ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

6. Oktobris 2020 /Nr.40 (1150)

Juridisks skats uz jaunās paaudzes sapņu profesiju – influenceris
12 komentāri
Patrīcija Anna Vavilova
LU Juridiskās fakultātes 2. kursa studente, ZAB "Sorainen" jurista palīdze, influencere 

Tēmas aktualitāte

Sociālajiem tīkliem strauji ieņemot arvien lielāku lomu mūsu ikdienā, mediju vidē un to konkurencē, sabiedrisko attiecību un sabiedrības informēšanas aktivitātēs, dzimusi ne viena vien jauna, līdz šim nepazīta ar šo nozari saistīta profesija. Arvien vairāk uzņēmumu1 reklāmas izvēlas izvietot nevis klasiskajos medijos – televīzijā, radio, uz reklāmas stabiem, žurnālos vai avīzēs – bet gan sociālajos tīklos. Tur talkā nāk influenceri – sociālajos tīklos jau pazīstamas balsis, jomas pārziņi, auditorijas ietekmētāji, satura veidotāji, viedokļu līderi, kas vienlaicīgi darbojas gan kā reklāmas seja, gan kanāls, gan produkta vai pakalpojuma lietotāji un atsauksmju sniedzēji, bez starpniekiem sazinoties ar auditoriju – viņu satura patērētājiem.

 

Influencera jēdziens un darbības joma

Influencerus var definēt kā sociālo tīklu slavenības ar ievērojamu sekotāju skaitu, cilvēkus, kuri kā personības iemantojuši uzticību un izveidojuši autoritāti digitālajā vidē.

Influencera profesijas definīcijai, burtiski tulkojot latviešu valodā, tiek izmantoti arī jēdzieni – iedvesmotāji vai ietekmētāji. Influence tulkojumā no angļu valodas nozīmē "ietekme", tātad influenceri ir cilvēki,2 kuri, izmantojot sociālo tīklu platformas, ar savu viedokli, nostāju, ikdienu, dzīvesstilu un tā atspoguļošanu savā sociālo tīklu profilā (parasti Instagram vai Youtube platformu kontā) spēj ietekmēt auditoriju – mudināt uz konkrētām darbībām, nodot vēstījumu un tikt sadzirdēti savu sekotāju un skatītāju pulkā.

Liels influencera sekotāju skaits ir ātrs un efektīvs veids, kā uzņēmējam3 ar influencera ikdienišķā sociālā tīkla ieraksta palīdzību sasniegt un ietekmēt lielu daļu potenciālo patērētāju. Influencera profesija cieši sasaucas ar izteiktu paša profesijas pārstāvja personības atspoguļojumu, arī radītais saturs to tematikā atšķiras.

komentāri (12)
12 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Marks Cukurkalns
7. Oktobris 2020 / 13:03
4
ATBILDĒT
Problēma drīzāk ir influenceru (ietekmeļu) sastāva specifikā. Principā visi ir jauni cilvēki bez juridiskās izglītības (vai jebkādas izglītības) un pieredzes, kas iedomājas, ka, filmējot un fotografējot savas brokastis vai miesu kopā ar produktu (reklamējot to) un saņemot atlīdzību (naudu vai mantisku), viņi nav pakļauti attiecīgajiem likumiem kā jebkurš cits saimnieciskās darbības veicējs. Par reklāmas un nodokļu regulējumu problēma īsti nav, drīzāk komunikācijas trūkums ar iestādēm un, iespējams, normas piemērošanas jautājums. Par autortiesībām - iesaku izlasīt Instagram, Facebook un citu sociālo tīklu lietošanas noteikumus. Tur ir diezgan skaidri pateikts, ko ar influenceru "intelektuālo" īpašumu var darīt, tiklīdz tas ir publicēts vietnē. Par influenceru būtību – nu nav tas nekas jauns un unikāls. Sabiedrībā zināmie cilvēki ir reklamējuši produktus jau gadiem ilgi, tagad to vienkārši var izdarīt citā platformā un cilvēki, kuri var kļūt atpazīstami bez uzskatāma talanta.
Redakcija
7. Oktobris 2020 / 12:23
2
ATBILDĒT
Aicinām nerakstīt savus komentārus, izmantojot svešas personas identitāti (konkrētajā gadījumā - raksta autores vārdu un uzvārdu), jo, pamatojoties uz konkrētās personas iesniegumu, šādi komentāri tāpat tiks dzēsti!
IETEKMELIS
7. Oktobris 2020 / 09:11
11
ATBILDĒT
Diemžēl jānorāda, ka šajā rakstā autore aprakstu (kas pamatā ir viss teksts) ir veikusi ļoti virspusēju un pilnībā ignorējot vairākus influenceru darba un ietekmes aspektus, kurus būtu nepieciešams regulēt. Raksts sniedz ļoti virspusēju ieskatu kaut vai par daudzajām ar influenceriem saistītajām sfērām, kurām nepieciešams regulējums un piedāvātie "ieteikumi" neko jēdzīgu vai attīstāmu neiesaka.

