Valsts ir politiska organizācija, ar kuru tiek realizēta sabiedrības vispārobligāta vadīšana, pastāvošās iekārtas saglabāšana; zeme, teritorija, kurā pastāv šāda organizācija.1 Lai jebkura valsts varētu pastāvēt, to ir nepieciešams vadīt un valstī ir nepieciešama profesionāla un kvalificēta valsts pārvalde.
Valsts pārvaldes mērķis ir ieviest kolektīvās vēlmes racionāli, efektīvi un likumīgi. Valsts pārvalde, izmantojot dažādu pārvaldes līmeņu iestādes un organizācijas, pārvērš kolektīvās vēlmes rīcībpolitikās un publiskajos pakalpojumos.2
Šajā rakstā tiks apskatīta Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK, turpmāk – Regulators) darbība tās mērķu un pamatprincipu tvērumā.
Kas ir Regulators?
Regulators ir institucionāli un funkcionāli neatkarīgs, pilntiesīgs, autonoms publisko tiesību subjekts, kas likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk – Likums) un citos normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros nodrošina sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu regulējamajās nozarēs.
Regulators ir iestāde, kas ar likumu spēku ir pilnvarota izmantot juridiskus instrumentus politikas mērķu sasniegšanai, uzliekot pienākumus vai apgrūtinājumus ar tādām darbībām kā licencēšana, atļauju izsniegšana, akreditācija, (tarifu) apstiprināšana, pārbaužu veikšana un visbeidzot lēmumu izpildes nodrošināšana. Regulators politikas mērķu sasniegšanai var izmantot citus papildinošus rīkus, tādus kā informācijas kampaņas. Bet tieši kontroles īstenošana, izmantojot juridiskas pilnvaras, padara lēmumu pieņemšanas procesu un pārvaldību svarīgu.3
Enerģētikas nozare, ņemot vērā tās būtisko ietekmi uz valstu tautsaimniecībām, kā arī enerģētikas nozares ģeopolitisko nozīmīgumu, ir vitāli svarīga. Tā kā saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 4. pantu enerģētika ir viena no jomām, kur Eiropas Savienībai (turpmāk – ES) un dalībvalstij ir dalīta kompetence,4 ES tiesiskajā regulējumā tiek atrunātas prasības ļoti detalizētā pakāpē, t.sk. attiecībā uz pakalpojumu regulatīviem jautājumiem, ja tie skar ES vienoto tirgu.
Regulatora mērķis, tā sastāvdaļas
Regulatora mērķis ir noteikts Likumā, proti, nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs [..].
Detalizētāk aplūkojot Regulatora mērķi, var identificēt trīs galvenos elementus, proti, sabiedriskais pakalpojums, lietotājs, kas saņem šo sabiedrisko pakalpojumu, un regulējamās nozares attīstība. Tas nozīmē, ka, regulējot pakalpojumu konkrētā sektorā, būtu jāvērtē visu šo elementu mijiedarbība. Turpmākā analīzē šajā rakstā uzsvars tiks likts tieši uz enerģētikas sektoru.
Enerģijas lietotāji
Regulatora mērķa definēšanā vissvarīgākā nozīme ir lietotājiem. Enerģijas lietotāji ir "gan juridiskas, gan fiziskas personas, kas no energoapgādes komersantiem pērk un savām vajadzībām patērē konkrētā veida enerģiju vai kurināmo vai lieto to energoapgādē vai cita veida komercdarbībā".5
Enerģijas lietotāji iedalās vairākās apakšgrupās.
Galalietotājs – enerģijas lietotājs, kurš pērk enerģiju izlietošanai paša vajadzībām (galapatēriņam)6 un kuram enerģiju pārdod enerģijas mazumtirgotājs.7 Tā kā nedz Enerģētikas likums, nedz Elektroenerģijas tirgus likums atsevišķi nedefinē elektrības mazumtirgotājus un elektrības vairumtirgotājus, tad ikviens tirgotājs, kas tirgo elektrību galalietotājiem, būtu uzskatāms par enerģijas mazumtirgotāju.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes