ŽURNĀLS Tiesību prakses komentāri

13. Jūnijs 2023 /Nr.24 (1290)

Regulējuma loma Latvijas politisko partiju sistēmas ilgtspējā
Olafs Grigus
Biedrības "Sabiedrība par atklātību – Delna" pētnieks 

Šajā rakstā centīšos īsi raksturot dažas no galvenajām Latvijas politisko partiju sistēmas iezīmēm un galvenos argumentus, kas izskanējuši Satversmes tiesas lietā Nr. 2021-36-01. Tāpat arī iezīmēšu galvenos secinājumus, ko lietā izskanējušie argumenti ļauj izdarīt attiecībā uz konsekventu regulējuma veidošanu, attīstot Latvijas politisko partiju sistēmu.

2022. gada 15. decembrī Satversmes tiesa pasludināja nolēmumu lietā Nr. 2021-36-01 "Par Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 7.1 panta pirmās daļas 2. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam". Pieteikuma iesniedzēja partija "Mēs – Talsiem un novadam" tiesas procesā argumentēja, ka apstrīdētā norma pārkāpj Satversmes 91. panta pirmajā teikumā nostiprināto tiesiskās vienlīdzības principu un nostāda reģionālās partijas nelabvēlīgā situācijā attiecībā pret partijām, kas darbojas nacionālā līmenī.

Šajā rakstā centīšos īsi raksturot dažas no galvenajām Latvijas politisko partiju sistēmas iezīmēm un galvenos argumentus, kas izskanējuši Satversmes tiesas lietā Nr. 2021-36-01. Tāpat arī iezīmēšu galvenos secinājumus, ko lietā izskanējušie argumenti ļauj izdarīt attiecībā uz konsekventu regulējuma veidošanu, attīstot Latvijas politisko partiju sistēmu.

 

1. Latvijas politiskās partijas un to regulējums

1.1. Politiskās partijas un to darbības regulējums

Politisko partiju likuma mērķis ir nodrošināt politisko partiju un to apvienību darbības tiesisko pamatu, sekmēt partiju un to apvienību iekšējo demokrātiju un demokrātiskas un pilsoniskas sabiedrības nostiprināšanu. Jāatzīmē, ka lielākoties kā līdzvērtīgs politisko partiju sistēmas dalībnieks šajā likumā tiek nostiprināta arī partiju apvienību institūcija.

Sat­versmes tiesas lietā Nr. 2021-36-01 pieaicinātais Dr. ph. Daunis Auers norādījis, ka Latvijas partiju sistēma no citu valstu sistēmām atšķi­ras ar ievērojami lielāku partiju skaitu. Proti, Latvijā 2021. gadā bijušas 53 politiskās partijas, kamēr Lietuvā 27 un Igaunijā vien 12. D. Auers skaidrojis, ka dažādās valstīs ir būtiski atšķirīgi regulējumi partiju dibināšanai un darbībai. Piemēram, kamēr Latvijā partijas dibināšanai nepieciešams 200 biedru, Lietuvā minimālais biedru skaits partijas dibināšanai ir 2000.

Atšķirībā no citām Eiropas valstīm Latvija izceļas arī ar salīdzinoši zemu biedru skaitu politiskajās partijās. Kā norādījis D. Auers – lai gan Eiropā vidēji politiskajās partijās darbojas aptuveni pieci procenti iedzīvotāju, Latvijā partijās ir iestājies vien viens procents.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Dāvis Gertmans
Skaidrojumi. Viedokļi
Kapitālsabiedrības reputācija un tās civiltiesiskās aizsardzības tiesiskais pamats
Anna Skrjabina
Tiesību politika
Par projektu "Justīcija attīstībai", Tieslietu akadēmiju un Latvijas tieslietu jomas nākotni
Kristīne Mahaheja
Skaidrojumi. Viedokļi
Prokurora priekšraksta par sodu piemērošanas problēmas
Šī raksta mērķis ir izzināt prokurora priekšraksta par sodu tiesību institūtu, noskaidrot, cik efektīvs ir prokurora priekšraksta par sodu piemērošanas mehānisms kā alternatīvs risinājums kriminālprocesā, apzināt šī mehānisma ...
5 komentāri
Iveta Kažoka
Tiesību prakses komentāri
Satversmes tiesa un vietējā demokrātija: sabiedrotie vai pretinieki?
1 komentāri
Māris Pūķis
Tiesību prakses komentāri
Komentārs par Satversmes tiesas lietu 2021-36-01
AUTORU KATALOGS