ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

18. Maijs 2021 /Nr.20 (1182)

Negodīgas tirdzniecības prakses uzraudzība Eiropas Savienībā
Svetlana Sitņikova
Konkurences padomes Analītiskā departamenta vecākā eksperte 

2021. gada 7. aprīlī Saeima pieņēma Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likumu (turpmāk – NTPAL), kura mērķis ir aizliegt negodīgas tirdzniecības praksi visā lauksaimniecības un pārtikas preču piegādes ķēdē, kā arī ierobežot nepārtikas preču mazumtirgotāju iepirkuma varas izmantošanu pret piegādātājiem. Ar šī likuma stāšanos spēkā Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums (turpmāk – NMPAL) zaudēs savu spēku. Taču uzrauga lomu arī jaunajam likumam joprojām īstenos Konkurences padome (turpmāk – KP).

Šī raksta mērķis ir aplūkot NTPAL prasības un tā atšķirības no līdz šim spēkā esošajām NMPAL normām. Vienlaikus, ņemot vērā, ka NTPAL ietvertās prasības attiecībā uz nepārtikas preču mazumtirdzniecību nav būtiski mainījušās, tad nepārtikas preču mazumtirdzniecība netiks aplūkota šajā rakstā, savukārt uzmanība tiks koncentrēta uz lauksaimniecības un pārtikas preču piegādi.

Negodīga tirdzniecības prakse

Saskaņā ar NTPAL 5. panta pirmo daļu ir aizliegtas darbības, kas ir pretrunā ar godīgu tirdzniecības praksi un neatbilst prasībām par labticību un godprātību darījumos. Negodīga tirdzniecības prakse var krasi atšķirties no labas komercprakses, un viens tirdzniecības partneris to var vienpusēji uzspiest otram, piemēram, uzspiežot nepamatotu un nesamērīgu viena tirdzniecības partnera ekonomiskā riska nodošanu otram vai uzspiežot vienam tirdzniecības partnerim tiesību un pienākumu būtisku nelīdzsvarotību. Noteikti prakses veidi var būt klaji negodīgi, pat ja abas puses par tiem ir vienojušās.1

Eiropas Komisijas 2011. gadā veiktā ietekmes novērtējuma dati liecina, ka pārtikas preču ražotāju izmaksas saistībā ar negodīgu tirdzniecības praksi veidoja 0,5 % no apgrozījuma, kas naudas izteiksmē, ekstrapolējot uz visu pārtikas nozari, mērāms 4,4 miljardos eiro gadā. Savukārt 2013. gadā veiktās aptaujas dati liecina, ka lauksaimniecības produktu ražotāju un to apvienību zaudējumi no negodīgas tirdzniecības prakses veidoja vairāk nekā 10 miljardus eiro gadā.2 Minētais apliecina nepieciešamību pēc plašākas uzraudzības un ierobežojumiem, tos attiecinot ne tikai uz mazumtirdzniecību, bet visu lauksaimniecības un pārtikas piegādes ķēdi.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Intervija
Pret "tiesnešu kariem" un par labu likumdošanu
Aprīļa nogalē Latviju apmeklēja Francijas Valsts padomes (Conseil d’État) viceprezidents Bruno Lasērs (Bruno Lasserre). Viņa pārstāvētā padome, kas vienlaikus sniedz padomus Francijas valdībai un parlamentam likumdošanas kvalitātes ...
Ieva Hūna
Skaidrojumi. Viedokļi
Atteikums izpildīt Polijas tiesas Eiropas aresta orderi
Februāra pirmajā pusē Amsterdamas rajona tiesa (Rechtsbank Amsterdam) pēc Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk – EST) sprieduma apvienotajās lietās C-354/20 PPU un C-412/20 PPU Openbaar Ministerie pirmo reizi atteica izpildīt Eiropas aresta ...
1 komentāri
Sannija Matule
Informācija
Latvijas tiesneši novērtējuši savu personisko un sistēmas neatkarību
Pagājušonedēļ, 10. maijā, medijiem un sabiedrībai tika prezentēti šā gada martā kvantitatīvajā aptaujā "Tiesu sistēmas neatkarība" iegūtie rezultāti. Lai gan šī pētījuma saturiskais tvērums bija daudz plašāks – tajā ...
Viktorija Soņeca
Tiesību prakse
Administratīvi teritoriālā reforma atbilst Satversmei
2021. gada 12. martā Satversmes tiesa pasludināja spriedumu lietā "Par Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pielikuma "Administratīvās teritorijas, to administratīvie centri un teritoriālā iedalījuma vienība" 28.2., 28.19. ...
Edvīns Danovskis
Tiesību prakses komentāri
Komentārs par Satversmes tiesas spriedumu lietā Nr. 2020-37-0106
1 komentāri
AUTORU KATALOGS