Šajā rakstā autors apskatīs tirgus izpētes procedūras un tās ietvaros veicamās iepriekšējās apspriedes ar potenciālajiem piegādātājiem publisko iepirkumu procedūras plānošanas un sagatavošanas posmā, kā arī Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) jauno regulējumu attiecībā uz apspriedēm ar piegādātājiem, kas tika pieņemts ar 2022. gada 24. marta likumu "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā" (turpmāk – Grozījumi) un stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī. Raksta nobeigumā tiks īsumā aplūkoti ar tirgus izpēti un iepriekšēju apspriedi ar piegādātājiem saistītie riski – interešu konflikta situācijas un konkurences ierobežošanas apstākļi.
Tirgus izpētes nozīme iepirkuma procedūrā
Jebkuras publiskā iepirkuma procedūras norisi var būtībā iedalīt trīs secīgos posmos: (1) iepirkuma procedūras plānošana un sagatavošana; (2) iepirkuma procedūras organizēšana, iesniegto piedāvājumu izvērtēšana un līguma slēgšanas tiesību piešķiršana; (3) noslēgtā iepirkuma līguma izpildes kontrole un uzraudzība.
PIL1 un attiecīgi arī Direktīva 2014/24/ES2 detalizēti regulē tieši otro iepirkuma procedūras posmu, savukārt gan Latvijas, gan arī Eiropas Savienības (turpmāk – ES) normatīvais regulējums attiecībā uz pirmo un trešo posmu ir ar ievērojami mazāku detalizācijas pakāpi, kas bieži vien noved pie tā, ka konkrētajiem posmiem tiek pievērsta mazāka uzmanība no ieinteresēto personu puses.3
Tomēr tas nenozīmē, ka iepirkuma plānošanai vai noslēgtā līguma izpildes kontrolei būtu mazāka loma iepirkuma procedūras "dzīves ciklā". Tieši pretēji, tikai visu posmu veiksmīga norise ļaus pasūtītājam sasniegt publiskā iepirkuma mērķi – publisko līdzekļu efektīvu izlietošanu.
Iepirkuma plānošanas posmā kā viens no būtiskākajiem, ja ne pats būtiskākais, pasūtītāja uzdevums ir kvalitatīvas tirgus izpētes veikšana, kuras rezultātā pasūtītāja iegūtā un apkopotā informācija par konkrētā iepirkuma priekšmeta specifiku, tirgū pieejamiem risinājumiem, lai apmierinātu pasūtītāja funkcionālās vajadzības, potenciālajiem piegādātājiem, iespējamo konkurences līmeni iepirkuma procedūrā faktiski būs turpmākās iepirkuma procedūras stūrakmens.
Lai gan PIL expressis verbis neparedz pasūtītāja pienākumu veikt tirgus izpēti, šāds pienākums ir secināms no PIL 2. pantā iekļautajiem PIL mērķiem – nodrošināt iepirkumu atklātumu, brīvu konkurenci un vienlīdzīgu attieksmi pret piegādātājiem, kā arī pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu. Vienlaikus tirgus izpētes veikšana ir saistāma arī ar pasūtītāja pienākumu lietderīgi un likumīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem un mantu atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumam, kā arī pasūtītājiem, kuri saņem ES fondu līdzfinansējumu, atkarībā no atbalsta programmas noteikumiem un finansējuma avota var tikt izvirzītas papildu prasības tirgus izpētes veikšanā un dokumentēšanā.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes