ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

20. Septembris 2022 /Nr.38 (1252)

Trauksmes celšana Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā kā kompetentajā institūcijā
Mg. iur.
Ligita Fokrote
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja Informācijas uzskaites un analīzes nodaļas galvenā inspektore 

Trauksmes celšana pēdējo gadu laikā visā pasaulē kļūst arvien aktuālāka, un starptautiskajā vidē ir nostiprinājies uzskats, ka celt trauksmi par pārkāpumiem – tā ir demokrātiski atbildīga rīcība. Ziņošana sabiedrības interesēs par darba vidē novērotiem pārkāpumiem, par kuriem ir svarīgi uzzināt sabiedrībai vai kuru novēršana ir sabiedrības interesēs, ir trauksmes celšanas raksturīgākā pazīme.

2019. gada 1. maijā Latvijā spēkā stājās Trauksmes celšanas likums1 (2022. gada 4. februārī stājās spēkā jauns likums – Trauksmes celšanas likums2), ar kuru Latvijā nostiprināts trauksmes cēlēja institūts un pienākums celt trauksmi sabiedrības interesēs par pārkāpumiem (noziedzīgiem nodarījumiem, administratīviem pārkāpumiem vai citu tiesību normu pārkāpumiem (darbību vai bezdarbību), tostarp rīcību, kas ir pretēja tiesību akta mērķim, kā arī saistošu ētikas vai profesionālo normu pārkāpumiem).

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (turpmāk – Birojs) Trauksmes celšanas likuma 1. panta pirmās daļas 3. punkta izpratnē ir kompetentā institūcija (izmeklēšanas iestāde), kurā no 2019. gada 1. maija fiziskām personām ir iespēja celt trauksmi par savā darba vidē novērotu iespējamu noziedzīgu nodarījumu vai administratīvu pārkāpumu, kura izskatīšana ir Biroja kompetencē.

Izvērtējot Birojā 2019., 2020., 2021. un 2022. gadā saņemtos iesniegumus, kas noformēti kā trauksmes cēlēja ziņojumi, secināms, ka iesniedzēji bieži neizprot, ka celt trauksmi Trauksmes celšanas likuma ietvaros var tikai par tādu iespējamu pārkāpumu, kas izdarīts vietā, kurā iesniedzējs(-a) veic noteikta darba, tostarp brīvprātīgā darba, profesionālo vai amata (dienesta) pienākumus vai sniedz pakalpojumu, vai dibina tiesiskās attiecības, kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu, vai esot praksē.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sannija Matule
Numura tēma
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pienesums publiskajā diskusijā
Karīna Poļanska
Skaidrojumi. Viedokļi
Administratīvo resursu izmantošanas aizliegums priekšvēlēšanu aģitācijai
Pirms katrām vēlēšanām ir periods, kurš iedzīvotājiem (sabiedrībai) asociējas ar politisko partiju un deputātu kandidātu solījumiem, ar deputātu kandidātu vai politisko spēku slavināšanu vai nomelnošanu un kritizēšanu. Tas ir ...
Inga Zarāne
Skaidrojumi. Viedokļi
Likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" piemērošana
Atskatoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – Birojs) 20 prakses gadiem likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" piemērošanā, secināms, ka tā sakarā praksē ir ļoti daudz dažādu ...
Ineta Cīrule, Anda Rumjanceva
Skaidrojumi. Viedokļi
Ārvalstu amatpersonu kukuļošanas lietu izmeklēšanas problemātika un aktualitātes
Aivars Rapša
Skaidrojumi. Viedokļi
Sabiedrības iesaiste kā neatņemama sastāvdaļa cīņā pret korupciju
Korupcija ir kukuļošana vai jebkura cita valsts amatpersonas rīcība, kas vērsta uz to, lai, izmantojot dienesta stāvokli, savas pilnvaras vai pārsniedzot tās, iegūtu nepelnītu labumu sev vai citām personām. Korupcija ir latents ...
AUTORU KATALOGS