No Civilprocesa likuma 1. panta pirmās daļas, kā arī Satversmes 92. panta 1. teikuma izriet, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā. Tiesības uz taisnīgu tiesu ir pieskaitāmas pie nozīmīgākajām personas pamattiesībām. Šo tiesību attīstības pakāpe lielā mērā uzskatāma par priekšnoteikumu, lai persona spētu īstenot vai aizsargāt citas Satversmē vai likumā noteiktās tiesības.
Satversmes 92. pantā nostiprinātās tiesības uz taisnīgu tiesu ietver ne tikai tiesības uz taisnīgu tiesas procesu, bet arī tiesisko paļāvību uz tiesas nolēmumu prognozējamību.
Savukārt no Satversmes 91. pantā nostiprinātā, ka “visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas”, izriet taisnīguma princips: līdzīgi gadījumi izspriežami līdzīgi.
Ar vienveidīgu tiesu praksi tiek nodrošināta taisnīguma principa ievērošana un tiesiskā noteiktība un veicināta sabiedrības uzticēšanās tiesām.1 Savukārt tiesību principu ievērošana ļauj izdarīt secinājumus par tiesas taisnīgumu un tiesas sprieduma leģitimitāti.2
Likumdevēja loma vienveidīgas tiesu prakses stiprināšanā
Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūrā atzīts, ka valsts ir atbildīga par savas tiesību sistēmas organizēšanu tādā veidā, lai pēc iespējas tiktu novērsta pretrunīgu tiesas nolēmumu pieņemšana (skat. Eiropas Cilvēktiesību tiesas Lielās palātas 2011. gada 20. oktobra sprieduma lietā Nejdet Şahin and Perihan Şahin v. Turkey, pieteikums Nr. 13279/05, 55. punktu).3
2013. gadā likums "Par tiesu varu" piedzīvoja būtiskus grozījumus, kas tika vērsti uz vienotas tiesu prakses nodrošināšanu, paredzot prasību tiesām visus atklātās sēdēs pieņemtos un spēkā stājušos tiesas spriedumus publicēt internetā.
"Tā kā tiesu nolēmumos ietverta tiesību normu interpretācija, tad to publiska pieejamība vairos izpratni par tiesību normas saturu un piemērošanas praksi, veicinās vienotas tiesu prakses izveidi un arī strīda iznākuma prognozējamību, jo dos iespēju ikvienam pārbaudīt, kā tiesas piemēro konkrētas tiesību normas un atrisina noteikta veida strīdus,"4 tā uzsvēruši likumprojekta izstrādātāji.
Savukārt ar Civilprocesa likuma grozījumiem, kas stājās spēkā 2016. gada 13. jūlijā5 un attiecas uz kasācijas instanci, likumdevējs īpaši uzsvēra vienotas tiesu prakses nodrošināšanas nozīmi, paredzot, ka neatkarīgi no lietas iznākuma pareizības kasācijas tiesvedība ir ierosināma, ja pārsūdzētā sprieduma motīvu daļā konstatējamo kļūdu izvērtēšanai ir būtiska nozīme tiesu prakses nodrošināšanā. Kā uzsvēruši likumprojekta izstrādātāji, ikviens nepareizs spriedums zināmā mērā kaitē vienotas tiesu prakses nodrošināšanai un attiecīgi tā pārskatīšana kalpo arī publiski tiesiskām interesēm. Tādējādi ar šiem likuma grozījumiem vēl vairāk tiek stiprināts kasācijas instances uzdevums – uzraudzība, lai līdzīgās lietās likums tiktu vienādi piemērots un nolēmumi šajās lietās neatšķirtos.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes