ŽURNĀLS Diskusija

23. Jūlijs 2013 /Nr.30 (781)

Pirmšķietami novērtējot grozījumus likumā
"Par tiesu varu"
6 komentāri

2013. gada 4. jūlijā izsludināja likumu “Grozījumi likumā “Par tiesu varu””, kas ievieš virkni jauninājumu un precizējumu tiesu sistēmas pārvaldībā. Publiska diskusija notiek ne tikai par grozījumu saturu, bet arī par starpinstitucionālo komunikācijas kultūru. Tāpēc “Jurista Vārds” aptaujāja gan likumdošanas procesā iesaistītās personas, gan arī žurnāla lasītājus.

Grozījumi paredz noteikumus attiecībā uz lietu izskatīšanas termiņu pārvaldību tiesā. Tiesas priekšsēdētājs pirms katra kalendāra gada sākuma, sadarbojoties ar tiesas tiesnešiem, plāno un nosaka tiesas darba mērķus attiecībā uz vidējiem lietu izskatīšanas termiņiem tiesā (lietu izskatīšanas termiņu standarts). Lietu izskatīšanas termiņu standartu nosaka, ņemot vērā tiesas resursus un nepieciešamību nodrošināt personas tiesības uz lietas izskatīšanu saprātīgā termiņā un ievērojot citus lietu izskatīšanas pamatprincipus. Tiesas priekšsēdētājs apstiprina lietu izskatīšanas termiņu standartu tiesā un pārrauga lietu izskatīšanas faktiskos termiņus. Par apstiprināto lietu izskatīšanas termiņu standartu tiesas priekšsēdētājs līdz katra gada 1. februārim iesniedz informāciju Tieslietu padomei.

Turpmāk atklātā tiesas sēdē pieņemtus tiesas spriedumus pēc to spēkā stāšanās publicē mājaslapā internetā, ja likumā nav noteikts citādi. Tāpat publicē arī tiesas lēmumus Ministru kabineta noteiktajā apjomā. Publicējot tiesas nolēmumus, aizsedz to informācijas daļu, kas atklāj fiziskās personas identitāti. Tiesnesis nodrošinās, ka nolēmums, kas noformējams atsevišķa procesuāla dokumenta veidā, tiek apstrādāts un ievietots Tiesu informatīvajā sistēmā. Tiek izveidots arī tiesiskais regulējums tiesas sēžu kalendāram. Tiesu informatīvajā sistēmā izveidotajā tiesas sēžu kalendārā atzīmē sēžu datumu un laiku, kā arī informāciju par zvērināta advokāta un prokurora aizņemtību. Tiesas sēžu kalendārā veiktā atzīme par tiesas sēdes datuma un laika noteikšanu ir saistoša, plānojot lietu izskatīšanu tiesas sēdē ar tā zvērināta advokāta vai prokurora piedalīšanos, kura piedalīšanās citā tiesas sēdē jau atzīmēta tiesas sēžu kalendārā.

Likumā precizēta arī rajona (pilsētas) tiesas, apgabaltiesas un Augstākās tiesas kompetence. Rajona (pilsētas) tiesa ir pirmā instance civillietām, krimināllietām un administratīvajām lietām, ja likumā nav noteikts citādi; apgabaltiesa ir apelācijas instance civillietām, krimināllietām un administratīvajām lietām, ja likumā nav noteikts citādi; savukārt Augstākā tiesa ir kasācijas instance, ja likumā nav noteikts citādi, turklāt Augstākās tiesas sastāvā ir Administratīvo lietu departaments, Civillietu departaments un Krimināllietu departaments.

Līdz ar to tiek likvidētas Augstākās tiesas palātas (līdz 2014. gada 31. decembrim ir Augstākās tiesas Krimināllietu tiesu palāta un Augstākās tiesas Civillietu tiesu palāta, bet no 2015. gada 1. janvāra līdz 2016. gada 31. decembrim – Augstākās tiesas Civillietu tiesu palāta) un kasācijas instances tiesai saglabāts nosaukums – Augstākā tiesa. Turklāt ar likumu uzdots Ministru kabinetam izvērtēt Augstākās tiesas Krimināllietu tiesu palātas likvidācijas ietekmi uz tiesvedību krimināllietās (nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos, reformas finansiālais un materiāltehniskais nodrošinājums u.tml.) un līdz 2014. gada 1. martam iesniegt Saeimai ziņojumu par to. Līdzīgs ziņojums līdz 2015. gada 1. martam iesniedzams par Civillietu tiesu palātas likvidācijas ietekmi uz tiesvedību civillietās.

