ŽURNĀLS Numura tēma

12. Marts 2024 /Nr.11 (1329)

Tiesu darba mērīšana: kvalitāte, ātrums, izmaksas

Šis "Jurista Vārds" aicina uz domu apmaiņu par Latvijas tiesu sistēmas efektivitāti. Apstākļos, kad Latvijā sarūk iedzīvotāju skaits un viena krīze seko otrai (Covid pandēmija, Krievijas iebrukums Ukrainā, inflācija utt.), sabiedrības vēlme redzēt publisko līdzekļu taupīgu izlietojumu visās nozarēs, tai skaitā tieslietās, ir īpaši saasināta. Arī Valsts kontrole ir atkārtoti norādījusi, ka laba pārvaldība nozīmē, ka valsts funkcijas tiek īstenotas ne vien kvalitatīvi, bet arī ar vismazāko iespējamo līdzekļu patēriņu.

Tiesu efektivitāti mēra, galvenokārt vērtējot to, kā tās tiek galā ar izskatāmo lietu apjomu, cik lieli ir neizskatīto lietu uzkrājumi un vai tiesas spēj pieņemt lēmumus bez nepamatotas kavēšanās. Citi būtiski tiesu sistēmas vērtēšanas kritēriji ir tiesnešu neatkarība, sistēmas kopējās izmaksas, tiesnešu atalgojums, dzimumu līdzsvars, apmācība, digitalizācija, infrastruktūra, atbalsta personāls utt.

Ja lietu skatīšanas ātruma ziņā Latvija pēdējā desmitgadē rādītājus ir uzlabojusi (tomēr šī tendence ir apstājusies), kā arī ir viena no Eiropas līderēm tiesu digitalizācijas jomā, tad izmaksu efektivitāte diemžēl pat samazinās. Mūsu tiesu sistēma ilgstoši ir dārgākā Baltijā un ievērojami virs Eiropas vidusmēra (1. tabula, plašāk skat. ikgadējos EU Justice Scoreboard ziņojumus). Diskusijas par šo problēmu ir uzvirmojušas vairākkārt. Piemēram, 2022. gadā Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē Valsts kanceleja ziņoja par publiskā sektora optimizēšanas grūtībām, kā piemēru minot tiesnešu un prokuroru skaitu Latvijā, kas vidējos Eiropas rādītājus tobrīd pārsniedza attiecīgi par 39 % un 52 %.

Vēsturiskai ilustrācijai var minēt 20. gadsimta 30. gadus: Latvijā bija 1,95 miljoni iedzīvotāju, bet visu līmeņu tiesās (miertiesas, apgabaltiesas, Tiesu palāta, Senāts) kopā strādāja ap 270 tiesnešu (1938. gada dati), saņemot tikai tehnisku kancelejas atbalstu (bez palīgiem un padomniekiem). Sistēmas caurlaidība bija vairāk nekā 220 tūkstoši lietu gadā. Savukārt 2024. gadā, kad iedzīvotāju skaits sarucis līdz 1,87 miljoniem, Latvijā ir 550 tiesneši (neskaitot septiņus Satversmes tiesas tiesnešus) un daudzkārt lielāks tiesu darbinieku skaits. Vidējais Latvijas tiesu izskatītais lietu skaits pēdējos gados nesasniedz 130 tūkstošus (ieskaitot bezstrīdus lietas, neskaitot zemesgrāmatu lietas).

Valsts izdevumu dinamiku tiesu sistēmai ilustrē 2. tabula. Dažādu valstu tiesu sistēmu izmaksas parasti salīdzina, aplūkojot tiesām, prokuratūrai un juridiskajai palīdzībai piešķirtos līdzekļus, bet neiekļaujot cietumu sistēmas, probācijas u.tml. izdevumus. Pēdējo piecu gadu laikā (2020–2024) Satversmes tiesas, Augstākās tiesas, kā arī pārējo tiesu un prokuratūras finansējums no valsts budžeta pieaudzis par vairāk nekā 40 %.

