ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

25. Oktobris 2022 /Nr.43/44 (1257/1258)

Valsts atbalsts komercdarbībai – konkurences bieds vai stimuls
Mg. iur.
Līga Grantiņa
 

Šā raksta ietvaros autore apskatīs komercdarbības atbalsta pazīmes, balstoties uz Eiropas Komisijas un Eiropas Savienības Tiesas praksi. Tā kā autores profesionālā darbība ir saistīta ar ES projektu administrēšanu un ieviešanu, tad fokuss šā raksta tapšanā būs uz tādu komercdarbības atbalstu, kas tiek piešķirts no ES līdzekļiem.

Valsts atbalsts šobrīd ir ļoti aktuāla tēma kontekstā ar ģeopolitisko situāciju. Reaģējot uz agresorvalsts iebrukumu Ukrainā, Eiropas Komisija 2022. gada 23. martā ir pieņēmusi Komisijas paziņojumu "Krīzes pagaidu regulējums ekonomikas atbalstam sakarā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā", saskaņā ar kuru dalībvalstis var izstrādāt komercdarbības atbalsta pasākumus ar Krievijas militāro iebrukumu Ukrainā saistītās krīzes risināšanai.1 Nepieciešamība Eiropas līmenī koordinēt komercdarbības atbalsta pasākumus bija novērojama, arī pieņemot Covid-19 atbalsta pasākumus, kas nodrošināja, ka komercdarbības atbalsta pasākumi ir efektīvi, tā palīdzot skartajiem uzņēmumiem Covid-19 uzliesmojuma laikā, kā arī ļaujot tiem atgūties no krīzes situācijas. Tāpat komercdarbības atbalsta kontrole nodrošina, ka Eiropas Savienības (turpmāk – ES) iekšējais tirgus nav sadrumstalots, tiek paātrināta atlabšana no krīzes un tiek saglabāti vienlīdzīgi konkurences apstākļi.2

Šā raksta ietvaros autore apskatīs komercdarbības atbalsta pazīmes, balstoties uz Eiropas Komisijas un Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk – ES Tiesa) praksi. Tā kā autores profesionālā darbība ir saistīta ar ES projektu administrēšanu un ieviešanu, tad fokuss šā raksta tapšanā būs uz tādu komercdarbības atbalstu, kas tiek piešķirts no ES līdzekļiem.

Pirms autore sāk analizēt komercdarbības atbalsta pazīmes, jānorāda, ka jēdzieni "valsts atbalsts", "komercdarbības atbalsts" un "valsts atbalsts komercdarbībai" ir līdzvērtīgi (state aid), šajā rakstā tiks lietots termins "komercdarbības atbalsts" atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumā lietotajam terminam.

 

Komercdarbības atbalsts kā daļa no konkurences tiesībām

No konkurences tiesību aspekta komercdarbības atbalsts ir kaitīgs, jo tas kropļo konkurenci. Šāds apgalvojums ir izskaidrojams ar apstākli, ka bagātajām ES dalībvalstīm ir plašāka rocība sniegt komercdarbības atbalstu uzņēmumiem, taču ne tik bagātajām – iespējas var būt finansiāli ierobežotākas. Tādēļ komercdarbības atbalsts principā ir aizliegts, un šāda aizlieguma mērķis ir attīstīt vienotu iekšējo tirgu un godīgu konkurenci starp dalībvalstīm. No otras puses, visticamāk, tieši nabadzīgākajām dalībvalstīm būtu nepieciešami lielāki stimuli, lai sasniegtu tādu tirgus attīstību, kāds ir attīstītākajās dalībvalstīs. Līdz ar to, plānojot atbalsta programmas, ir jābūt izsvērtiem daudziem aspektiem, tai skaitā jāizvērtē ekonomiska rakstura apsvērumi, un ir jāatrod balanss, lai komercdarbības atbalsts kalpotu kā stimuls, nevis kropļotu konkurenci.