Turpmāk viena un tā pati persona var būt par rajona (pilsētas) tiesas, apgabaltiesas un Augstākās tiesas priekšsēdētāju ne vairāk kā divus termiņus pēc kārtas. Paplašinās arī rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas priekšsēdētāja pienākumu loks – organizē tiesas darbu; veicina vienotu tiesu praksi tiesā, organizē aktuālu normatīvo aktu piemērošanas jautājumu apspriešanu un tiesu prakses analīzi; nodrošina tiesas darba atklātumu; uzrauga tiesas darbinieku darba kvalitāti un apmeklētāju apkalpošanas standartu ievērošanu tiesā; veicina profesionālās ētikas normu ievērošanu un to vienotu izpratni tiesā; iesniedz Tiesu administrācijai pieprasījumus tiesas iestādes darbības materiāltehniskajai nodrošināšanai; saskaņā ar apgabaltiesas priekšsēdētaja lēmumu rajona pilsētas priekšsēdētājs norīko tiesnesi veikt izmeklēšanas tiesneša pienākumus uz laiku līdz trim gadiem. Turklāt tiesas priekšsēdētājs varēs: pārbaudīt procesuālo termiņu ievērošanu tiesneša tiesvedībā esošajās lietās, kā arī lietu kārtošanas atbilstību normatīvo aktu, tai skaitā tiesu lietvedības noteikumu, prasībām; pieprasīt tiesnesim paskaidrojumu par tiesneša darba organizācijas un citiem jautājumiem šajā pantā noteiktās kompetences ietvaros; dot tiesnesim rīkojumus, kas saistīti ar tiesneša darba organizāciju amata pienākumu izpildei; ja tiesnesis bez pamatota iemesla neveic nepieciešamās procesuālās darbības, lai nodrošinātu lietas izskatīšanu saprātīgā termiņā, kā arī gadījumos, kad tiesneša plānotais termiņš nenodrošina lietas izskatīšanu saprātīgā termiņā, tiesas priekšsēdētājs var uzdot tiesnesim noteikt atbilstošu termiņu, kurā, ņemot vērā lietas apstākļus, jāveic attiecīgā procesuālā darbība; pārdalīt tiesnešiem lietas saskaņā ar lietu sadales plānu. Līdzīgi uzdevumi noteikti arī Augstākās tiesas priekšsēdētājam.

Likuma ”Par tiesu varu” jaunie noteikumi vienādo visu tiesu instancēs strādājošo tiesnešu amata pildīšanas maksimālo vecumu – 70 gadi.

Ja par rajona (pilsētas) tiesas vai apgabaltiesas tiesnesi ierosināta disciplinārlieta, tieslietu ministrs, saņēmis Tiesnešu disciplinārkolēģijas priekšlikumu, atstādina šādu tiesnesi no amata līdz dienai, kad stājas spēkā nolēmums disciplinārlietā. Ja par Augstākās tiesas tiesnesi ierosināta disciplinārlieta, Augstākās tiesas priekšsēdētājs, saņēmis tiesnešu disciplinārkolēģijas priekšlikumu, atstādina šādu tiesnesi no amata līdz dienai, kad stājas spēkā nolēmums disciplinārlietā. Ja kriminālprocesā tiesnesis ieguvis procesuālo statusu – persona, kurai ir tiesības uz aizstāvību, viņš tiek atstādināts no amata pienākumu pildīšanas ar brīdi, kad attiecīgā tiesa saņēmusi procesa virzītāja paziņojumu (informāciju), līdz krimināltiesisko attiecību noregulējumam kriminālprocesā.

komentāri (6)
6 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
RK
25. Jūlijs 2013 / 17:16
0
ATBILDĒT
Esi nu rāms, Jēzus arī runāja līdzībās.
susuriņš
24. Jūlijs 2013 / 13:35
0
ATBILDĒT
piedot, aizmirsās, ka tieši tāds bija.. atcerējos sesku, bet susuriņu aizmirsu :( Vēlreiz piedod!
vadošs norādījums
24. Jūlijs 2013 / 12:54
0
ATBILDĒT
susuri un seski, lūdzu, savas literārās dotības aplieciniet un gudrības atstājiet citu portālu rakstu komentāros. Piem., satori.lv to noteikti kāds novērtēs daudz labāk un labprātāk..



