ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

25. Jūnijs 2013 /Nr.25 (776)

Par Veco Derību, sociāli atbildīgu valsti, demogrāfiju un žēlsirdību
34 komentāri

Pirms kāda laika šā raksta autors kādā īsā atelpas brīdī aplūkoja Latvijas ziņu portālus, lasīdams svaigas un ne tik svaigas ziņas. Pirmā ziņa, kas iekrita viņam acīs, bija šāda:

"Saeima šodien pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja likumprojektu, kas paredz aizliegt smēķēt uz daudzdzīvokļu dzīvojamo māju balkoniem, lodžijām, kāpņu telpās, gaiteņos un citās koplietošanas telpās [..]"1

Šī ziņa lika autoram uz brīdi aizvērt ziņu portālu un nopietni aizdomāties. No vienas puses, autors abām rokām atbalsta smēķēšanas ierobežojumus sabiedriskās vietās un iestājas par nesmēķētāju (it īpaši bērnu) tiesībām neelpot tabakas dūmus. No otras puses, vai šāds aizliegums ir attaisnojams, ja smēķēšana norādītajās vietās nevienam objektīvi netraucē: piemēram, gadījumā, ja daudzdzīvokļu mājā visi pārējie dzīvokļi ir neapdzīvoti vai ja visi mājas iemītnieki ir kaislīgi smēķētāji? Kāds ir šāda likuma pamatmērķis: aizsargāt citu tiesības (kas ir pašsaprotami un nekādus iebildumus nerada) vai tomēr, līdzīgi valdonīgai bērnudārza auklei, aizsargāt pieaugušus rīcībspējīgus cilvēkus pašus no sevis? Un tā šīs pārdomas noveda autoru līdz fundamentālajam jautājumam, kas būtu nopietni jāapdomā katram sevi cienošam juristam: kāda ir valsts loma vispār?

Šis temats no pirmā acu uzmetiena liekas tik plašs un dziļš, ka tajā var viegli noslīkt. Tādēļ ir vislabāk to aplūkot un analizēt, pieturoties pie kāda "glābšanas riņķa". Kas tas varētu būt? Pie kāda nopietna teksta (raksta, grāmatas u.tml.) lai pieķeras, lai uz tā bāzes varētu droši ritināt savas pārdomas? Tam būtu jābūt kaut kam patiesi autoritatīvam, ar Zālamana gudrību apveltītam…

Ar Zālamana gudrību? Bet Zālamans, kā tas visiem (vai gandrīz visiem) ir zināms, ir Bībeles (precīzāk – Vecās Derības) personāžs! Varbūt tad… patiešām paņemt par pamatu Veco Derību? Un kāpēc gan ne? Tas taču ir mūsu judeokristīgās civilizācijas pamatakmens. Turklāt vairākums lasītāju nemaz nevar iedomāties, cik daudzas vērtīgas un aktuālas atziņas par mūsdienu politiku, ekonomiku, sociālajiem jautājumiem, tiesībām utt. var atrast šajā grāmatā. Vēl jo vairāk – pirms vairākiem mēnešiem autoram nācās dzirdēt pārsteidzošu apgalvojumu, ka "Vecās Derības idejas ar marksisma starpniecību ir novedušas pie mūsdienu sociāli atbildīgas valsts modeļa". Vai nebūtu jāpārbauda šā apgalvojuma patiesums?

 

1. Vecās Derības struktūra

Pirms sākam aplūkot šo interesanto tematu, autors gribētu īsumā atgādināt Vecās Derības struktūru. Te uzreiz jāprecizē, ka starp jūdiem un dažādām kristiešu konfesijām nav simtprocentīgas vienprātības par Vecās Derības kanonu: ir konfesijas, kas atšķirībā no citām neatzīst vairāku grāmatu kanoniskumu un neuzskata tās par Bībeles sastāvdaļām. Taču tā ir tikai neliela daļa no visām grāmatām; lielākās daļas kanoniskumu vienādi atzīst visi: ir jūdi, ir kristieši. Piemēram, katoļu Bībelē Vecā Derība sastāv no 46 grāmatām, kuras var iedalīt četrās daļās:

1) piecas Mozus grāmatas jeb Tora, jeb Pentateihs, kas ietver sevī gan pasaules un ebreju tautas pirmvēsturi, gan Mozus likumus. Toras piecas grāmatas ir šādas: Genesis (jeb Radīšanas grāmata, ebreju Berešit), Exodus (jeb Izceļošanas grāmata, ebreju Šemot), Leviticus (jeb Levītu grāmata, ebreju Vayikra), Numeri (jeb Skaitļu grāmata, ebreju Bamidbar) un Deuteronomium (jeb Atkārtotā Likumu grāmata, ebreju Dvarim);

2) vēsturiskās grāmatas: Jozuas, Soģu, Rutes, divas Samuēla, divas Ķēniņu, divas Laiku, Ezras, Nehemijas, Tobita, Judītes, Esteres un divas Makabiešu grāmatas;

3) praviešu grāmatas: sešas "lielo praviešu" grāmatas (Jesajas, Jeremijas, Jeremijas Raudu dziesma, Baruha, Ecehiēla un Daniēla) un divpadsmit "mazo praviešu" grāmatas (Hozejas, Joēla, Amosa, Obadjas, Jonāsa, Mihas, Nahuma, Habakuka, Cefanjas, Hagaja, Cakarijas un Maleahija);

4) gudrības un dzejas grāmatas: Ījaba, Psalmu, Zālamana Pamācību un Zālamana Mācītāja grāmatas, Zālamana Augstā dziesma, Gudrības un Sīraha dēla grāmatas.

Atšķirībā no katoļiem un austrumu pareizticīgajiem protestantu konfesijas un mūsdienu jūdi neatzīst par kanoniskām Tobita, Judītes, Makabiešu, pravieša Baruha, Gudrības un Sīraha dēla grāmatas, kā arī dažas Esteres un Daniēla grāmatu daļas. Tās ir tā sauktās deiterokanoniskās grāmatas, kas bija iekļautas Septuagintā (otrajā gadsimtā pirms Kristus veiktajā Vecās Derības tulkojumā sengrieķu valodā), bet kurām Vecās Derības kanona apstiprināšanas brīdī nav bijis zināms oriģināls senebreju valodā. Citiem vārdiem sakot, tās ir grāmatas, kas tajā brīdī bija zināmas (un lielākā daļa no tām arī mūsdienās paliek zināma) tikai to grieķu, bet ne ebreju versijā. Lai gan luterāņi un citas protestantu konfesijas neatzīst deiterokanoniskās grāmatas par Bībeles sastāvdaļu, tās tomēr uzskata par labām un iesaka lasīšanai; pirmā pilnā Bībeles latviešu tulkojuma autora Ernsta Glika vārdiem sakot, tās ir "grāmatas, kas tiem svētiem Dieva Rakstiem līdzi neturamas un tomēr derīgas un labi lasāmas iraid".2

Sociālekonomiska un sociālpolitiska rakstura apsvērumus var atrast gandrīz visās Vecās Derības grāmatās, taču mūs šoreiz interesē tikai daļa no tām. Pirmais secinājums, kas rodas, lasot Bībeli, ir šāds: Vecajā Derībā ir atspoguļoti divi dažādi politiski un sociālekonomiski modeļi divos secīgos vēsturiskos posmos. Vispirms tas ir decentralizēti patriarhālais modelis, pēc tam centralizētās ķēniņvalsts modelis.

 

2. Mozus un soģu laiki: ganu un arāju brīvība

Torā (kā arī Jozuas, Soģu un Rutes grāmatās) ir aprakstīta klejotāju vai pusklejotāju sabiedrība, kurai raksturīga spēcīga varas decentralizācija: katra saime un cilts principā brīvi pārvalda sevi pati. Tajā pašā laikā visas Israēla tautas redzamo vienotību pēc izceļošanas no Ēģiptes nodrošina divi elementi: 1) reliģiskajā aspektā – Derības šķirsts un to apkalpojošā priesteru kārta; 2) politiskajā aspektā – soģis (ebreju šofet, dsk. šoftim), kas acīmredzot tiek iecelts vai ievēlēts uz mūžu uz visu cilšu konsensa pamata. Soģis nav ķēniņš; viņa amats nav mantojams, un viņa funkcijas nav līdzvērtīgas ķēniņa (monarha) funkcijām. Miera laikā soģim ir ļoti ierobežotas pilnvaras (tad viņš laikam patiešām ir soģis šā vārda sākotnējā nozīmē, t.i., augstākais tiesnesis vai šķīrējtiesnesis sarežģītāko lietu izšķiršanai), taču kara laikā gan viņš kļūst par īstu karavadoni ar diktatora pilnvarām.3 Interesanti, ka vismaz viena no Israēla soģiem (turklāt no izcilākajiem un varonīgākajiem) bija sieviete vārdā Debora.4

