ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

12. Maijs 2020 /Nr.19 (1129)

Interešu konflikta problemātika ES fondu projektu publiskajos iepirkumos
Kas jāzina finansējuma saņēmējiem, veicot publisko iepirkumu
Mg. iur., LL.M
Linda Pucēna
CFLA Juridiskā nodrošinājuma nodaļas vadītāja 

Publiskais iepirkums – vērtīgs instruments, lai iespējami efektīvā veidā sasniegtu projekta mērķi un īstenotu projektā paredzētās darbības. Atbilstošai iepirkuma norisei ir nozīme ne tikai godīgas konkurences nodrošināšanā starp tirgus dalībniekiem, bet arī pieejamo līdzekļu saimnieciskā izmantošanā. Turklāt, īstenojot iepirkumu atklātā, godīgā, caurskatāmā, objektīvā procedūrā, tiek pastarpināti nodrošināta cīņa pret korupciju un veicināta sabiedrības uzticība valsts pārvaldei. Optimāli veiktā iepirkumā līgumslēgšanas tiesības iegūst pretendents, kas piedāvā labāko produktu par labāko cenu, lai sasniegtu labāko rezultātu, tādējādi nodrošinot maksimālo ieguvumu sabiedrībai, kuras intereses īsteno pasūtītājs.

Nenoliedzami, publiskais iepirkums ir gana sarežģīts mehānisms ar apjomīgu un niansētu regulējumu un pienākumiem, kas pasūtītājam jāievēro. Ja iepirkuma priekšmeta definēšana, korektu prasību izvirzīšana vai piedāvājumu izvērtēšanas aspekti ir jomas, kas salīdzinoši bieži tikušas skartas kompetento iestāžu skaidrojumos, tad interešu konflikts kā iepirkuma regulējumā ietilpstošs institūts nereti tiek atstāts novārtā. Diemžēl nepilnības interešu konflikta novēršanā pasūtītājam var maksāt dārgi, jo, konstatējot interešu konfliktu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu1 līdzfinansēta projekta iepirkumā, piemērojama finanšu korekcija 100 % apmērā, proti, 100 % apmērā tiek samazināts konkrētā iepirkuma līguma izdevumu segšanai paredzētais ES fondu līdzfinansējums. Šī raksta mērķis ir skaidrot interešu konflikta regulējumu un aktuālo interpretāciju, kas tiek piemērota, vērtējot, vai konstatējams interešu konflikta normu pārkāpums, kā arī šāda pārkāpuma ietekmi uz ES fondu līdzfinansēta projekta izdevumu attiecināmību.

 

1. Interešu konflikta normas publiskā iepirkuma regulējumā

ES tiesību sistēma publiskā iepirkuma jomā vēsturiski veidota, lai nodrošinātu uzņēmumu vienlīdzīgas iespējas konkurēt ES vienotajā tirgū, ievērojot nediskriminācijas, vienlīdzīgas attieksmes, pārredzamības principus.2 Šie pamatprincipi būtībā nav tikuši mainīti, tomēr, lai sasniegtu ES stratēģiskās politikas mērķus, viens no 2014. gada publiskā iepirkuma reformas uzdevumiem bija sekmēt godprātību un vienlīdzīgu attieksmi.3 "Jaunās paaudzes" publiskā iepirkuma direktīvas,4 kas pieņemtas 2014. gadā, paredz striktus noteikumus procedūru caurskatāmības nodrošināšanai, lai samazinātu krāpšanas un korupcijas riskus un sekmētu vienlīdzīgu attieksmi. Tādi Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK (turpmāk – Iepirkuma direktīva)5 pamatprincipi kā pārredzamība, vienlīdzīga attieksme un atklāta konkurence nodrošina atvērtu tirgu un sekmē publisko līdzekļu efektīvu izlietojumu taisnīguma apstākļos. Interešu konflikts šo taisnīgumu un godīgu konkurenci izkropļo. Tādēļ Iepirkuma direktīvā tiek uzsvērts pasūtītāja pienākums izmantot visus iespējamos līdzekļus, lai novērstu minēto iepirkuma procedūras izkropļojumu. Interešu konflikts ir jānovērš, ieviešot atbilstošus kontroles mehānismus, kā arī jāidentificē un jākoriģē interešu konflikta situācijas.

Iepirkuma direktīva interešu konfliktu definē6 kā situāciju, kad pasūtītāja personāla locekļiem, kas iesaistīti iepirkuma procedūras rīkošanā vai var ietekmēt šīs procedūras iznākumu, ir tieša vai netieša finansiāla, ekonomiska vai cita veida personiska ieinteresētība, ko var uzskatīt par tādu, kas kompromitē viņu objektivitāti un neatkarību iepirkuma procedūras kontekstā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Anita Krūmiņa
Skaidrojumi. Viedokļi
Kā veiksmīgi pieteikt un īstenot Eiropas Savienības fondu projektus
Šis žurnāla "Jurista Vārds" laidiens ir veltīts Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu tematikai, un tajā piedāvājam aktualitāšu un problēmu apskatu Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) darbinieku ...
Valters Šteinbergs
Skaidrojumi. Viedokļi
Iepirkumu vadlīnijas sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem ES fondu projektos
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji ir ļoti būtiska mūsu tautsaimniecības daļa, tie ir lielākie Latvijas uzņēmumi, kuros tiek nodarbināti tūkstošiem darbinieku un kas mūsu valstī nodrošina tādus pakalpojumus kā gāzes apgāde, ...
Džeina Gaile, Daina Pulkstene
Skaidrojumi. Viedokļi
Ieteikumi publisko iepirkumu mērķu sasniegšanai

Šī raksta mērķis ir iepazīstināt ar dažiem aspektiem, kurus ieteicams ņemt vērā publisko iepirkumu veicējiem ES fondu līdzekļu ieguldīšanā.

Rūdolfs Lūsis, Līga Grantiņa
Skaidrojumi. Viedokļi
Valsts atbalsts un tā regulējums ES fondu projektu īstenošanā
Šā raksta ietvaros autori analizēs valsts atbalsta, citiem vārdiem, komercdarbības atbalsta regulējuma lomu un nozīmību Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu projektu īstenošanā. Iesākumā tiks iztirzātas teorētiskās valsts ...
Jevgēnijs Iļjinskis
Skaidrojumi. Viedokļi
Sankciju likuma piemērošana ES fondu projektu īstenošanā
AUTORU KATALOGS