ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

21. Marts 2017 /Nr.12 (966)

Pārdomas par civilprocesuālo jurisdikciju un tās regulējuma pilnveidošanas iespējām
Dr. iur.
Lauris Rasnačs
Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes pasniedzējs, ZAB “Ecovis Convents” partneris, zvērināts advokāts 

Civilprocesa likums1 ir to Latvijas tiesību normu kodifikāciju vidū, kas pēdējo gadu laikā visai bieži un regulāri piedzīvo dažādus grozījumus. Daži no šiem grozījumiem ir saistāmi arī ar izmaiņām jurisdikcijas jeb, Civilprocesa likuma jēdzienos runājot, pakļautības un piekritības institūtu regulējumā. Šajā rakstā autors aplūkos dažus no šiem grozījumiem, to praktiskās sekas, kā arī paudīs dažus priekšlikumus civilprocesuālās jurisdikcijas regulējuma uzlabošanas iespējām.

1. Jurisdikcijas jēdziens

Vispārīgi jurisdikcija tiek skaidrota kā tiesas vara un tautas suverēnās varas izpausme, piemērojot un radot tiesības.2 Tāpat ar jurisdikciju tiek saprasta taisnīguma (justice) administrēšana, arī tiesa vai cita tiesu varas institūcija, kā arī teritorija, kurā tiek īstenota attiecīgās valsts tiesu vara.3 Jurisdikcija nozīmē arī ārēju izpausmi – tiesību piemērošanu, arī strīda izšķiršanas vietu, kā arī tiesu varas īstenošanu par konkrētu strīdu vai citu lietu, spriežot tiesu.4

No šiem jurisdikcijas jēdziena skaidrojumiem redzams, ka šim jēdzienam ir dažādas nozīmes, sākot ar visai plašu, kas jurisdikciju skaidro kā tiesību piemērošanu vai noteiktas valsts tiesu varas īstenošanu noteiktā teritorijā, un beidzot ar šaurāku, kas faktiski būtu saprotama kā tiesas spriešana konkrētā lietā.

Civilprocesa kontekstā aktuālāka ir šī jēdziena šaurākā izpratne. Šo rindu autors savā promocijas darbā jurisdikciju civiltiesiska rakstura lietās ir skaidrojis kā attiecīgas institūcijas – valsts tiesas, šķīrējtiesas vai citas – civiltiesiska rakstura lietu izšķiršanas tiesības, uzsverot, ka Civilprocesa likumā pats jēdziens "jurisdikcija" nav lietots, tā vietā ir lietoti jēdzieni "pakļautība" un "piekritība".5

Pakļautību autors definējis kā tiesību institūtu, kas nosaka civiltiesiska rakstura lietu izšķiršanas tiesību sadalījumu starp dažādu veidu institūcijām, kā arī katras konkrētas lietas vai lietu kategorijas izšķiršanas procesa formu.6 Arī citi autori ir norādījuši līdzīgi, ka pakļautība ir civillietu izskatīšanas un izlemšanas kompetences sadalījums starp dažādām subjektīvo civiltiesību aizsardzības institūcijām.7 Papildus tam Civilprocesa likuma komentāru autori ar pakļautību saista arī tiesības uz tiesas aizsardzību situācijās, (1) ja personas (fiziskās vai juridiskās) tiesības ir apstrīdētas; (2) ja viņu tiesības ir aizskartas (pārkāptas); (3) ja ir aizskartas vai apstrīdētas viņu ar likumu aizsargātās intereses.8 Šajā ziņā gan jāpiebilst, ka tiesības uz tiesas aizsardzību ir attiecināmas ne tikai uz tiesību aizskāruma vai tiesību apstrīdēšanas gadījumiem, bet arī, piemēram, uz tiesiski nozīmīgu vai tiesiskas sekas radošu faktu konstatāciju, piemēram, juridisku faktu konstatāciju vai maksātnespējas pasludināšanu. Tomēr citādi minēto autoru norādītajam var pilnībā piekrist, jo pakļautība (tāpat arī kā piekritība, jurisdikcija u.c. civilprocesuālo tiesību institūti) ir tieši saistīta ar tiesībām uz taisnīgu tiesu.