No sociālekonomiskā viedokļa šajā laikmetā valda kolektīvisma gars. Zeme un lopi pieder ne tik daudz indivīdam, cik visam klanam vai saimei. Tādēļ nevis katrs konkrēts cilvēks ir bagāts vai nabadzīgs, bet drīzāk visa saime. Ir vergi, bet viņi neveido atsevišķu šķiru, jo tiek uzskatīti par saimes locekļiem. Centrālā nozīme tiek piešķirta īpašuma tiesībām uz Apsolīto zemi, kas ir Israēla tautai dota īpaša Dieva privilēģija: "Un tāpēc tev [Israēlam] būs turēt Viņa likumus un Viņa baušļus, ko es tev šodien piekodinu, lai tev labi klājas un taviem bērniem pēc tevis un lai tavas dienas tiek pagarinātas tanī zemē, ko tas Kungs, tavs Dievs, tev dos mūžīgi" (Deut. 4:40).5 Zemes īpašuma tiesībām ir četri līmeņi: visa zeme simboliski paliek Dieva īpašumā; praktiskajā ziņā Dievs to dod par dzimtsīpašumu Israēla tautai kā kopumam; tautas ietvaros zeme ir sadalīta starp divpadsmit Israēla ciltīm (t.i., izņemot levītus, bet Ēfraima un Manases pusciltis skaitot kā divas atsevišķas ciltis ar atsevišķām teritorijām) un tad vēl precīzāk – starp atsevišķām saimēm. Nabadzība Torā viennozīmīgi figurē nevis kā kaut kāds askētisma ideāls, bet kā anomālija: "Īstenībā tavā tuvumā nevajadzētu būt nevienam nabagam, jo tas Kungs tevi svētīdams svētīs tai zemē, ko tas Kungs, tavs Dievs, tev dos par mantojumu un īpašumu" (Deut. 15:4). Kopumā raugoties, Mozus likumos atspoguļotais ideālais sociālais modelis ir egalitāra patriarhāla sabiedrība, kur zeme ir taisnīgi sadalīta starp daudzām turīgām un savstarpēji vienlīdzīgām īpašnieku saimēm.6

 

3. "Iecel mums ķēniņu!"

Ārkārtīgi pamācošs no politiskās filozofijas viedokļa ir stāsts par to, kā šis decentralizēti patriarhālais politiskais un sociālekonomiskais modelis tika nomainīts pret centralizētas valsts modeli. Par to lasām Pirmās Samuēla grāmatas 8. un 12. nodaļā. Pravietis Samuēls "iecēla abus savus dēlus par soģiem Israēlā", taču tie drīz vien iestiga korupcijā: viņi "dzinās pēc mantas, pieņēma dāvanas un grozīja tiesu" (1. Sam. 8:1,3). Tad "visi Israēla vecajie sanāca kopā" un pieprasīja Samuēlam: "Iecel mums tagad ķēniņu, kas lai mūs tiesā, kā tas ir visām tautām. [..] Tad arī mēs būsim kā visas citas tautas, un mūsu ķēniņš pats spriedīs tiesu pār mums, un viņš pats izies mūsu priekšā karā, un viņš vadīs mūsu karus!" (1. Sam. 8:5,20). Tolaik – tas ir, vienpadsmitā gadsimta vidū pirms Kristus – ebreju tauta dzīvoja centralizētu valstu un valstiņu vidū (Ēģipte, Asīrija, Babilonija, feniķiešu un filistiešu pilsētvalstis), un tajās valdošā monarhiskā iekārta viņu acīs noteikti bija kaut kas ļoti progresīvs, kārtības un taisnīguma etalons, pretstatā viņu pašu "nemodernajai" un "atpalikušajai" pastorāli patriarhālajai sabiedrībai.

