēt par iespēju izveidot Igaunijas, Latvijas un Lietuvas federatīvo valsti (turpmāk – ILLF), analizējot to sekmējošos faktorus un reālpolitisko situāciju. Vispirms tiks mēģināts raksturot triju Baltijas ...
Jānis Pleps
Domu mantojums
Baltijas vienotības ideja Latvijas valststiesiskajā domā
5 komentāri
AUTORU KATALOGS