Tēmu pētīt un nozari regulēt ir nepieciešams, īpaši ņemot vērā tās tiešo ietekmi uz jaunāko paaudzi un potenciālu apdraudēt demokrātiskus procesus, patiesas informācijas pieejamību un iespēju neatkarīgi orientēties influenceru radītā satura plašumā. Turklāt, sociālo tīklu darbība vispār un personu raksturojošu datu vērtība tikai pieaug, padara interneta vidi pielāgotāku katram lietotājam, ierobežojot produktīva diskursa esamību dažādu viedokļu pārstāvju starpā.

Kopumā uzskatu, ka autore jauki aprakstījusi savu darbību sociālajos tīklos, taču pievienoto vērtību un tā publicēšanas iemeslu Jurista Vārdā diemžēl tam nesaskatu.
+ > IETEKMELIS
7. Oktobris 2020 / 09:37
6
ATBILDĒT
Piekrītu!
Doma
6. Oktobris 2020 / 21:54
17
ATBILDĒT
Iespējams, ka daudziem, kas ar "influenceru" darbību ikdienā nav saistīti, šī populārzinātniska raksta stilā veidotā publikācija sniedz gana vispusīgu ieskatu konkrētās jomas aktualitātēs. Vienlaikus, ņemot vērā attiecīgā izdevuma tematiku, vairums lasītāju visdrīzāk vēlētos izvērstāku "influenceru" darbības regulējuma analīzi, tostarp no tiesību normu (kas rakstā tiek ieskicētas, bet ne plašāk analizētas "influenceru" aspektā) un, iespējams, tiesu prakses viedokļa (kas daļā Eiropas, piemēram, Vācijā jau sāk veidoties tieši "influenceru" darbības jomā). Spriežot pēc publikācijai pievienotajiem komentāriem un to "patīk" atzīmēm, jāatzīst, ka "influenceru" mārketinga joma ir pētīšanas vērts jautājums, kur par katru raksta autores ieskicēto tematu būtu izvēršama plašāka diskusija.
+ Domai > Doma
7. Oktobris 2020 / 00:13
9
ATBILDĒT
Tomēr jāatdzīst, ka man ir arī prieks, ka šāda tēma tomēr atsvaidzina šī Jurista Vārda īpašā izdevuma lappuses un, pat ja jūtami uzjundī viedokļu dažādību jau komentāros un to izpaušanu pēc temata būtībās (un ne tikai), autore tēmu aktualizējusi (atļaušos arī piekrist, ka diezin vai to būtu uzdrošinājies kāds cits) un panākusi to, ka mēs uzzinājām, mēs pētam, mēs runājam!
Labprāt tiešām attīstītu tēmu tālāk, ļaujot šim populārzinātniskajam ievadam but tikai par daudzsološu sākumu, lai turpmāk (līdz ar 2. kursa dāmu) augtu arī tēmas padziļināta izpratne un tālāki dziļāki, detalizētāki tās pētījumi.

Ir tālu kur augt, bet sākums- godam!