Starp citu, vai šī epizode ar ķēniņa prasīšanu neatgādina kaut ko mums tuvu un pazīstamu, – proti, dažu Latvijas pilsoņu tīkojumus pēc tautas vēlēta Valsts prezidenta, kas kā ar burvju nūjiņas mājienu atrisināšot ja ne visas, tad daudzas viņu problēmas? Lai nu kā būtu, šīs ilgas pēc ķēniņa ir redzamas jau Soģu grāmatas beigās: kad Israēla tautā tiek izdarīta vai pieļauta kāda neģēlība, Soģu grāmatas autors paskaidro: "Tanī laikā vēl nebija ķēniņa Israēlā; ikviens darīja, kas šķita taisns viņa acīs" (Soģu 21:25).7

Šajā kontekstā ir arī saprotams, kāpēc Israēla vecajie vēršas pie pravieša Samuēla, nevis vienkārši paši izvēlas sev ķēniņu no sava vidus, tāpat kā iepriekš to darīja ar soģiem.

komentāri (34)
34 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
miau
29. Jūnijs 2013 / 22:35
0
ATBILDĒT
Muļķības kaut kādas. Jūsu komentārā neredzu nekādus argumentus, tikai nemotivētu histēriju un naidu pret ASV tipiskā laikrakstu \"Cīņa\" un \"Padomju Jaunatne\" stilā. Diez vai jums vispār ir priekšstats par ASV; šaubos, ka vispār esat tur bijis/usi. Par Amerikas nākotni nekreņķējieties: Amerika izķepurosies sveikā, kad Eiropa jau \"noies pa burbuli\". ES kopējais bezdarba rādītājs ir 11,1, ASV tikai 7,5. Nacionālais kopprodukts \"per capita\" ASV ir lielāks, nekā absolūtajā vairākumā ES valstu. Jaunie talantīgie zinātnieki un inženieri, lai taisītu labu karjeru, parasti dodas no ES valstīm uz ASV, nevis otrādi. Amerikāņu universitāšu un lielo firmu laboratorijās ir daudz pētnieku no Eiropas, nevis otrādi. ASV ar Māršala plānu piecēla kājās kara sagrauto Rietumeiropu. Pateicoties ASV militārajam \"vairogam\", Rietumeiropas valstis spēja brīvi attīstīties Aukstā kara gados. Tas, ka ASV, lai izdzīvotu, vajag strādāt, nevis gulēt piedzērušam pažobelē un tik saņemt pabalstus, tas gan ir taisnība.

Tāpat redzams, ka ekonomikas zinātnē neko nesajēdzat. Ekonomikas zinātnes pirmais uzdevums ir meklēt objektīvas likumsakarības, kā veidojas cenas, kā aprēķinās preces vai pakalpojuma vērtība, kā cilvēki uzvedas ekonomikas \"spēļu laukumā\". Līdz ar to pārmest autoram to, ka viņš minējis vienu no šīm likumsakarībām (bērns kā kapitālieguldījums), ir vienkārši debīli – tāpat, kā pārmest matemātiķim, ka viņa minētā algebras formula ir \"amorāla\".
Kājāmgājējs
29. Jūnijs 2013 / 19:21
0
ATBILDĒT
Re: ekonomika un Vecā Derība. Es domāju, ka autors qua Bībeles interpretētājs et cetera nav tas lielākais guru Kembridžas līmenim. Ergo, saskaņā ar gudrāko Oksfordas guru, kas ir capo di tutti capi, mācību, socioloģiskās tiesību skolas ieskatā ir moderni prezumēt ab absurdo, ka ab initio labklājības valsts ir terra incognita, un, maisot šo sociālekonomisko spageti bļodu, nav iespējams panākt quid pro quo. Ibidem ir tik daudz starptautisko tiesību aspektu, kuros Vecās Derības elementi a priori var tikt visai eleganti izmantoti a posteriori, un tas tiek tikpat eleganti atspoguļots recenzējamos starptautiskos žurnālos.
sm.
28. Jūnijs 2013 / 17:46
0
ATBILDĒT
Pirmais raksts JV, ko bija pretīgi lasīt, jau sākot ar ideju, ka kristīgs cilvēks ir pret labklājības valsti, vai skatījums uz bērniem caur kapitālieguldījuma prizmu. Tas ir apmēram, kā Dimiters ļāva savu albumu finansēt Stendzeniekam. No šādiem cilvēkiem zūd ticība cilvēcei. Varbūt pašreizējais attīstīto valstu labklājības modelis nav tas labākais pašu valstu nākotnei, bet tas ir jāpilnveido, jāuzlabo, atrodot vājās vietas, piemēram, pārāk liela citu kultūru ieplūšana (arī demokrātija ir slikta, bet nekas labāks nav izdomāts). Citādi, bez cilvēciskās solidaritātes, mums būs vēl viena ASV, kur cilvēki nevar samaksāt par veselības aprūpes pamatiem, kur cilvēkiem nav nekādas iespējas pret lielajām korporācijām, vide tiek masveidā degradēta, valda viss, kam ir ekonomiskā vērtība (nauda, nafta, pilna valsts ar šaujamieročiem, lētais darbaspēks, garas virsstundas), bet cilvēks un daba nav nekas, tikai kapitālieguldījums, tiek slavēti cilvēki, kas pelna, neskatoties, kā pelna. Dažreiz no aktikrista pozīcijām var justies tuvāk dievam (jeb visas dabas dziņai dzīvot, attīstīties), nekā no reliģiska cilvēka.
Magone
28. Jūnijs 2013 / 12:44
0
ATBILDĒT
Balsojot par iestāšanos ES un eiro, es apzinājos sekas. Taču apzinājos arī sekas, ja Latvija ES nebūs. Mums blakus ir lielais lācis. Pēdējais drauds bija lielāks. Mazai valstij, diemžēl, nav daudz iespēju izvēlēties savu likteni, izvēle var būt tikai par mazāko ļaunumu.
Dedra
28. Jūnijs 2013 / 11:44
0
ATBILDĒT
Jebkura sabiedrība visā Pasaulē ir sadalīta divās daļās - tie, kuri strādā, pelna, maksā nodokļus un tie, kuri pirmo sapelnīto pārdala un dzīvo no tā.

