ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

7. Decembris 2021 /Nr.49 (1211)

Normas konstitucionālā pārbaude Satversmes tiesā un Eiropas Savienības tiesības
Aldis Laviņš
Satversmes tiesas tiesnesis, priekšsēdētajas vietnieks 
Uldis Krastiņš
Satversmes tiesas padomnieks 

Rakstā uzmanība veltīta Eiropas Savienības (turpmāk – ES) sekundāro tiesību aktu piemērošanas aspektiem konstitucionālās tiesvedības procesos. Šīs publikācijas mērķis nav aplūkot jautājumu par šāda tiesību akta nesaderību ar Satversmes kodolu vai dalībvalsts konstitucionālo identitāti.

Interpretējot ES tiesību normas, arī Satversmes tiesa piedalās tā sauktajā integrācijā caur tiesībām.1 Integrācijas mērķis Līguma par Eiropas Savienību2 1. pantā, ir izveidot "vēl ciešāk[u] Eiropas tautu savienīb[u]". Savukārt Satversmē ietvertais "integrācijas" pants, ka "Latvija nolūkā stiprināt demokrātiju var deleģēt starptautiskām institūcijām daļu no valsts institūciju kompetences" atklāj savstarpējas intereses: kamēr Eiropas tautu savienība stiprina demokrātiju Latvijas Republikā, tikmēr tā sekmē vēl ciešāku Eiropas tautu savienību.

Satversmes tiesa ir neatkarīga tiesu varas institūcija, kura, īstenojot konstitucionālo kontroli, aizsargā Latvijas valstiskumu, konstitucionālās vērtības un ikviena cilvēka pamattiesības. Tiesas spriešanas būtība Satversmes tiesā atšķirībā no citām tiesām ir izšķirt strīdus par tiesību normu atbilstību augstāka juridiska spēka tiesību normām. Izskatot lietas, Satversmes tiesa dod savu vērtējumu konstitucionāli nozīmīgos tiesību jautājumos, kā arī gādā par to, lai pēc iespējas pilnīgāk un aptverošāk tiktu novērsts normatīvais regulējums, kas neatbilst Satversmei vai citām augstāka juridiska spēka tiesību normām.3

Vienlaikus Satversmes tiesa piedalās ar LESD4 267. pantu iedibinātā sadarbības starp EST un valsts tiesām5 mehānismā, ko sauc par prejudiciālā nolēmuma tiesvedību. Tā kā prejudiciālā nolēmuma tiesvedība ir balstīta uz sadarbību, attiecīgi ir sagaidāms, ka Satversmes tiesas tiesvedības iznākums ļauj novērst tādu valsts tiesību normu pastāvēšanu, kas būtu pretrunā ES tiesībām,6 kā arī nodrošināt vienveidīgu ES tiesību interpretāciju.

Īpaši pēdējos gados pieteikumu iesniedzēju pieteikumos arvien biežāk ir ietverts juridiskais pamatojums, kurā izklāstīta valsts tiesību normas neatbilstība ES tiesību normām.7 Tādēļ turpinājumā ir vērts sīkāk pievērsties risinājumiem, pirmkārt, kā tieši Satversmes tiesa ir saskatījusi savu kompetenci attiecībā uz ES sekundārajiem tiesību aktiem, otrkārt, kā Eiropas Savienības Tiesa (turpmāk – EST) raugās uz dalībvalstu augstāko tiesu kompetenču īstenošanu, un, treškārt, vai ir kolīzijas vai saskarsmes punkti, kas rodas, krustojot abas perspektīvas.

 

1. Satversmes tiesa un ES tiesības – dažādas pieejas viens rezultāts

Īstenojot savas funkcijas, Satversmes tiesai ir iespējamas vairākas pieejas, kā ņemt vērā ES tiesību normas.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Ineta Ziemele
Numura tēma
Satversmes tiesa kā vērtību tiesa: pirmie 25 gadi
Satversmes tiesa
Notikums
Satversmes tiesai – 25  
Sanita Osipova, Artūrs Kučs, Anita Rodiņa, Jānis Neimanis, Daiga Rezevska, Gunārs Kusiņš, Aldis Laviņš
Aptauja
Kādu tiesību sistēmu pieprasa Satversme?

Sagaidot Satversmes tiesas darba 25. gadadienu, kā arī raugoties uz 2022. gadā gaidāmo Satversmes simtgadi, "Jurista Vārds" pašreizējiem Satversmes tiesas tiesnešiem jautāja: "Kādu tiesību sistēmu pieprasa Satversme?"

Kristaps Tamužs, Elīna Podzorova
Skaidrojumi. Viedokļi
Satversmes tiesas judikatūra 2017–2021: aktualitātes
1996. gada 5. jūnijā, izdarot grozījumu Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 85. pantā un pieņemot Satversmes tiesas likumu, Latvijas tiesiskajā sistēmā tika nodibināts jauns konstitucionāls orgāns.1 Satversmes tiesas ...
Jānis Neimanis
Skaidrojumi. Viedokļi
Pieteikuma juridiskais pamatojums
AUTORU KATALOGS