Šeit lai paliek vieta juristu diskusijām.
susuriņš
24. Jūlijs 2013 / 11:24
0
ATBILDĒT
\"susuriņš\" bija mans niks :(
susuriņš
24. Jūlijs 2013 / 09:46
0
ATBILDĒT
skraidīja suņuks pa saimniecību, sargāja māju un laukus no zagļiem un laupītājiem.

vienam kalpam-zaglim sagribējās apzagt pagalmu, taču sargsuns traucēja.

Suni viņam noindēt neizdevās, jo viņš bija labi mācīts.

Izdomāja viņš apvainot mājas saimnieku un viņa suni, ka viņš nokodis viņa vienīgo kazu, un sakodis viņu pašu.

Skaudīgie kaimiņi, kalpi un ciema muļķīši tam noticēja, sacēla traci un saimnieks bija spiests sunīti palaist skraidīt tikai pa pagalmu.

Un nu zaglis un muļķīši netraucēti zaga no saimnieka laukiem gan kartupeļus, gan sienu...

Zaglim tomēr ar to bija par maz, viņš gribēja arī mantas, kas ir saimnieka sētā.

Ielaida tur savu mazo meitēnu, suns to sakoda, un zaglis atkal ceļ traci - redz saimnieka suns izskrējis no pagalma un sakodis viņa bērnu, lai sienot to nezvēru pie ķēdes..

Skaudīgie kaimiņi, kalpi un ciema muļķīši tam piekrita un pieprasīja saimniekam savu suni tutrēt piesietu pie ķēdes.

Un nu zaglis un muļķīši netraucēti zaga no saimnieka laukiem un uzmanīgi no pagalma..

.

Nu kā pie mums...
Viesturs
24. Jūlijs 2013 / 09:03
0
ATBILDĒT
Pārņirdzos lasot kārtējās S.Āboltiņas glupības :))

Bet nu skaidra ir viena tendence - politiķi saka, viss kārtībā - tiesām jābūt ietekmējamām un vadāmām; tiesu sistēmā strādājošie - ka notiek pilnīga tiesu sistēmas ignorance un pakļaušana ;)
visi numura raksti
Artūrs Kučs
Skaidrojumi. Viedokļi
Tiesu varas objektivitāte kā pamats tiesnešu ierobežotai kritikai Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksē
Izteiksmes brīvības robežas, kritizējot tiesu varu vai pat atsevišķus tiesnešus, ir jautājums, par kuru bieži tiek diskutēts akadēmiskajā literatūrā.1 Plaša tiesas vai atsevišķu tiesnešu kritika sastopama arī ikdienā ...
3 komentāri
Dzintra Pededze
Juristu likteņi
Viktors Skudra –
spilgta personība Latvijas valstiskuma atjaunošanā un attīstībā
Pirms pāris nedēļām, 2013. gada 10. jūlijā, Viktors Skudra būtu svinējis 70 gadu jubileju, atskatoties uz saspringto periodu Satversmes tiesas priekšsēdētāja vietnieka un tiesneša amatā, četrpadsmit ražīga darba ...
Tiesību politika
Skrupulozi vērtējot Tieslietu padomes priekšlikumus
Fragmenti no 11. Saeimas pavasara sesijas divpadsmitās sēdes 2013. gada 13. jūnijā stenogrammas, trešajā lasījumā izskatot likumprojektu “Grozījumi likumā “Par tiesu varu””.*
Sannija Matule
Notikums
Oficiāli atklāts jaunais administratīvo tiesu nams
“Šajā jaunajā ēkā turpmāk atradīsies Administratīvā rajona tiesa un Administratīvā apgabaltiesa. Administratīvo tiesu mērķis un misija ir aizstāvēt sabiedrības tiesības attiecībās ar valsts pārvaldi. Ceru, ka šajā tiesu ...
4 komentāri
Sannija Matule
Juridiskā literatūra
Tiesnešu tiesību jēdziens un nozīme Latvijā
“Diskusija par tiesnešu tiesību jēdzienu un izpratni Latvijas tiesību teorijā faktiski nepastāv vai ir tikko aizsākusies, un galvenokārt to veicina tieši tiesas veikto juridisko metožu daudzveidības atzīšana un tiesas kompetences ...
AUTORU KATALOGS