Vienalga, vai pabalstu saņēmējs, aristokrāts, feodālis, vai sociopāts alkoholiķis tētis ģimenē - viņi visi pamato savu \"īpašo\" statusu, kas dod tiesības dzīvot no citu sapelnītā, ņemt un izmantot cita mantu, izšķērdēt uzkrājumus, pretī neko nepiedāvājot. Tāda vienkārši ir Pasaules kārtība.
dr.iur.
28. Jūnijs 2013 / 11:16
0
ATBILDĒT
Šis sociāli atbildīgās valsts modelis noteikti nav tas, kurā vēlos dzīvot. Bet izkāpt no šī vilciena laikam jau nav iespējams....

Tieši tā. Pati taču aģitē par ES un euro. Nu tad arī saņem, par ko cīnījies. Alternatīva tam ir, bet tā visdrīzāk būs ārpus ES. To taču tu negribu? Tā kā marš strādāt, lai liekēžiem būtu panesijas un pabalsti :)
Magone
28. Jūnijs 2013 / 10:10
0
ATBILDĒT
Eiropietim no sociāli atbildīgām valstīm ir vairāk jāstrādā ne tikai, lai sagādātu labus apstākļus izdzīvošanai ziemā, bet arī lai varētu nomaksāt lielos nodokļus, no kā sociāli atbildīgai valstij uzturēt liekēžus/pabalstu saņēmējus ne tikai no trešajām valstīm, bet arī vietējos. Un jo vairāk čaklais eiropietis strādās, izglītosies, saņems lielāku algu, jo lielākus nodokļus viņam noplēsīs -progresīvā nodokļu likme. Tieši tā jau ir tā sociāli atbildīgās valsts problēma -ja kāds strādā, cenšas, tad lai strādā par vairākiem, viņam jau naudas netrūkst, kulaks, bet, ja kāds necenšas, tad viņam ir jāpalīdz un jāiedod pabalsts, nabadziņam. Jo visiem ir jābūt vienlīdzīgiem, uz to ir vismaz jātiecas. Rezultātā -viena daļa pārstrādājas, bet otra -vēl vairāk izlaižas.

Jā, ir jomas, kas nevar pašas pelnīt un ir uzturamas, tāpat arī atsevišķi cilvēki. Ja nodokļu slogs būtu minimāls, tad cilvēki/uzņēmumi varētu atbalstīt jomas un cilvēkus, kurus paši vēlas. Bet to pašlaik cilvēku vietā dara valsts, milzīgu daļu nomaksāto nodokļu iztērējot administratīvā aparāta uzturēšanai.