Paldies, Patrīcija Anna!
Gaidīsim nākamos darbus.
Nezinītis
6. Oktobris 2020 / 21:42
5
ATBILDĒT
Pievienojos- Visu cieņu!
Neinfluenceris
6. Oktobris 2020 / 13:03
19
ATBILDĒT
Sirsnīgs ieteikums Jurista Vārda redakcijai pieturēties pie studentu rakstītā publicēšanas tikai pētniecisko darbu konkursa ietvaros - kvalitātes kontrolei...
Ne tik jauns talants > Neinfluenceris
6. Oktobris 2020 / 21:01
19
ATBILDĒT
Atļaušos nepiekrist.
No raksta uzzināju ļoti daudz un izskatās, ka arī ļoti aktuāla. Stipri šaubos, ka kāds no tiem, kas pēc Jūsu teiktā kvalificētos JV autora godam, spētu tik izsmeļoši izklāstīt šaurās, taču strauji augošās jomas specifiku. Turklāt no pieredzes. Visu cieņu šai īpašajai 2.kursa dāmai...
Iztiekam skaudības... Paldies! :)
Kaspars > Ne tik jauns talants
6. Oktobris 2020 / 22:05
18
ATBILDĒT
Varam iztikt bez skaudības, tomēr vēlētos pievienot komentāru no "skauģu" nometnes ar aizrādījumiem par raksta saturu (cerams autore izlasīs šo komentāru, un varēs atbildēt uz atsevišķiem maniem jautājumiem):
1) Par normatīvo aktu trūkumu - pat ja tāds būtu, vai ir garantija, ka influenceri to ievēros? Piemēram, šobrīd spēkā ir Reklāmas likums, kurš būtu jāievēro arī influenceriem, tomēr ar to ir zināmas problēmas (skat., piemēram, https://www.tvnet.lv/6918112/ptac-konstatejis-vairakus-reklamas-parkapumus-influenceru-instagram-ierakstos vai Aizliegtā paņēmiena operāciju Influenceris (pieejams: https://replay.lsm.lv/lv/ieraksts/ltv/153607/aizliegtais-panemiens-operacija-influenceris)). Interesanti, ka autores pieminētās asociācijas vadītāja Aizliegtajā paņēmienā norādīja, ka Reklāmas likums uz influenceriem neattiecas, un regulējumā būtu īpaši jānosaka, ka tas būtu jāievēro.
2) Autore atsaucās uz Latvijas Blogeru un influenceru asociāciju (turpmāk komentārā arī asociācija), tomēr, kāpēc rakstā netiek pieminēts, ka minētajā asociācijā ir 17 biedri (informācija ņemta 06.10.2020. no https://www.lvbia.org/biedri), salīdzinoši 2019.gada martā tika nosaukti 100 ietekmīgākie influenceri, līdz ar to, rodas jautājums - kāpēc rakstā netiek pieminēts nelielais biedru skaits (pret nozarē esošo kopējo skaitu) vai arī, ko tieši konkrētā asociācija ir izdarījusi nozares sakārtošanai.
Šeit nevēlos, pat pieminēt, ka šīs asociācijas izveidotājas slava ir tāda apšaubāma.

Saprotu, ka no malas, viss izklausās pēc skaudības, tomēr, vērts apdomāt šos jautājumus.
Piekrītu > Neinfluenceris
6. Oktobris 2020 / 17:10
21
ATBILDĒT
Turklāt neredzu, kurš mācībspēks ieteica šīs studentes darbu publicēšanai? Jo tieši tādu ieteikumu citiem parasti prasa. Ar ko šī 2. kursa dāma ir tik īpaša, ka uz viņu noteikumi neattiecas?
visi numura raksti
Viktorija Soņeca
Numura tēma
Dati kā tehnoloģiju laikmeta resurss
Ineta Ziemele
Skaidrojumi. Viedokļi
Moderno tehnoloģiju ietekme uz privātumu
Jekaterina Macuka
Skaidrojumi. Viedokļi
Personas dati ir vērtība, kas jāsargā, nevis šķērslis attīstībai
Uldis Ķinis
Skaidrojumi. Viedokļi
Kiberdrošība – tiesiski aizsargājama vērtība
Rūta Pirta-Dreimane, Jānis Grabis
Skaidrojumi. Viedokļi
Informācijas drošība digitalizācijas laikmetā: izaicinājumi un risinājumi
AUTORU KATALOGS