Ierosināms noteikt, ka Latvijā lietas par ārvalstu šķīrējtiesu nolēmumu atzīšanu un izpildi, kā arī lietas par izpildu raksta izsniegšanu Latvijas šķīrējtiesu spriedumu izpildei izskata viena speciālās jurisdikcijas tiesa.

Pakļautības jēdziens saistāms arī ar vēl vienu citu jurisdikcijas (un ne tikai) sakarā minētu jēdzienu kā "kompetence". Jurisprudences kontekstā tas cita starpā nozīmē jautājumu loku vai lietu kategoriju kopumu, kurā institūcija vai amatpersona ir tiesīga īstenot noteiktu varu – pieņemt spriedumu, dot pavēli utt.9

Savukārt piekritība vispārīgi tiek skaidrota kā noteiktas kategorijas lietu pakļautība kompetentai iestādei.10 Jāatzīst, ka šāds skaidrojums īsti nesniedz atbildi uz jautājumu, ar ko un vai piekritība atšķiras no pakļautības. Šo rindu autors piekritību savulaik ir mēģinājis definēt kā tiesību institūtu, kas nosaka šo lietu izšķiršanas tiesību sadalījumu starp viena veida institūcijām, norādot vai dodot tiesības izvēlēties vienu konkrētu institūciju, kura ir tiesīga izšķirt attiecīgo lietu.11 Citi autori piekritību ir definējuši kā tiesai pakļautu civillietu sadalījumu starp pirmās instances tiesām pēc prasības priekšmetu iedalījuma un teritoriālās pazīmes, kā arī civillietu sadalījumu starp apelācijas instances tiesām un kasācijas instancei noteikto kompetenci.

VĒL PAR ŠO TĒMU
— likumi.lv —
Civilprocesa likums  
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sannija Matule
Intervija
Kādēļ tapis un ko paredz ģenerālprokurora jaunais rīkojums
Pirms mēneša virsprokuroru sanāksmē par prokuratūras darbu aizvadītajā gadā, uzrunājot klātesošos kolēģus, ģenerālprokurors Ēriks Kalnmeiers konkrēti norādīja: "Koruptīvie noziegumi un noziegumi finanšu un ekonomiskajā sfērā ...
Sannija Matule
Juridiskā literatūra
Iznākusi pirmā grāmata Latvijas apdrošināšanas tiesībās
Ir likts pamatakmens Latvijas apdrošināšanas tiesību doktrīnā, kuras akūtā nepieciešamība izjusta gan ikdienas darbā nozarē, gan risinot strīdus tiesas zālē, – tā par pagājušo trešdien, 15. martā, neformālā pasākumā ...
Sannija Matule
Informācija
Advokatūras dienu priekšplānā izvirza bērnu tiesības
Pagājušonedēļ aizritēja gadskārtējās Advokatūras dienas, kas arī šoreiz ietvēra vairāku pasākumu kopumu, to skaitā zvērinātu advokātu sniegtās bezmaksas juridiskās konsultācijas iedzīvotājiem visā Latvijā un konferenci. Lai ...
Paula Kreicšteina
Skaidrojumi. Viedokļi
Zaudējumu piedziņa lietās uz Konkurences likuma pamata
Rakstā autore sniedz pārskatu par Konkurences likuma 21. panta piemērošanu praksē, kā arī analizē Konkurences likumā, Civillikumā un Civilprocesa likumā teorētiski paredzēto kārtību un praktiskās problēmas, ceļot prasību par ...
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Tiesību politika
KNAB darba rezultāti un prioritātes
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) ir iesniedzis Ministru kabinetam un Saeimai ziņojumu "Par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja darbību 2016. gadā". Otrdien, 14. martā, šīs ziņojums tika skatīts Saeimas ...
AUTORU KATALOGS