ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

19. Aprīlis 2022 /Nr.16 (1230)

Sankciju risku pārvaldība un karadarbības Ukrainā ietekme uz darījumu izpildi
1 komentāri
CAMS, Mg. iur.
Edgars Pastars
Zvērināts advokāts "ZAB Cobalt SIA" 
LL.M.
Krišjānis Bušs
Zvērināts advokāts "ZAB Cobalt SIA" 
LL.M.
Maija Tipaine
Zvērināta advokāte "ZAB Cobalt SIA" 

Saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumu (turpmāk – Sankciju likums) ikvienai personai ir pienākums ievērot un izpildīt starptautiskās un nacionālās sankcijas, kas turklāt kopsakarā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2020. gada 11. augusta noteikumiem Nr. 126 "Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi" atsevišķos gadījumos paredz arī ASV Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (Office of Foreign Assets Control, turpmāk – OFAC) sankciju imperatīvu ievērošanu Latvijā (piemēram, attiecībā uz maksājumiem, publiskajiem iepirkumiem, piedziņas procesiem, neiespējamību veikt atzīmes nodrošinājumu reģistros, ja tas saistīts ar maksājumu, pārkāpjot sankcijas, kā arī saistībā ar risku zaudēt piekļuvi finanšu sistēmai). Kara Ukrainā kontekstā komersantiem ir jāspēj nodrošināt efektīvu sankciju risku pārvaldību, kā arī precīzi izprast karadarbības un sankciju ietekmi nepārvaramas varas jēdziena piemērošanā darījumu izpildē.

Pret Krieviju un Baltkrieviju vērsto ierobežojošo pasākumu tiesiskais un ekonomiskais satvars katrā konkrētā situācijā ir jāvērtē atsevišķi, un dažādu pirmšķietami skaidru praktisku apstākļu pārbaude praksē var prasīt būtiskus laika, finanšu un juridiskās izpētes resursus. Ievērojot minēto, autori sniedz konspektīvu ieskatu sankciju risku pārvaldības pamatnostādnēs un vērtējamos problēmjautājumos darījumu izpildes jomā.

 

Sankciju risku pārvaldības būtība

Ņemot vērā sankciju plašo tvērumu, atkarībā no konkrētās faktiskās situācijas personai var būt pienākums ievērot vairākus paralēlus sankciju režīmus. Šāds pienākums izriet ne tikai no Sankciju likuma, bet var rasties, ņemot vērā, piemēram, personas reģistrācijas, pilsonības vai saimnieciskās darbības vietu. Ja persona ir saistīta ar citām jurisdikcijām, šādu faktoru rezultātā personai var būt pienākums ievērot ne tikai Sankciju likuma prasības, ES un ASV sankcijas, bet arī, piemēram, Lielbritānijas, Kanādas, Šveices un atsevišķu citu valstu sankcijas, kas papildina Sankciju likumā noteiktos režīmus.

Vērtējot pret Krieviju un Baltkrieviju noteiktos ierobežojošos pasākumus, praksē jāņem vērā, ka Latvijā ir ap 4500 juridisko personu, kuru piederība ir saistīta ar šīm valstīm. Lai arī ne visas ar Krieviju un Baltkrieviju saistītās juridiskās personas ir pakļautas individuālajām vai sektorālajām sankcijām, to piederības dēļ tām var būt piemērojami paaugstināti sankciju riski.

komentāri (1)
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Toms Dreika
20. Aprīlis 2022 / 15:37
0
ATBILDĒT
Šonedēļ tik daudz aktuāla un reizē problemātiska materiāla JV, bet komentāru sadaļas sazin kādēļ vēl tukšas.

Izpildes un force majeure sakarā gan ir jābūt uzmanīgiem ar diviem aspektiem:
- Nepārvarama vara gluži neizbeidz tiesības. Šo jautā daudzi, kas vēlas pacelt rokas un ar šo tēzi vnk aiziet tālāk, bet tā gluži nav. Ja ir nepārvarama vara un izpilde nav iespējama, tas nozīmē, ka personu nevar vainot par neizpildi (kam citādi būtu virkne seku). Tas nenozīmē, ka tā var vnk paturēt otras puses izpildījumu (ja tas jau veikts) un neko nedarīt. Protams, praksē daļa resursu jau būs izmantoti, organizējot izpildīšanu savā pusē. Tādēļ nozīmīgām lietām ir svarīgi diezgan detalizēti vienoties, kas/kādos gadījumos notiek. Citādi Force majeure reizēm būs nevis galīgs atrisinājums stāstam, bet sākums jauniem prasījumiem un strīdiem par to;

- Regulas 11. pants ir "interesants". Sankcijas neizbeidz tiesībspēju un tiesības. To mērķis ir novērst piekļuvi un rīcības iespējas ar aktīviem to tvērumā. Sankcionētu personu tiesības arī sankciju laikā var tikt aizskartas, tām var tikt nodarīts kaitējums. Mazliet jocīgi, ka regula tiem atņem tiesību aizsardzības līdzekļus. Idejiski izpildījumam pēc tiesas nolēmuma būtu jānonāk sankcionētā kontā (ja tas ir mantisks jautājums), bet, ja pareizi saprotu, regula liedz vispār izšķirt strīdu. Ja tā tikai aptur izpildes jautājumu uz sankciju laiku, tas vēl nebūtu traģiski. Bet citādi, šis laika gaitā nonāks dažādu jurisdikciju dažādās tiesās un var prasīt, kā lokāli, tā starptautiski pārdefinēt, kā sankcijas ietekmē personas tiesībspēju kopumā.

Kopumā, ja relatīvi pilnīgs "decoupling" ar austrumu kaimiņiem notiks ātri, kaut kā jau tiksim galā. Ja nē, skaidrs, ka risku pārvaldība ir iespējama tikai vienībām ar pietiekamu intelektuālo kapacitāti. Mazie interneta veikali nekad nespēs izsekot, vai tiem pasūtītie komerciālie droni, optikas lēcas un portatīvie datori no tīmekļa kontiem mazos apjomos, patiesībā netiek izmantoti jau militāras klases iekārtu komplektēšanai. Toties, kad ārvalstu izlūkdienesti sāks runāt, ka ar no Latvijas iegūtām lietām, ir aprīkotas veselas vienības karā, skandāls var būt visos līmeņos. Tā kā ilgtermiņā varētu būt jāsāk domāt tajā virzienā, ka ir arī institucionāli mehānismi, kas meklē, pēta un publicē subjektus, kas ir saistīti ar noteiktajām sankcijām.
visi numura raksti
Ārlietu ministrija
Informācija
Kādas sankcijas Eiropas Savienība noteikusi Krievijai un Baltkrievijai par agresiju pret Ukrainu
1 komentāri
Sabīne Janisela
Skaidrojumi. Viedokļi
Sankcijas pret Krieviju: apzināti sākta kara ilgtermiņa sekas
Edvīns Draba
Skaidrojumi. Viedokļi
Ukrainas atbalstam noteiktie Eiropas Savienības ierobežojošie pasākumi pret Krieviju un Baltkrieviju
Laima Letiņa
Skaidrojumi. Viedokļi
Noguldījumu apjoma ierobežojums: jauns sankciju veids, lai ierobežotu finanšu ieplūšanu no Krievijas un Baltkrievijas
Dace Cīrule
Skaidrojumi. Viedokļi
Sankciju ietekme – neparedzami apstākļi gan publiskajam, gan privātajam sektoram
AUTORU KATALOGS