Ja viena partija sola vēlēšanās pensionāriem sabiedrisko transportu par brīvu, tiek ievēlēta, tad, nākošo reizi ir jāsola sabiedriskais transports visiem par brīvu, pēcāk, jāsola piemaksāt, ja tiek izmantots sabiedriskais transports, citādi vēlēšanās neuzvarēt. Noteikti jāsola lielākas pensijas, jo šī elektorāta daļa ir milzīga. Kas par to visu maksās? Nu tas čaklais, strādīgais. Pa kuru laiku viņam audzināt/dzemdēt bērnus?

Šis sociāli atbildīgās valsts modelis noteikti nav tas, kurā vēlos dzīvot. Bet izkāpt no šī vilciena laikam jau nav iespējams.
hmmm
27. Jūnijs 2013 / 18:13
0
ATBILDĒT
lai gan man ļoti patīk vēsture, esmu praktizējošs jurists un esu daudz interesējusies par veco derību, bet raksts ir neuztverams, tālāk par 1 nodaļu nu dien spēka iedziļināties pārgudrajos spriedelējumos nebija spēka...
Herbis
27. Jūnijs 2013 / 17:01
0
ATBILDĒT
Lai kāda būtu ekonomiskas laimes definīcija, nedomāju, ka iebraucēji, kas \"papildina soc. pabalstu saņēmēju rindas\" ir uzņēmējvalstij izdevīgi, jo ļauj labāk apmierināt vajadzības ierobežotu resursu apstākļos. Drīzāk jau otrādi. :)
miau
27. Jūnijs 2013 / 16:57
0
ATBILDĒT
Darba tikums nav mantas raušana, bet gan uzkrājumu veidošana ziemai. Atcerēsimies, ka nedzīvojam Āfrikā vai Sahāras tuksnesī ; ja vasarā nestrādāsim, lai sakrātu ziemai un sagādātu sev ziemas drēbes, tad vienkārši ziemā nosalsim un/vai nomirsim badā. Darba tikums nav vajadzīgs tur, kur klimatiskie un ģeogrāfiskie apstākļi to neprasa. Banāna noraušana no koka neprasa ieguldīt daudz darba.
mja
27. Jūnijs 2013 / 16:31
0
ATBILDĒT
Ekonomiski? Tātad iespējami labāk apmierināt vajadzības ierobežotu resursu apstākļos. Vārdu sakot, tapt iespējami apmierinātākam (nebūs diez ko tālu no vārda - laimīgs). Un tas nav subjektīvi? Vienam apmierinātība bāzējas darba tikumā un mantas raušanā, citiem - citās vērtības.
Herbis
27. Jūnijs 2013 / 16:18
0
ATBILDĒT
Ja pareizi sapratu, tad rakstā laikam bija runa nevis par to, cik tāds vai cits dzīvesveids ir pareizs un dara laimīgu (kas ir subjektīvs rādītājs un par ko var bezgalīgi strīdēties), bet gan cik tas ir ekonomiski izdevīgi.
mja?
27. Jūnijs 2013 / 16:06
0
ATBILDĒT
Autors raksta: \"Taču lielākā daļa imigrantu nāk no \"trešās pasaules\" zemēm, kur nav ne tikai Maksa Vēbera (Max Weber) aprakstītās protestantu darba ētikas, bet vispār nekādas darba ētikas. Vecā Stendera maksima \"Roze - tā ir jauka puķīte, bet vēl jaukāk\" meita strādniece\" nedarbojas nedz islāma pasaulē, nedz - ar nelieliem izņēmumiem - Āfrikā uz dienvidiem no Sahāras. Un tādējādi daudziem iebraucējiem ir tendence kuplināt ne tik daudz čaklo darbarūķu, cik sociālo pabalstu saņēmēju rindas\". Un kur tā darba ētika ir novedusi? Kālab prezumēt, ka šis darbtikumiskais dzīvesstils ir tas īstais un pareizais veids kā dzīvot? Laimīgākās tautas tieši mīt pārsteidzošā kārtā \"trešās pasaules valstīs\". Tikmēr sociāli tendētais, bet solidāri vienaldzīgais, un darba ētikas pārpilnais eiropietis strādā, strādā... Un kālab?
mja
27. Jūnijs 2013 / 15:55
0
ATBILDĒT
Kā labu salīdzinājuma vai ilustratīvu materiālu izvēlēties var jebkuru tīkamu sacerējumu, tostarp Bībeli. Eiropas sabiedrības pamatā jau esot kristīgās vērtības, tāpēc it kā pat saprotama izvēle.

Sociāla valsts būtībā nejēdzīgs veidojums, īpaši tautu staigāšanas posmos. Vācija it kā vadošā ES, parāds šiem - ap 80%. Cik ilgi spēs uzturēt slaistu barus, kas tur ieklīst. Vai valstīm vispār ir nākotne, arī labs jautājums. Ir jau idejas, ka korporācijas ir pat piemērotāks modelis.
dr.iur.
27. Jūnijs 2013 / 15:43
0
ATBILDĒT
1. Pēc Bonnas universitātes bijušā satudenta Marksa kapitālisms pūst jau otro gadu simtu, bet kā nav sapuvis, tā nav :)

2. Diez vai pēc 15 gadiem tādas sociālas valstis kā VFR, Zviedrija vai Norvēģija pazudīs no Eiropas kartes. ES arī diez vai tik ātri atdos galus. VFR dominance ES un Eiropā tikai pieaugs. Nekur no tā neliksimies.
Janka
27. Jūnijs 2013 / 15:05
0
ATBILDĒT
Citāts: \"Eiropas kontinentālā daļā liela daļa valstu ir sociālas un šīs valstsis, nevis UK un USA, nosaka ES politiku. Līdz ar to Latvijai šis modelis būs jāpieņem.\"

Tik kategoriskam apgalvojumam gan nevaru piekrist. Atcerēsimies, kā mums 50 gadu borēja smadzenēs, ka komunisms esot neizbēgams un visām tautām būs agri vai vēlu jāpieņem. Un kur tagad ir tie komunistu režīmi? Mēs pat nezinām, kā izskatīsies Eiropas karte pēc 15 gadiem un vai tāda ES tur maz vispār vēl būs.
A.L.
27. Jūnijs 2013 / 14:32
0
ATBILDĒT
Kāpēc mums balstīt jebko uz pārrakstītiem stāstiņiem, ja tā vietā varam pieņemt par paraugu senāko (un attiecīgi pareizo) pamatu - piemēram, šumeru reliģiskos principus?

Atsaukties uz bībeli ir tas pats, kas atsaukties uz wikipēdiju.



Vispār kļūst jau nedaudz smieklīgi, ka 21.gadsimtā vispār kaut ko tādu vēl apspriežam, tomēr no otras puses ir nomācoši acīmredzams, ka reliģija piemēram, ASV, Vācijā, Izraēlā un visbeidzot Krievijā ir viens no prastiem valsts varas propogandētiem politiskiem instrumentiem. Prasts vienojošs elements - jo mūsdienās parastais cilvēks ir pietiekami brīvs kustībā un domās, lai sniedzot tikai vienkāršu \"piederības apziņu\" vai teritoriju, valsts vairs tik droši nevarētu justies.

Gan A.Merkele, V.Putins gan Izraēlas politiķi (jo īpaši) uzsvēruši reliģijas tieši šo valsti identificējošo nozīmi.

Bet realitātē nav lielas atšķirības, kas ir šis elements. Attiecīgi ir pilnīgi lieki uzskatīt reliģiskus rakstus par kaut ko pastāvīgi nozīmīgu.



Vispārīgi spekulējot par tēmu - piemēram, PSRS bija ateisms, un cilvēkiem reliģijas vietā bija komunistiskā ideja. Pagāja tas, vajadzēja radīt jaunas piesaistes - vienotās krievu tautas ideju, Ortodoxālo kristietību, ārējo politisko ienaidnieku ideju (ASV, ES un pat mazās Latvijas un Lietuvas izskatā).

Tāpēc vajag mums pravovernuju kristietību, nevis vienkārši kristietību.

Tāpēc God bless America, nevis God bless everyone.

Tukši, bet patīkami lozungi.
Angeko
27. Jūnijs 2013 / 12:40
0
ATBILDĒT
Pieļauju, ka Latvijai savs - pareizais ceļš ejams. Paņemot no iedzīvotājiem nodokļus tādā apmērā kā labklājības valstīs un pretī neko nedodot, tiek nošauti divi zaķi uzreiz - Valsts budžetā veidojas uzkrājums, savukārt iedzīvotāji, palikuši bez uzkrājumiem, pensijām un pabalstiem, veidos sociāli atbildīgu sabiedrību, kur, lai izdzīvotu, rūpēsies viens par otru.
Viesturs
27. Jūnijs 2013 / 12:27
0
ATBILDĒT
Paldies autoram par saistošo rakstu un pausto redzējumu.

Tēmas sasaiste ar reliģiskajiem tekstiem manuprāt ir vnk izdevies ,,jēdzienu\" triks, kura nolūks ir zināms tikai pašam autoram.

Taču autors neizvairījās paust patiesību, ka labklājības valsts mūsdienu izpratnē uzsākta veidot Bismarka Vācijā, un to līdz pilnībai noveda Hitlers.

Pēc otrā pasaules kara pārējās iesaistītās valstis gluži vnk ir nokopējušas Hitlera izveidotās labklājības valsts modeli, un piemērojušas konkrētajām lokālajām vajadzībām (piem.štatos strādniekiem pēc 2.p.k. papildus deva arī uzņēmumu akcijas, kuros viņi strādāja).

Taču manuprāt runa nav tikai par labkklājības valsti un reliģiskajām atziņām, bet par mums visiem - kādi esam un uz ko ejam :)
dr.iur.
27. Jūnijs 2013 / 10:07
0
ATBILDĒT
E.Levits runā labas un pareizas lietas, tikai nevajag aizmirst, ka mēs dzīvojam Latvijā, nevis VFR. Nepiekrītu domai, ka sociālas valsts modelim nav perspektīvu. Eiropas kontinentālā daļā liela daļa valstu ir sociālas un šīs valstsis, nevis UK un USA, nosaka ES politiku. Līdz ar to Latvijai šis modelis būs jāpieņem. Problēma ir tajā, ka nevar vienlaikus pieņemt liberālas valsts likumus un gribēt saņemt sociālas valsts labumus. Sociāla valsts ir jāveido pakāpeniski ilgā laika periodā, ejot no augšas, no vadošajām idejām, kuras atspoguļo valsts likumos.
RĀDĪT VĒL KOMENTĀRUS / 14
visi numura raksti
Ilze Dubava
Numura tēma
Mediācija: cilvēcīgs konfliktu risināšanas veids
Mediācija ir brīvprātīgas sadarbības process, kurā puses cenšas panākt savstarpēji pieņemamu vienošanos savu domstarpību atrisināšanai ar mediatoru starpniecību, vadoties pēc noteiktas shēmas (sarunas tēmu identificēšana, faktu ...
7 komentāri
Dina Gailīte, Aloizs Lejendekers
Numura tēma
Mediācija nomierina jurista sirdsapziņu
Aloizs Lejendekers (Aloys Leyendecker) ir pedagogs, psihologs un profesionāls konfliktsituāciju risinātājs un mediators Vācijā. Kā sava darba vadlīniju viņš definējis moto "kooperācija konfrontācijas vietā", bet viņa specializācija ...
Dina Gailīte, Andrejs Judins, Gatis Litvins, Inita Ilgaža, Dace Pūce, Baiba Kalnmeiere, Osvalds Sausverds, Ieva Sproģe
Numura tēma
Kādas ir mediācijas izredzes Latvijā
Tiesībsarga birojs
Tiesību politika
Tiesībsargs nosūta vēstuli Eiropas Savienības institūcijām par cilvēktiesību ievērošanu Latvijā
Pagājušonedēļ Latvijas Republikas tiesībsargs Juris Jansons nosūtīja vēstuli Eiropas Savienības Padomei un Eiropas Parlamentam, lai vērstu šo institūciju uzmanību uz vairākām cilvēktiesību problēmām Latvijā. Ar šo vēstuli ...
Artūrs Toms
Skaidrojumi. Viedokļi
Maksātnespējas procesa ietekme šķīrējtiesas procesā
Civilprocesa likuma (turpmāk tekstā arī – CPL) 487. panta pirmā daļas 8. punkts1 paredz, ka "šķīrējtiesā var nodot izšķiršanai jebkuru civiltiesisku strīdu, izņemot strīdu par to personu tiesībām un pienākumiem, attiecībā uz ...
AUTORU KATALOGS