ŽURNĀLS Numura tēma

30. Jūnijs 2015 /Nr.25 (877)

Publiskais iepirkums Latvijā: starp “gandrīz labi” un “ļoti labi”
Lietpratēju diskusija žurnāla “Jurista Vārds” redakcijā
Lietpratēju diskusija žurnāla “Jurista Vārds” redakcijā
Boriss Koļesņikovs

Publiskajam – valsts un pašvaldību – iepirkumam Latvijā ik gadu tiek izlietoti līdzekļi aptuveni 2 335 324 tūkstošu eiro apmērā, kas atbilst teju 10 procentiem no valsts iekšzemes kopprodukta.1

Diemžēl šī joma sabiedrības acīs nereti ir aizdomu tīta, savukārt iepirkuma speciālistiem un valsts un pašvaldību amatpersonām, kas īsteno publisko iepirkumu, tas sagādā nopietnus profesionālus pārbaudījumus.

Bez rezultāta noslēgušies vairāki lieli valsts iepirkuma konkursi, neprasmīgi sastādīti līgumi, cīņa ar konkursu uzvarētājiem par nekvalitatīvu pakalpojuma sniegšanu, nepieciešamība līdz nākamajam gadam ieņemt jaunus, ES direktīvām atbilstošus likumus – šīs problēmas mudināja “Jurista Vārda” redakciju pievērsties publiskajam iepirkumam Latvijā.

Tā radās doma par žurnāla speciālo laidienu, kurā būtiskākās publiskā iepirkuma problēmas klātienē apspriestu šīs nozares lietpratēji, kā arī vienkopus tiktu apkopotas publikācijas par atsevišķiem publiskā iepirkuma jautājumiem.

Jāuzsver, ka redakcijas rīkotā ekspertu klātienes saruna, ņemot vērā “Jurista Vārda” profilu, apzināti nefokusējās uz acīmredzamajiem iepirkumu problēmu politiskajiem cēloņiem, bet gan uz nozares juridiskajiem, organizatoriskajiem un tiesībpolitiskajiem problēmjautājumiem.

Uz klātienes diskusiju žurnāla redakcijā maija nogalē pulcējās Iepirkumu uzraudzības biroja vadītāja Dace Gaile, Iepirkumu uzraudzības biroja Juridiskā departamenta direktores vietniece Monta Oga, Centrālās finanšu un līgumu aģentūras direktora vietniece Gundega Šulca, VAS “Latvijas dzelzceļš” Iepirkumu biroja vadītāja vietniece Dina Smilktena un ZAB “Eversheds Bitāns” partneris, zvērināts advokāts Māris Logins. Jautājumus sarunas dalībniekiem uzdeva “Jurista Vārda” tieslietu redaktors Gatis Litvins un galvenā redaktore Dina Gailīte.

Vispirms gribētos lūgt katru sarunas dalībnieku formulēt, jūsuprāt, būtiskākās publiskā iepirkuma problēmas un to cēloņus Latvijā.

D. Gaile: Manuprāt, vispirms tā ir mainīgā un sarežģītā likumdošana un no tās izrietošā publiskā iepirkuma pasūtītāju nekompetence, jo ļoti bieži iepirkuma speciālisti diemžēl nespēj likuma tekstu izlasīt un uztvert. Otra problēma ir tā, ka priekšlikumi grozījumiem likumos ļoti bieži tiek doti pēdējā brīdī, kad likums jau virzās uz otro vai pat trešo lasījumu, un tie nav izdiskutēti, saskaņoti ar citām normām, kā arī nav apspriesti ar sociālajiem partneriem. Tas var novest pie situācijas, kad jauns regulējums, kas ir ielikts likumā ar milzīgu entuziasmu, nevar darboties, jo tam, piemēram, nav praktiskās īstenošanas mehānisma – mokās gan pasūtītāji, gan arī mēs birojā, cenzdamies izdomāt, kā tas varētu darboties.

Savukārt praksē vienmēr trūkst trīs lietu: zināšanu, naudas un laika. Pirmkārt, tas ir jau minētais iepirkuma speciālistu kompetences jautājums. Otrkārt, daudzas iepirkuma procedūras tiek izsludinātas pēdējā brīdī, un tādējādi katra pārsūdzība izvēršas par lielu risku visam iepirkumam. Sāpīgs piemērs šeit vienmēr ir iepirkumi par Eiropas Savienības fondu naudu, jo tur ir noteikts ļoti stingrs laika grafiks. Lai tajā iekļautos, nereti tiek izsludināti iepirkumi ar pusgataviem nolikumiem, pēc tam sākas nolikumu labošana.

M. Oga: Es ikdienā saskaros ar pārsūdzībām, vadu iesniegumu izskatīšanas sēdes. Te varu iezīmēt šādas problēmas. Pirmkārt, iepirkumu organizētāju nespēja domāt vismaz piecus soļus uz priekšu. Jebkura lēmuma pieņemšana iepirkumu procesā izraisa noteiktas sekas, diemžēl pasūtītāji to visbiežāk neapzinās. Otrkārt, vēloties iegūt pēc iespējas labāku preci vai pakalpojumu, pasūtītāji nereti izvirza nolikumos pārāk sarežģītas prasības, kuras pēc tam paši nespēj nedz novērtēt, nedz izskaidrot konkursa dalībniekiem un IUB. Treškārt, protams, kompetences problēma – galvenokārt neprasme pamatot iepirkuma procesā pieņemtos lēmumus. Tas izpaužas pārsūdzību gadījumos: kad mēs jautājam, kāpēc pieņemts kāds konkrēts lēmums, ļoti bieži pasūtītājs nespēj uz to atbildēt.

