ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

5. Marts 2019 /Nr.9 (1067)

Starptautiskās un nacionālās sankcijas: teorija un prakse
1 komentāri
Mg. iur.
Paulis Iļjenkovs
ZAB "Deloitte Legal" jurists 
Mg. iur.
Toms Platacis
ZAB "Deloitte Legal" vecākais jurists* 

Sankcijas aizliedz apzināti un tīši piedalīties darbībās, kuru mērķis vai sekas ir apiet sankcijās noteiktos ierobežojumus, vienlaikus būtiski ir nepieļaut arī Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma (turpmāk – Likums) subjektu izmantošanu sankciju apiešanai. Ņemot vērā nesenos normatīvo aktu grozījumus sankciju tiesiskā regulējuma jomā, pastāv zināma nenoteiktība par attiecīgā regulējuma piemērošanu. Ievērojot, ka sankciju kā ārpolitikas instrumenta ietekmei ir tendence pieaugt, šī raksta mērķis ir identificēt būtiskākos sankciju tiesiskā regulējuma aspektus, kā arī vērst uzmanību uz sankciju regulējuma praktisko piemērošanu.

Tiesiskais regulējums

2016. gada 4. februārī, izpildot Finanšu darījumu darba grupas (Financial Action Task Force) 6. un 7. rekomendācijas labās prakses vadlīnijās noteikto, tika pieņemts Likums. Taču Likumā tika konstatētas nepilnības, piemēram, tas neregulēja jautājumus par sankciju ievērošanu publisko iepirkuma jomā, kā arī nerisināja jautājumu par Amerikas Savienoto Valstu (turpmāk – ASV) Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (Office of Foreign Assets Control (turpmāk – OFAC)) sankciju ietekmi uz finanšu un kapitāla tirgu.1

Lai novērstu konstatētās nepilnības, 2018. gada 19. aprīlī tika izsludināti grozījumi Likumā, kas stājās spēkā 2018. gada 12. jūlijā (turpmāk – Grozījumi). Autoru ieskatā, būtiskākās Grozījumos ietvertās izmaiņas attiecas uz šādiem jautājumiem:

1) precizēts Likuma mērķis un darbības joma, paredzot, ka Likuma mērķis ir nodrošināt mieru, drošību un tiesiskumu atbilstoši Latvijas starptautiskajām saistībām un nacionālajām interesēm, ieviešot starptautiskās sankcijas, nosakot nacionālās sankcijas vai arī Likumā noteiktajos gadījumos piemērojot Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) dalībvalsts noteiktās sankcijas. Tādējādi no aktuālā Likuma mērķa formulējuma cita starpā izriet, ka Likuma subjektiem ir saistošas OFAC noteiktās sankcijas;

2) noteikts, ka visām fiziskām un juridiskām personām ir pienākums ievērot un izpildīt Latvijā spēkā esošās sankcijas (par sankciju tīšu pārkāpšanu paredzēta arī kriminālatbildība);

3) papildināts kompetento institūciju2 saraksts ar Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk – VID) un Patērētāju tiesību aizsardzības centru (turpmāk – PTAC), vienlaikus nosakot, ka attiecīgo institūciju atbildībā ir finanšu un civiltiesisko ierobežojumu izpildes kontrole attiecībā uz savā uzraudzībā esošajām un Likumā uzskaitītajām personām. Papildus tam Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests (Kontroles dienests) ir noteikts kā kompetentā institūcija finanšu ierobežojumu izpildē cīņai pret starptautisko terorismu. Būtiski uzsvērt, ka raksta sagatavošanas brīdī Valsts sekretāru sanāksmē (turpmāk – VSS) izsludināts papildināts likumprojekts grozījumiem Likumā, kas paredz arī citu kompetento institūciju noteikšanu dažādu personu uzraudzībai pār sankciju piemērošanu regulējošo normatīvo aktu ievērošanu;3

4) paredzēts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (turpmāk – FKTK), VID un PTAC uzraudzībā esošo personu pienākums atbilstoši savam darbības veidam veikt sankciju riska novērtējumu, kā arī pienākums izveidot iekšējās kontroles sistēmu, pamatojoties uz šo novērtējumu;

5) sniegta iekšējās kontroles sistēmas definīcija,4 nosakot kompetento institūciju tiesības piemērot administratīvās sankcijas un uzraudzības pasākumus par iekšējās kontroles sistēmu trūkumiem.

komentāri (1)
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Panda
5. Marts 2019 / 14:06
0
ATBILDĒT
Viena no problēmām ir tajā, ka nevar vienmēr veikt darījumpartnera pārbaudi. Juridiskās personas gadījumā jāizpēta ne tikai pati persona, bet arī tieši/netieši saistītās fiziskās (pārstāvji, patiesā labuma guvēji u.tml.). Sekas, ka neizpētīji to, ko nemaz nevarēji praktiski izpētīt, var būt ļoti bargas, piemēram, naudas līdzekļu kontā iesaldēšana.
visi numura raksti
Jurista Vārds
Tiesību prakse
EST atziņas apvienotajās lietās C-202/18 UN C-238/18 Rimšēvičs/Latvija
2019. gada 26. februārī Eiropas Savienības Tiesa (EST) pieņēma spriedumu apvienotajās lietās C-202/18 un C-238/18 Rimšēvičs/Latvija, kur Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs un Eiropas Centrālā banka (ECB), pamatojoties uz ...
Inga Reine
Viedoklis
Par EST spriedumu Ilmāra Rimšēviča lietā
Šī gada 26. februārī Eiropas Savienības tiesa (EST) pasludināja spriedumu apvienotajās lietās C-202/18 un C-238/18 Ilmāra Rimšēviča un Eiropas Centrālās bankas (ECB) prasībās pret Latviju, ar kuru tā atcēla Latvijas Korupcijas ...
Mārtiņš Akermanis
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai kiberoperācijas būtu jāpielīdzina karadarbībai
Ar kibertelpu saistīti incidenti mūsdienās ir kļuvuši par ikdienas ziņu tematu daudzviet pasaulē. No paralēlas sistēmas, kas pieejama tikai akadēmiskās izpētes centriem un militārajai sfērai, kibertelpa ir izaugusi par kompleksu, ...
Džīna Lūiza Kohena
Skaidrojumi. Viedokļi
Suverenitāte globalizācijas kontekstā: konstitucionālā plurālista perspektīva
Timotijs Endikots (Timothy Endicott) grāmatas "The Philosophy of International Law" 11. nodaļā The Logic of Freedom Power (Brīvības spēka loģika) pamatoti izskaidro un aizstāv suverenitāti. Viņš atklāj, ka, saprotot šo jēdzienu ...
Ronalds Vītols
Viedoklis
Ierobežojumi strādāt par pedagogu personām, kuras sodītas par vardarbīgiem nodarījumiem
Pie autora pēc juridiska rakstura palīdzības vērsās persona, kura 2005. gadā tika notiesāta atbilstoši normai, kas paredz kriminālatbildību par noziegumu, kas saistīts ar vardarbību. Ņemot vērā, ka personai ir augstākā izglītība ...
AUTORU KATALOGS