ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

28. Februāris 2017 /Nr.9 (963)

Tiesības uz starptautisko aizsardzību Latvijas Republikā. Misija ir iespējama
Sprediķis ar juridiskām niansēm
Mg. iur.
Edgars Oļševskis
jurists, lektors, domātājs 

Neizraidīšanas princips (non-refoulement) atzīstams par cilvēktiesību, kas attiecināma uz personu neatkarīgi no patvēruma pieprasījuma vai galalēmuma patvēruma procedūrā. Izraidot personu uz valsti, kurā tās dzīvība vai veselība ir apdraudēta, par pārkāpējvalsti tiks atzīta ne vien mērķvalsts, bet arī tā valsts, kas izraida. Šis princips ir noteikts ne vien 1951. gada Ženēvas konvencijas 33. pantā, bet arī Konvencijas pret spīdzināšanu un citiem nežēlīgas, necilvēcīgas vai pazemojošas izturēšanās vai sodīšanas veidiem trešajā pantā. Autors rakstā plaši apskatījis neizraidīšanas principa teorētisko attīstību, kā arī tā piemērošanas problemātiku Latvijā.

"Bēgļu kustība vērsās plašumā. Cara valdība praktiski atzina savu nespēju atrisināt šo sarežģīto problēmu. Vidzemes muižniecības landmaršals Ā. Pilārs-Pilhaus pauda satraukumu, ka var pienākt brīdis, kad "izmisumā novestie izbadējušies miljoni valstij nozīmēs lielākas briesmas nekā ārējais ienaidnieks"1 (..) Bēdīgākais bija tas, ka simtiem tūkstošu kurzemnieku atstāja dzimteni un daļa no šiem cilvēkiem nekad vairs Latvijā neatgriezās (..) Karš dezorganizēja Latvijas izglītības iestāžu darbu un mācību skolās. Simtiem skolotāju iesauca armijā. Tuvojoties frontei, daudzas mācību iestādes evakuēja, skolēni līdz ar vecākiem devās bēgļu gaitās."2

"Vienīgais, kas nepieciešams, lai ļaunums triumfētu, ir labu cilvēku bezdarbība."3

– Edmunds Bērks (Edmund Burke)

 

Neviens negrib ilgstoši palikt ārpus mājām. Tu – nē, un es arī – nē. Viss pārējais ir aizspriedumi. Izglābti mēs ātri mēdzam aizmirst to izmisuma sajūtu, kas bija mūs pārņēmusi pagātnē kādas nepārvaramas problēmas priekšā. Tā ir kaut kāda dziļa emocionāla krīze – šī spēja aizmirst to, kas tevi glābj, kas tevi maina, kas tevi veido.

Raksta mērķis nav sniegt ievadu patvēruma procedūru regulējošajos tiesību avotos,4 sniegt statistiskos datus un to izvērstu analīzi šajā jomā5 vai izdabāt visiem, slēpjoties aiz tādiem jēdzieniem kā "tiesībpolitisks lēmums"6 vai "citi laiki".7 Šī raksta mērķis ir atgādināt par cilvēcīgumu un humāniem apsvērumiem. Naivi, bet pārliecinoši. Tam pakārtots, izvirzāms ir arī mērķis pamatoti norādīt uz tiesību piemērošanas nepilnībām Latvijas Republikā patvēruma un izraidīšanas procedūrā un novērst tās.8 Tādējādi autors pieprasa iestādes un tiesas kvalitatīvākus nolēmumus patvēruma jomā, kā arī neizraidīšanas principa ievērošanu neatkarīgi no atteikuma piešķirt starptautisko aizsardzību, ja ir objektīvs pamats uzskatīt, ka personas dzīvība vai veselība pakļauta riskam. Ne vairāk, bet arī ne mazāk.

Šim rakstam ilgi neveidojās formāts. Te nebūtu vietā nedz juridiskās kazuistikas, nedz birokrātiskais stils, tāpat arī patosa devai ir jābūt samērīgai. Gala beigās autors izšķīrās par labu atzinumam jeb sprediķim ar juridiskajām niansēm. Autors neapgrūtinās lasītāju ar nevajadzīgām atsaucēm, taču viss paustais ir tiesiski pamatots, un autors atbild par katru minēto vārdu.

Juristiem (un šeit autors īpaši uzrunā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) juristus, juridiskās palīdzības sniedzējus un tiesnešus) jāatceras svarīgs tiesiski nozīmīgs aspekts – patvēruma meklētāju un bēgļu problemātika ir starptautiskās aizsardzības piešķiršanas un cilvēktiesību jautājums, kura epicentrā ir cilvēks, nevis valsts. Lai pastiprinātu efektu, būtu jānorāda, ka minētais tieši izriet no ANO 2016. gada Ņujorkas deklarācijas.9 Jā, pamatoti būtu apgalvot, ka personai ir tiesības pieprasīt patvērumu, nevis subjektīvās tiesības uz patvērumu jebkurā situācijā. Tāpat pamatots un leģitīms ir valsts mērķis aizsargāt savas robežas, kontrolēt migrācijas plūsmu un garantēt drošību savā teritorijā. Tomēr tikpat būtiski ir atcerēties, ka, pildot savas funkcijas un izraugoties līdzekļus leģitīma mērķa sasniegšanai, valsts rīcībai ir jābūt pamatotai, tiesiskai un taisnīgai. Tādēļ patvēruma lietas sen jau nav un arī nebūs tikai iekšējs [politisks] jautājums, kas izlemjams ekskluzīvi ministrijas un tās pakļautībā esošo iestāžu ietvaros. Šis nav konservatīvās vai liberālās politikas jautājums. Šis nav birokrātiski vienveidīgas pieejas jautājums, kuras miglā individuālie lietas aspekti zūd ezīša stilā. Šis nav cilvēka apzīmogošanas jautājums.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Ieva Miļūna
Skaidrojumi. Viedokļi
Sīrijas krīze un starptautiskās tiesības
Sīrijas krīze ir raisījusi diskusijas gan par tajā iesaistītajiem bruņotajiem spēkiem, gan par karotāju atbildību, gan par karotājiem, kas uz šo valsti aizbraukuši no Latvijas. Šī raksta mērķis ir parādīt šī konflikta ...
Sannija Matule
Informācija
Ģenerālprokurors: par sodiem jums būs jāatskaitās!
Aizvadītajā trešdienā, 22. februārī, gadskārtējā virsprokuroru sanāksmē izskanēja ģenerālprokurora Ērika Kalnmeiera atskaite par prokuratūras darbu 2016. gadā. Tajā gan paša ģenerālprokurora ziņojumā, gan amatpersonu uzrunās ...
Dina Gailīte
Informācija
Valsts prezidenta pilnvaru inventarizācija tuvojas noslēgumam
"Jurista Vārds" jau vairākkārt ziņojis par Saeimas Juridiskās komisijas deputātu darba grupas divu gadu aktivitātēm, apsverot iespējas grozīt Satversmē noteiktās Valsts prezidenta pilnvaras un ievēlēšanas kārtību. 21. februārī ...
Evija Novicāne
Skaidrojumi. Viedokļi
Valdes locekļa atbrīvošana no atbildības
Kristofs Šēve
Jurista vizītkarte
Kristofs Šēve
1 komentāri
AUTORU KATALOGS