Aplūkojot apkopotos datus3 par to, kādu līdzekļu apjomu dalībvalstis ir izmaksājušas atbalsta saņēmējiem, salīdzinot pret nacionālo IKP, redzams, ka dalībvalstis, kuras tērē visvairāk, ir izmaksājušas 1,6–1,8 % no IKP (Malta, Lietuva un Ungārija), kamēr dalībvalstis, kuras tērē vismazāk, ir izmaksājušas 0,2–0,3 % no IKP (Īrija, Luksemburga un Spānija). Absolūtos skaitļos 2019. gadā 53 miljardus eiro ir tērējusi Vācija, bet vismazāk 2019. gadā ir tērējusi Kipra – 104 miljonus eiro. No diagrammas var secināt, ka Latvija, salīdzinot ar citām dalībvalstīm, komercdarbības atbalstam tērē līdzekļus nedaudz virs vidējā rādītāja.

Iesaistīto institūciju atbildība un kompetences

Atbalsta piešķiršana

Atbalsta atgūšana

Eiropas Komisija
  • Izvērtē saderīgumu ar ES iekšējo tirgu
  • Publicē komercdarbības atbalsta vadlīnijas
  • Jāpieprasa atbalsta atgūšana, ja atbalsts nav saderīgs ar ES iekšējo tirgu
Dalībvalsts
  • Izmanto grupu atbrīvojuma regulas vai iesniedz paziņojumu EK
  • Ievēro stand-still nosacījumu
  • Nodrošina atbilstošu pasākuma īstenošanu
  • Jānodrošina nesaderīgā atbalsta atgūšana
ES Tiesa
  • Pārbauda ES aktu likumību
  • Sniedz prejudiciālos skaidrojumu nacionālajām tiesām
  • Pārbauda ES aktu likumību
  • Sniedz prejudiciālos skaidrojumus nacionālajām tiesām
Nacionālā tiesa
  • Pārbauda nacionālo aktu likumību
  • Var pieprasīt atgūšanu, ja atbalsts ir nelikumīgs vai nesaderīgs
Atbalsta saņēmējs
  • Jānodrošina, ka atbalsts saņemts likumīgi un tiek atbilstoši izlietots
  • Jāatmaksā nesaderīgais atbalsts
Konkurenti
  • Var iesniegt sūdzību EK vai nacionālajai tiesai
  • Var prasīt atlīdzināt zaudējumus

Lielāko daļu no šiem izdevumiem 2019.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Lauris Rasnačs
Numura tēma
Tirgus attiecības un to regulējums no Latvijas skatpunkta
Elīza Siliņa
Skaidrojumi. Viedokļi
Vienotā tirgus ietekme uz Eiropas Savienības konkurences tiesību regulējumu
Šajā rakstā tiks īsi apskatīta ES konkurences tiesību vēsture, norādīti pāris piemēri par ES vienotā tirgus ietekmi uz konkurences tiesībām ES un piedāvāts to salīdzinājums ar ASV. Raksta mērķis ir uzsvērt ES vienotā tirgus ...
Elīza Roshofa
Skaidrojumi. Viedokļi
Izaicinājumi, piemērojot konkurences tiesības digitālajos tirgos: konkrētais tirgus un tā struktūras novērtējums
Rakstā padziļināti tiks pētīti vairāki problēmjautājumi, kas jau iepriekš ir identificēti autores 2022. gada 29. martā "Jurista Vārdā" publicētajā rakstā saistībā ar konkrēto tirgu un tirgus varas novērtējumu digitālajām ...
Patrīcija Bodniece
Skaidrojumi. Viedokļi
Uzņēmumu iegādes un apvienošanās kontroles novērtējums Eiropas Savienībā digitālajā vidē
Raksta autore lasītājam sniegs priekšstatu par to, kā pašreizējais digitālais tirgus tiek regulēts apvienošanās kontroles perspektīvā, kā arī iepazīstinās ar killer acquisitions teoriju un kā šī teorija no farmācijas nozares ir ...
Artūrs Spīgulis
Skaidrojumi. Viedokļi
Laulību ietekme uz tirgus dalībnieku apvienošanos Konkurences likuma regulējuma ietvaros
Pēdējos gados Konkurences padome (turpmāk – Padome) informē, ka pieaug uzņēmumu vēlme apvienoties un līdz ar to palielinās Padomē izvērtējamo ziņojumu par apvienošanos skaits.1 Tomēr, vērtējot Konkurences likuma regulējumu ...
AUTORU KATALOGS