ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

10. Janvāris 2023 /Nr.01/02 (1267/1268)

Administratīvo tiesu kontrole pār nepamatoti lētu piedāvājumu
Katrīne Pļaviņa-Mika
Zvērināta advokāte SIA "Sorainen ZAB" 

Jaunie izslēgšanas noteikumi Publisko iepirkumu likumā un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā dod pasūtītājam novērtējuma brīvību par to, kas ir profesionālās darbības pārkāpums, pietiekamas norādes par konkurences tiesību pārkāpumu un Latvijas vai Eiropas Savienības normatīvo aktu pārkāpumiem vides, sociālo vai darba tiesību jomā, darba koplīgumu, ģenerālvienošanos vai nodarbinātības jomas starptautisko konvenciju prasībās. Tas nozīmē, ka Iepirkumu uzraudzības birojs (turpmāk – IUB) un administratīvās tiesas šos lēmumus kontrolēs ierobežotākā apjomā – tie pārbaudīs tikai pasūtītāja patvaļu lēmumu pieņemšanā vai tā acīmredzamas kļūdas. Publisko iepirkumu jomā šāds kontroles apjoms galvenokārt pastāvējis jautājumos par nepamatoti lētu piedāvājumu. Vai varam paredzēt jauno izslēgšanas pamatu nākotni un pasūtītājiem jāveic papildu mājas darbi strīdu novēršanai, jeb vai pretendentiem vērts strīdēties par izslēgšanu?

Pēdējo piecu gadu laikā administratīvās tiesas izskatījušas gandrīz 50 lietas, kurās analizēta nepamatoti lēta piedāvājuma problemātika. Tomēr tikai četrās no tām pieteicējiem izdevies panākt labvēlīgu spriedumu. Tikai vienā no šīm lietām pasūtītājs bija pieļāvis būtisku procesuālu kļūdu – nelūdza pretendentam skaidrojumu par nepamatoti lēta piedāvājuma elementiem. Tomēr pārējās lietas ir par to, vai un cik tālu tiesas var kontrolēt pasūtītāja lēmumu atzīt vai neatzīt kādu piedāvājumu par nepamatoti lētu. Tādēļ rakstā apskatīsim šīs lietas, jaunāko Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk – EST) praksi un to, kādus jautājumus nākotnē varētu skaidrot Senāts.

 

Kāds piedāvājums ir nepamatoti lēts, un kādas ir tā konstatēšanas sekas

Senāts vairākkārt norādījis un atkārtojis EST atziņas, ka nepamatoti lēts piedāvājums nav definēts ne Direktīvā 2014/24/ES1 (turpmāk – Direktīva), ne Publisko iepirkumu likumā (turpmāk – PIL). Tādēļ Senāts pats ir skaidrojis, ka nepamatoti lēts ir tāds piedāvājums, par kura norādīto cenu nav iespējams kvalitatīvi izpildīt iepirkuma līguma nosacījumus.2

Tomēr Direktīvas preambulas 103. punkts skaidro nepamatoti lēta piedāvājuma jēdzienu un piemērošanu. Piedāvājumi, kas šķiet nepamatoti lēti, balstīti uz kļūdainiem pieņēmumiem vai sliktu praksi (i) tehniskajā, (ii) ekonomiskajā vai (iii) juridiskajā jomā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Artis Lapiņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Publisko iepirkumu likuma grozījumi: būtiskākie apsvērumi un sagaidāmā ietekme
Dina Gailīte
Notikums
"Jurista Vārds" – pāvesta rokās un Vatikāna bibliotēkā  
2022. gada 20. un 21. decembrī Vatikānā viesojās Latvijas delegācija Latvijas vēstnieces pie Svētā Krēsla Elitas Kuzmas vadībā. Noslēdzot konkordāta (Latvijas Republikas un Svētā Krēsla līguma) simtgades svinības, Latvija ...
Raivo Raudzeps
Skaidrojumi. Viedokļi
Interešu konflikts un "veca brūte"
Sandija Novicka
Skaidrojumi. Viedokļi
Jauni izslēgšanas noteikumi konkurences tiesību pārkāpumu dēļ
Una Petrauska, Ronalds Vītols
Skaidrojumi. Viedokļi
Profesionālās darbības pārkāpumi kā pamats izslēgšanai no dalības iepirkumā
2023. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Publisko iepirkumu likumā, kas precizē izslēgšanas nosacījumus. No dalības iepirkumā var izslēgt kandidātus un pretendentus (turpmāk – pretendenti), kuri savā profesionālajā ...
AUTORU KATALOGS