1. tabula. Tiesu sistēmas darbības rādītāji: Baltijas valstu salīdzinājums

Tiesnešu skaits, rēķinot uz 100 000 iedzīvotāju Valsts izdevumi tiesu sistēmai uz vienu iedzīvotāju (eiro) Valsts izdevumi tiesu sistēmai – kā daļa no IKP (%)
2019 2020 2021 2018 2019 2020 2019 2020 2021
Latvija 27,3 29,1 29,1 62,65 67,55 73,80 0,42 0,48 0,46
Lietuva 26,8 26,5 25,6 41,66 45,12 47,39 0,26 0,27 0,23
Igaunija 17,3 17,6 17,7 58,14 64,99 65,16 0,31 0,31 0,27

Avots: EU Justice Scoreboard 2023 (sakarā ar pandēmiju ziņojumā iekļauti dati, kas nav jaunāki par 2021. gadu)

2. tabula. Valsts izdevumi tiesu sistēmas finansēšanai: būtiskākās pozīcijas (eiro)

2020 2021 2022 2023 2024 Dinamika 2020–2024
Satversmes tiesa 2 908 898 3 608 844 3 227 610 3 497 848 4 207 887 +45 %
Augstākā tiesa 6 127 202 6 749 474 7 614 020 8 558 968 9 755 845 +59 %
Apgabaltiesas un rajonu tiesas 65 717 191 73 241 003 75 531 914 87 607 137 92 527 967 +41 %
Prokuratūra 36 138 259 38 468 455 40 409 568 46 359 932 50 415 671 +40 %
Tiesu administrēšana 4 105 201 4 427 411 5 063 297 7 082 564 6 930 070 +11 %
Juridiskā palīdzība 4 259 858 4 431 971 4 371 687 4 992 065 5 562 405 +31 %
Tiesu ekspertīžu veikšana 1 427 074 1 449 568 1 622 970 2 085 346 2 153 508 +51 %
Atlīdzība tiesu izpildītājiem 145 553 145 553 145 553 236 341 685 234 +370 %
Zaudējumu atlīdzība nepamatoti aizturētajām, arestētajām un notiesātajām personām 84 820 84 820 84 820 86 876 88 248 +4 %

Avots: Valsts budžeta likuma pielikums "Valsts pamatbudžeta ieņēmumu un izdevumu atšifrējums pa programmām un apakšprogrammām"

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Gailīte D. Tiesu darba mērīšana: kvalitāte, ātrums, izmaksas. Jurista Vārds, 12.03.2024., Nr. 11 (1329), 5.lpp.
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Anna Skrjabina
Skaidrojumi. Viedokļi
Tiesu efektivitāte (laikā un telpā)
Realizējot tiesu pārvaldības un procesuālās reformas, kā gala mērķis, kuru vēlas sasniegt tiesu, likumdevēja un izpildu vara pasaulē, arvien biežāk tiek minēta tiesu efektivitāte. Uz tiesu efektivitāti atsaucas saistībā ar ...
Inita Ilgaža, Līga Reinfelde
Tiesību politika
Kā novērtēt tiesu darba efektivitāti
Tiesības uz taisnīgu tiesu ir neapstrīdamas personas pamattiesības, kas ietver vairākus fundamentālus principus – tiesas neatkarību, tiesas pieejamību, efektīvu tiesas procesu. Šī publikācija veltīta jautājumam par tiesu darba ...
1 komentāri
Dace Šulmane
Tiesību politika
Tieslietu padomes darba grupa: četri virzieni tiesu sistēmas efektivizēšanai
Rihards Veinbergs
Tiesību politika
Latvijas tiesu darbības rādītāji – pamats lēmumiem par tiesu sistēmas attīstību
Svetlana Beļajeva
Tiesību politika
Lietu svēršana kā tiesu sistēmas nākotnes izaicinājums
AUTORU KATALOGS