Šajā rakstā un tam sekojošos turpinājumos tiks pētīti ielas, ceļa un laukuma lietošanas veidi, īpašu uzmanību veltot vārda, reliģijas, mākslas un pulcēšanās brīvības izmantošanai ielās, kā arī ielu tirdzniecībai un reklāmai.
Publiskās ielas, ceļus un laukumus raksturo to pieejamība neierobežotam personu lokam un to daudzslāņainais raksturs, spējot vienlaikus kalpot ne tikai ceļu satiksmei, bet arī citiem lietošanas mērķiem. Ielas1 lietošanas veidu nošķiršanai ir būtiska praktiskā nozīme, lai noteiktu, vai personas īstenotā ielas lietošanas forma vispār ir atļauta saskaņā ar normatīvo regulējumu, tiesu prakses un doktrīnas atziņām; vai personai ir subjektīvās publiskās tiesības uz ielas izmantošanu; vai personas īstenotajai ielas lietošanas formai ir nepieciešama atļauja, kādā formā tā ir izdodama un kādi lietderības apsvērumi iestādei ir jāizdara atļaujas izdošanas procesā.
I. Ielas, ceļa un laukuma institūta saturs
1. Publiskas lietas raksturs
Publiskās ielas, ceļi un laukumi ir vispārējā lietošanā2 esošas publiskas lietas, kas ir pieejamas neierobežotam personu lokam.3 Atsaucoties uz likuma "Par pašvaldībām" 77. panta otro daļu,4 kas noteic, ka pašvaldības īpašums, tostarp ceļi, ielas un laukumi, izmantojams attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju vajadzību apmierināšanai, arī Augstākā tiesa ir atzinusi, ka ielām5 un laukumiem6 ir publiskas lietas statuss. Ielu, ceļu un laukumu sabiedriskās pieejamības kontekstā jēdzienu "publiska lieta" iespējams aizstāt arī ar jēdzienu "publiska jeb sabiedriska vieta"7 vai "publiska ārtelpa" (tās sastāvdaļa).8
2. Ielas publiski tiesiskais statuss
a) Piešķīruma institūts
Publiskas lietas statusu iela iegūst ar piešķīrumu (Widmung) – speciālu tiesību aktu, kurā ietverts ielas veids (klasifikācija) atkarībā no tās nozīmīguma ceļu satiksmē, lietošanas mērķis un lietošanas apjoms.9 Ielas piešķīrumam parasti ir vispārīgā administratīvā akta forma, un tas ir liettiesisks (uz lietu vērsts).10 Tomēr noteiktās situācijās iela var būt ieguvusi publiskas lietas statusu arī bez piešķīruma, ja tā ir tikusi ilgstoši publiski lietota.11
Pēc tam, kad piešķīrums ir stājies spēkā, ielas sākotnējais statuss un lietošana var tikt ierobežota (Teileinziehung), piemēram, ierīkojot gājēju zonu. Tāpat piešķīrumā noteiktais mērķis un ielas statuss var tikt mainīts, noteicot ielai citu veidu (Umstufung). Iela savu statusu var arī pilnībā zaudēt, ja tā vispār vairs netiek izmantota satiksmē, vai arī ielas likvidēšana ir nepieciešama būtiskas sabiedrības intereses nodrošināšanai (Einziehung).12 Izmaiņas piešķīrumā un tā atcelšana ir jānoformē tādā pašā formā kā piešķīrums.13
b) Ielas statusa iegūšana, maiņa un zaudēšana
Kā savā praksē atzinusi Augstākā tiesa, tā kā ielas (ceļa) ierīkošanas (likvidēšanas), kā arī publiskā statusa noteikšanas (izbeigšanas) kārtība normatīvajos aktos īpaši nav noteikta, tiesiskās situācijas risinājums ir meklējams tiesību normās, kas nosaka pašvaldības kompetenci šajā jomā, proti, likuma "Par pašvaldībām" 77. pantā.14
Teritorijas plānošanas konteksts
Teritorijas plānojums var būt obligāts priekšnoteikums, lai pieņemtu lēmumu par publiska ceļa izveidošanu (likvidēšanu), ievērojot publiskā ceļa izvietojuma jautājuma nozīmīgumu un komplekso raksturu.15 Tomēr ir iespējama situācija, kad pašvaldībai ir pienākums pieņemt individuālu lēmumu. Šāds pienākums var izrietēt no augstāka juridiskā spēka tiesību normām. Ja individuāla lēmuma nepieņemšanas gadījumā tiktu pārkāptas, piemēram, personas tiesības uz veselību, dzīvību, privātās dzīves neaizskaramību un īpašumu, pašvaldības rīcības brīvība var būt samazināta līdz nullei un tai būtu jāizdod individuāls administratīvais akts. Tādā gadījumā prasījums par ceļa izveidošanu (slēgšanu vai pārvietošanu) būs skatāms administratīvā procesa kārtībā.16 Lai arī šīs atziņas tika izdarītas autoceļu kontekstā, Augstākā tiesa vēlāk atzinusi, ka tās mutatis mutandis piemērojamas arī attiecībā uz pašvaldību ielām.17
Tas, ka ielas izveidošana, likvidēšana un tās statusa grozīšana ir skatāma teritorijas plānošanas normatīvo aktu gaismā, izriet gan no Ministru kabineta 2013.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes