Eiropas Zaļais kurss arvien redzamāk ietekmē mūsu ikdienu. Lai gan, protams, netrūkst diskusiju par to, vai un kuras no Eiropas Savienības izvēlēm attiecībā uz Zaļo kursu ir nepieciešamas vai pareizas, tai pašā laikā ir pietiekami skaidrs, ka šajā brīdī Eiropas Savienības ceļš uz ilgtspēju ir nenovēršams un kaut vai tikai no politiskā viedokļa no tā atteikties vairs nav iespējams.1
Politiskā līmenī ilgtspējas kustības pamatā ir ANO ilgtspējīgas attīstības mērķi un Parīzes nolīgums, kura dalībvalstis ir paudušas apņemšanos nodrošināt konkrētu vides mērķu sasniegšanu, saprotot, ka bez konkrētas starptautiskās sabiedrības rīcības nebūs iespējams novērst katastrofālas klimata pārmaiņas, savukārt šādu klimata pārmaiņu novēršanai nepieciešamas kardinālas izmaiņas virzienā uz ilgtspēju teju visās jomās, ne tikai tajās, kas tieši attiecas uz vides piesārņojumu.
Pamats ilgtspējas regulējumam komerctiesībās
Komerctiesību aspektā papildus ir svarīgi pieminēt pētījumus ekonomikā par ilgtspējas ietekmi uz uzņēmumu peļņas rādītājiem, kā arī plašāka mēroga interešu teoriju (stakeholder theory).
Salīdzinoši ilgi ekonomikā uzņēmumu ieguldījumu ilgtspējā ietekme uz to vērtību tika vērtēta kritiski. Proti, nebija pietiekamu pierādījumu, ka ilgtspēja var pozitīvi ietekmēt uzņēmumu izaugsmi, un līdz ar to ekonomisti vairāk pieturējās pie viedokļa, ka no individuāla uzņēmuma interešu viedokļa ieguldījumi ilgtspējā ir drīzāk tikai izdevumi un tāpēc uzņēmuma interesēs ir ieguldīt ilgtspējā tikai tik, cik nepieciešams, lai izpildītu obligātās likuma prasības,2 piemēram, attiecībā uz vides piesārņošanas novēršanu, taču ne vairāk. Tomēr, gan attīstoties metodikai, ar kuras palīdzību tiek analizēta ieguldījumu ilgtspējā ietekme uz uzņēmumu vērtību, gan arī palielinoties analīzei pieejamo datu daudzumam, šobrīd tomēr, lai gan ne bez diskusijām, ekonomikā ir vairāki pētījumi, kas visai pārliecinoši apgalvo, ka ieguldījumi ilgtspējā atstāj pozitīvu ietekmi uz uzņēmuma vērtību3 un tādēļ šādi ieguldījumi ir ne tikai plašākas sabiedrības, bet arī uzņēmuma īpašnieku interesēs.
Paralēli gan ekonomikā, gan tiesību teorijā ir norisinājusies (un vēl joprojām norisinās) diskusija par uzņēmuma mērķi. Proti, par to, kā interesēs uzņēmums tiek veidots un veic komercdarbību. Klasiski kopš kapitālisma pirmsākumiem tika uzskatīts, ka uzņēmums primāri darbojas tā īpašnieku interesēs ar mērķi gūt pēc iespējas lielāku peļņu, kas ar laiku attīstījās sabiedrības (kā individuāla uzņēmuma) labāko interešu konceptā, kas uzsver sabiedrības kā atsevišķa tiesību subjekta ilgtermiņa attīstības intereses.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes