ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

27. Janvāris 2015 /Nr.04 (856)

Vai vieni aplokšņu algu maksātāji ir vienlīdzīgāki par citiem
Publisko iepirkumu likuma jaunākie grozījumi Satversmes tiesā
LL.M. (Džordžtaunas Universitāte)
Katrīne Pļaviņa
zvērinātas advokātes palīdze  

Autores redzējums par to, kā Satversmes tiesa varētu vērtēt prasības no 2015. gada 1. augusta pretendentiem iepirkumā norādīt darbinieku vidējo stundas likmi atbilstību vienlīdzības principam.

Aplokšņu algu maksātāju apkarošana joprojām ir Latvijas valdības prioritāte.1 Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) cīnās ar aplokšņu algu maksātājiem, veicot nozaru pārbaudes, piemēram, zobārstniecībā,2 autoservisos3 un citur.4 Cīņas ietvaros arī atgriezās pie ierosinājuma nepieļaut aplokšņu algu maksātājiem saņemt valsts pasūtījumus.

Likumdevējs šo ierosinājumu atbalstīja vēl 2010. gadā, papildinot Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) 39. panta pirmo daļu ar 6. punktu (turpmāk – Atceltā norma). Tas paredzēja automātiski izslēgt no dalības iepirkumā tos pretendentus vai kandidātus, kuru darbinieki saņēma mazāk nekā 70% no vidējās algas nozarē.5

Satversmes tiesa šo normu 2011. gada nogalē6 atzina par neatbilstošu Satversmes 91. pantam. Tā konstatēja atšķirīgu attieksmi pret pretendentiem, kuru darbinieku alga ir mazāka par 70% no vidējās algas nozarē, un tiem, kuru darbinieku alga ir lielāka. Turklāt apstrīdētā norma paredzēja izslēgt pretendentus no dalības iepirkumā, neļaujot tiem pierādīt nodokļu samaksu.

Saeima 2014. gada 2. oktobrī papildināja PIL 48. pantu (turpmāk – Grozījumi), dodot pasūtītājiem iespēju atzīt piedāvājumu par nepamatoti lētu un izslēgt pretendentu no tālākas dalības iepirkumā, ja kaut viens tā vai apakšuzņēmēju darbinieks saņem mazāk nekā 80% no profesijas vidējās stundas likmes un VID tam neredz attaisnojumu. Pasūtītājam būs pienākums pārbaudīt ikviena piedāvājuma cenas pamatotību.7

VID paziņojums presei par šiem grozījumiem vēstīja, ka jaunā norma neļaus aplokšņu algu maksātājiem saņemt valsts naudu. VID neminēja Satversmes tiesas 2011. gada spriedumu (turpmāk – Spriedums) ne preses paziņojumā, ne Grozījumu anotācijā. Iestāde vien atzīmēja, ka Atceltā norma zaudējusi spēku.8

Pēc autores domām, Grozījumi līdzinās Atceltajai normai un ir pamats tos apstrīdēt Satversmes tiesā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Tieslietu ministrija
Diskusija
Krimināllietu tiesu palāta likvidēta, trīs tiesneši palikuši
Daudzu gadu garumā ilgušās diskusijas par nepieciešamību Latvijas tiesu sistēmā ieviest tīro trīspakāpju tiesu instanču modeli (visas lietas pirmajā instancē skata pilsētu tiesas, apelācijas instancē – apgabaltiesas, kasācijas ...
11 komentāri
Liene Zariņa
Skaidrojumi. Viedokļi
Personu ar ierobežotu rīcībspēju tiesību uz politisko līdzdalību attīstība
2013. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Civillikumā un Civilprocesa likumā, ieviešot jaunu ierobežotas rīcībspējas tiesisko regulējumu, kas aizstāja pilnīgās rīcībnespējas institūtu. Ierobežotās rīcībspējas institūts ...
Maksims Miņejevs
Skaidrojumi. Viedokļi
Gaisa transporta kustības drošības un ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana
Raksta mērķis ir pievērsties gaisa transporta kustības drošības un ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanas krimināltiesisko aspektu analīzei, veicot atsevišķu Krimināllikuma1 (turpmāk – KL) 257. pantā paredzētā noziedzīgā ...
1 komentāri
Tiesību politika
Parakstīts memorands par trauksmes cēlāju mehānisma praktisko ieviešanu
Pagājušajā nedēļā, 20. janvārī, tika parakstīts četrpusējs memorands starp valsts pārvaldi, NVO, tiesībsargājošām un pretkorupcijas iestādēm, kas paredz vienošanos līdz šī gada beigām izstrādāt tiesisko regulējumu ...
Kaspars Novicāns
Jurista vizītkarte
Kaspars Novicāns
2 komentāri
AUTORU KATALOGS