ŽURNĀLS Atskatā un darbībā

16. Marts 2021 /Nr.11 (1173)

Administratīvai justīcijai – 100
Veronika Krūmiņa
Senāta Administratīvo lietu departamenta priekšsēdētāja 

2001. gada 25. oktobrī tika pieņemts Administratīvā procesa likums,1 kas bija pamats modernas administratīvās tiesas izveidošanai pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas. Izstrādājot Administratīvā procesa likumu, tika ieguldīts liels darbs, lai radītu mehānismu demokrātiskas un tiesiskas valsts vērtību aizsardzībai. Taču Latvijas administratīvā procesa laika līnija nesākās 2001. gadā. Par tās sākumu var uzskatīt 1921. gadu, kad Satversmes sapulce pieņēma Likumu par administratīvajam tiesām. Var apgalvot, ka modernas un tiesiskas valsts tradīcija, kas aizsākās ar Likuma par administratīvajām tiesām pieņemšanu,2 tika atjaunota un turpinājās 2001. gadā, Saeimai pieņemot Administratīvā procesa likumu.

Latvijas valsts nepārtrauktības doktrīna ļauj mums raudzīties uz administratīvā procesa attīstību kā vienotu, savstarpēji saistītu un secīgu kopumu. Administratīvās tiesas toreiz3 un tagad ir instruments, kas nodrošina neatkarīgas, objektīvas un kompetentas tiesu varas kontroli pār izpildvaras darbībām, lai sekmētu demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatprincipu ievērošanu attiecībās starp valsti un privātpersonu. Tādējādi 2021. gads savieno mūs ar laiku pirms 100 gadiem.

Sagaidot administratīvās justīcijas simtgadi, ir vērts izcelt tās vērtības, kuras caurstrāvo šo tiesību nozari. Šajos grūtajos epidemioloģiskajos apstākļos pārlaicīgais un nezūdošais rada patiesa prieka un svētku sajūtu.

 

Administratīvās tiesas cauri laikam

Eiropā 20. gs. sākumā par modernu tika atzīta ideja ieviest administratīvo procesu un veidot administratīvās tiesas.4 Arī Latvijā 1921. gada 4. martā tika pieņemts Likums par administratīvajām tiesām. Taču likuma nosaukums bija maldinošs, jo minētais likums regulēja administratīvo procesu tiesā un paredzēja, ka administratīvo tiesvedību veic nevis speciālas administratīvās tiesas, bet gan vispārējās kompetences tiesas.5

Būtiska nozīme ir apstāklim, ka šo likumu pieņēma Satversmes sapulce, kurai bija unikāla kompetence – izveidot Latvijas tiesību sistēmu, izstrādājot konstitucionālo un citu regulējumu, kas nepieciešams Latvijas valsts funkcionēšanai.6 Līdz ar to administratīvā justīcija savu mandātu – aizstāvēt demokrātiskas un tiesiskas valsts vērtības – ir saņēmusi no institūcijas, kurai bija uzticēta Satversmes varas konstituējošās funkcijas īstenošana un kurai bija īpaša atbildība suverēna – Latvijas tau­tas – priekšā.

Nav šaubu, ka 1921. gada 4.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Erlens Kalniņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Piespiedu servitūtu nodibināšana pret atlīdzību
3 komentāri
Gunārs Kūtris
Viedoklis
Kas atbild par likuma taisnīgu piemērošanu
Pēdējā laikā sabiedrības uzmanību piesaistīja kāda tiesas lieta, kurā policija lūdza atzīt konkrētu dzīvokli par noziedzīgi iegūtu un to atņemt labticīgajam ieguvējam, lai atdotu cietušajam (šajā gadījumā – valstij). Vai ...
Kārlis Piģēns
Notikums
Satversmes tiesas tiesneša amatā ievēlēta Anita Rodiņa
Saeima 11. martā Satversmes tiesas tiesneša amatā apstiprināja Anitu Rodiņu. Viņas kandidatūru šim amatam virzīja desmit Saeimas deputāti. Jauns Satversmes tiesas tiesnesis bija jāapstiprina, jo bijusī tiesas priekšsēdētāja Ineta ...
Jurista Vārds
Notikums
Tiesībsarga amatā uz trešo termiņu pārvēlēts Juris Jansons
Ar pārliecinošu balsu vairākumu ceturtdien, 11. martā, Saeima no trim kandidātiem jau pirmajā kārtā tiesībsarga amatā uz trešo termiņu jeb turpmākajiem pieciem gadiem pārvēlēja Juri Jansonu. Atbalsts tieši šim kandidātam bija ...
Informācija
Ģenerālprokurora ikgadējam ziņojumam jauna forma un saturs
Nesen publiskotais ģenerālprokurora Jura Stukāna pirmais atskaites ziņojums šajā amatā liecina, ka viņš izvēlējies krasi atšķirīgu pieeju sabiedrības informēšanai, īpaši izvērsti sniedzot ikgadējo pārskatu par Latvijas ...
AUTORU KATALOGS