D. Smilktena: Pievienojos D. Gailes nosauktajām problēmām. Vēl tikai papildinot – problēma, manuprāt, ir arī latviešu mentalitātei raksturīgā vēlme visu noregulēt sīkāk un izdarīt stingrāk, nekā tiek prasīts normatīvajos aktos.

M. Logins: Raugoties no mana kā publisko iepirkumu jomā praktizējoša advokāta skatpunkta, liela daļa problēmu sākas ar nekvalitatīvi sagatavotām tehniskajām specifikācijām un citu iepirkuma dokumentāciju. Tas nereti ir saistīts ar nepietiekamu vērību iepirkuma sagatavošanas un plānošanas darbam, tirgū esošo piedāvājumu izpēti u. tml. Otrs aspekts varētu būt iepirkuma speciālistu nepietiekamā kvalifikācija. Man nav zināma neviena izglītības iestāde Latvijā, kas nodrošinātu šādu apmācību. Turpretī vairākās citās Eiropas Savienības dalībvalstīs iepirkuma speciālists ir atsevišķa profesija, kas nozīmē kompleksu prasmju un iemaņu kopumu un aptver juridiskas, ekonomiskas un projektu vadības zināšanas.

Otra problēma, ko es kā Ārvalstu investoru padomes Latvijā pārstāvis vēlētos īpaši iezīmēt un kas ir izkristalizējusies šīs padomes darba grupas apspriedēs, - ir iepirkumi, kurus veic sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji zem likumā noteiktajām minimālajām līgumcenu robežām jeb tā sauktajiem “sliekšņiem”, zem kuriem netiek piemēroti kontroles mehānismi. Latvijā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem šis slieksnis ir tāds pats kā ES direktīvā, kaut gan citās jomās, piemēram, tā sauktajos klasiskajos iepirkumos, Latvijā parasti šie sliekšņi ir ievērojami zemāki mūsu ekonomiskās situācijas un salīdzinoši nelielā tirgus dēļ. Tādējādi atbilstoši publicētajiem statistikas datiem vairāk nekā 50 % no saviem līdzekļiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji tērē, vispār nepiemērojot iepirkuma procedūru. Ārvalstu investoru padome saskata to kā ļoti nozīmīgu problēmu, un, manuprāt, šeit būt nepieciešama stingrāka publiskā finansējuma izlietojuma uzraudzība un stingrāk noteiktas procedūras.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Katrīne Pļaviņa
Numura tēma
Iesniegumu Iepirkumu uzraudzības birojam atstāšana bez izskatīšanas kā alternatīva maksājumam par sūdzību
Likumdevējs šovasar aktualizējis cīņu ar nepamatotiem iesniegumiem publiskajos iepirkumos.1 Valsts kancelejas piedāvātais grozījumu projekts iecerēja Publisko iepirkumu likumā (turpmāk – PIL) uzlikt pienākumu lielo iepirkumu ...
Liāna Teilāne, Daina Pulkstene
Numura tēma
Iepirkumu pirmspārbaudes ES fondu projektos un biežāk konstatētās kļūdas iepirkumos
Sācies jau trešais Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu ieviešanas periods. Atskatoties uz iepriekšējiem diviem periodiem, jāsecina, ka diemžēl gandrīz pusē gadījumu, kad ES fondu projektu finansējuma saņēmējs ir saņēmis ...
Monta Oga
Numura tēma
Vai Augstākā tiesa sniegusi visas atbildes nepamatoti lēta piedāvājuma kontekstā
Nepamatoti lēta piedāvājuma1 sakarā ir izveidojusies plaša Iepirkumu uzraudzības biroja (turpmāk – IUB) iesniegumu izskatīšanas komisijas un līdz ar to pakārtoti arī tiesu prakse. Tādējādi pamatoti var secināt, ka ...
1 komentāri
Māris Logins
Numura tēma
In-house izņēmuma tiesiskais regulējums publiskajā iepirkumā
Šīs publikācijas mērķis ir īsumā ieskicēt būtiskākās izmaiņas, kas ir ieviestas ar jaunajām direktīvām attiecībā uz in-house izņēmuma piemērošanu, kā arī vērst uzmanību uz atsevišķiem riskiem un ierosinājumiem, kas būtu ...
Anatolijs Kriviņš
Numura tēma
Publisko iepirkumu likums: problēma vai risinājums?
Kopš 2006. gada 1. maija, kad ir stājies spēkā Publisko iepirkumu likums (turpmāk – PIL), ir atrisinātas vairākas teorētiskas problēmas publisko iepirkumu jomā, tajā skaitā jautājumos, kas ir saistīti ar Iepirkumu ...
AUTORU KATALOGS