ŽURNĀLS Numura tēma

30. Jūnijs 2015 /Nr.25 (877)

Iesniegumu Iepirkumu uzraudzības birojam atstāšana bez izskatīšanas kā alternatīva maksājumam par sūdzību
Katrīne Pļaviņa
zvērinātas advokātes palīdze 

Likumdevējs šovasar aktualizējis cīņu ar nepamatotiem iesniegumiem publiskajos iepirkumos.1 Valsts kancelejas piedāvātais grozījumu projekts iecerēja Publisko iepirkumu likumā (turpmāk – PIL) uzlikt pienākumu lielo iepirkumu rezultātu apstrīdētājiem iemaksāt depozītu 0,05% apmērā no iesniedzēja piedāvātās līgumcenas. Ja sūdzība izrādītos nepamatota, iesniedzējs zaudētu šo depozīta summu.

Vērtējot šo priekšlikumu, Saeimas deputāti konstatēja, ka jau 2010. gadā Satversmes tiesa atcēla līdzīgu depozīta jeb nodrošinājuma sistēmu iepirkumā.2 Tiesa norādīja, ka, pirmkārt, depozīta sistēma ierobežo arī pamatotu iesniegumu iesniegšanu. Otrkārt, pasūtītājam ir jāievēro iepirkumu regulējošie likumi un jāieplāno sūdzību izskatīšanai paredzētais laiks iepirkuma norisē. Tādēļ likumdevējs arī šoreiz ir atteicies no depozītu sistēmas un meklēs citus risinājumus nepamatotu sūdzību skaita IUB samazināšanai.3

Kopā ar Satversmei neatbilstošo normu likumdevējs papildināja PIL ar jaunu 83.1 pantu 2009. gadā. Saskaņā ar deputāta Venta Kraukļa4 toreiz teikto likumdevējs piešķīra pilnīgi jaunas tiesības Iepirkumu uzraudzības birojam (turpmāk – IUB) atstāt iesniegumu bez izskatīšanas, ja iesniedzējs “ir profesionāls sūdzībnieks un [iesniegums] neatbilst uzskaitītajām prasībām”.5

Šo tiesību normas mērķi apstiprināja Augstākā tiesa, norādot, ka PIL 83.1 panta mērķis ir atslogot IUB no tādu sūdzību izskatīšanas, kurās jau sākotnēji redzams, ka to izskatīšana nav lietderīga, jo tās PIL 83.1 panta pirmajā daļā minēto iemeslu dēļ ir acīmredzami neperspektīvas.6

Tādēļ raksta mērķis ir noskaidrot, vai PIL 83.1 panta regulējums par acīmredzami nepamatotu vai nepietiekamu sūdzību atstāšanu bez izskatīšanas patiesi atslogo IUB un sniedz alternatīvu risinājumu cīņā ar nepamatotām sūdzībām.

 

1. PIL 83.1 panta pirmās daļas saturs

PIL 83.1 pants paredz trīs pazīmes, kuru dēļ IUB drīkst atstāt iesniegumu bez izskatīšanas.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Dina Gailīte, Gatis Litvins
Numura tēma
Publiskais iepirkums Latvijā: starp “gandrīz labi” un “ļoti labi”  
Publiskajam – valsts un pašvaldību – iepirkumam Latvijā ik gadu tiek izlietoti līdzekļi aptuveni 2 335 324 tūkstošu eiro apmērā, kas atbilst teju 10 procentiem no valsts iekšzemes kopprodukta.1 Diemžēl ...
Liāna Teilāne, Daina Pulkstene
Numura tēma
Iepirkumu pirmspārbaudes ES fondu projektos un biežāk konstatētās kļūdas iepirkumos
Sācies jau trešais Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu ieviešanas periods. Atskatoties uz iepriekšējiem diviem periodiem, jāsecina, ka diemžēl gandrīz pusē gadījumu, kad ES fondu projektu finansējuma saņēmējs ir saņēmis ...
Monta Oga
Numura tēma
Vai Augstākā tiesa sniegusi visas atbildes nepamatoti lēta piedāvājuma kontekstā
Nepamatoti lēta piedāvājuma1 sakarā ir izveidojusies plaša Iepirkumu uzraudzības biroja (turpmāk – IUB) iesniegumu izskatīšanas komisijas un līdz ar to pakārtoti arī tiesu prakse. Tādējādi pamatoti var secināt, ka ...
1 komentāri
Māris Logins
Numura tēma
In-house izņēmuma tiesiskais regulējums publiskajā iepirkumā
Šīs publikācijas mērķis ir īsumā ieskicēt būtiskākās izmaiņas, kas ir ieviestas ar jaunajām direktīvām attiecībā uz in-house izņēmuma piemērošanu, kā arī vērst uzmanību uz atsevišķiem riskiem un ierosinājumiem, kas būtu ...
Anatolijs Kriviņš
Numura tēma
Publisko iepirkumu likums: problēma vai risinājums?
Kopš 2006. gada 1. maija, kad ir stājies spēkā Publisko iepirkumu likums (turpmāk – PIL), ir atrisinātas vairākas teorētiskas problēmas publisko iepirkumu jomā, tajā skaitā jautājumos, kas ir saistīti ar Iepirkumu ...
AUTORU KATALOGS