ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

15. Oktobris 2024 /Nr.42 (1360)

Veselības aprūpes riska augstā cena
Mg. sc.
Anita Slokenberga
TQM, MBA veselības aprūpes vadībā, ārste eksperte, interniste, geriatre, Veselības inspekcijas vadītāja 

Saskaņā ar zinātniskajiem pētījumiem apmēram vienam no katriem 10 pacientiem ārstniecības procesa laikā tiek nodarīts kaitējums. Katru gadu vairāk nekā trīs miljoni nāves gadījumu notiek nekvalitatīvi sniegtu veselības aprūpes pakalpojumu dēļ.1 Jā, veselības aprūpe ir joma ar augstu risku!2 To, ka sarežģītajā un daudzšķautņainajā ārstniecības realitātē medicīnas kļūdas nenotiks, nevar garantēt pat visefektīvākās pacienta drošības sistēmas. Ārstniecība bez riska kaitējuma pacienta veselībai vai drošībai ir pacientu drošības sistēmas ideāls.

Apzinoties, ka ārstniecība vienmēr ir saistīta ar noteiktu risku, Latvijā kopš 2013. gada 25. oktobra pacientam ir tiesības uz atlīdzību no Ārstniecības riska fonda par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu. Lēmumu pieņemšana par atlīdzības izmaksu vai atteikumu izmaksāt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda ietilpst Veselības inspekcijas kompetencē.

Vairāk nekā 10 gadu garumā strādājot pie lietām, kas skar atlīdzības izmaksu no Ārstniecības riska fonda, jāatzīst, ka veselības aprūpes riskam var būt ļoti augsta cena, iespējams, pati augstākā, kāda vien var būt: 1) pacienta veselības cena; 2) cena naudas izteiksmē.

Šī cena varētu arī nebūt, ja no pirmā brīža, kad pacients vēršas ārstniecības iestādē pēc palīdzības, līdz brīdim, kamēr pacients ir pabeidzis ārstniecības epizodi šajā ārstniecības iestādē, tiktu ievēroti normatīvie akti veselības aprūpes jomā. Galvenokārt – pacientu tiesības.

 

Ārstniecības riska fonda pirmā desmitgade (2013–2023)

Ārstniecības riska fonda izveide

Ārstniecības riska fonda izveidošanas juridiskais pamats Latvijā ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 9. marta Direktīva 2011/24/ES par pacientu tiesību piemērošanu pārrobežu veselības aprūpē,3 kurā ietverti ārstniecības dalībvalsts pienākumi. Saskaņā ar minētās direktīvas 4. panta otrās daļas "c" apakšpunktu ārstniecības dalībvalsts nodrošina, ka pacientiem ir pieejamas pārredzamas sūdzību procedūras un mehānismi, kas dod iespēju tiem lūgt aizsardzības līdzekļus saskaņā ar ārstniecības dalībvalsts tiesību aktiem, ja sniegtās veselības aprūpes dēļ tiem nodarīts kaitējums.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sannija Matule
Intervija
Tiesības uz cieņpilnu nāvi ir līdzvērtīgas citām cilvēktiesībām, bet atstātas bez ievērības
Atšķirībā no ienākšanas šajā pasaulē aiziešana no tās ir garantēta ikvienam. Nāve ir ikkatra cilvēka dzīves neatņemama un neizbēgama sastāvdaļa. Līdz pat pēdējai elpai cilvēks ir brīvs lemt un viņam ir tiesības, kuru apjoms ...
1 komentāri
Sannija Matule
Numura tēma
Medicīnas tiesības skar pilnīgi katru un ļoti tieši
Maija Āboliņa
Tiesību politika
Paliatīvās aprūpes pacientu tiesību jomā vēl daudz darāmā
Valsts kontrole ir noslēgusi visaptverošu revīziju paliatīvās aprūpes jomā,1 secinot, ka diemžēl Latvijā nepastāv efektīva sistēma, kādā iedzīvotāji var saņemt pilnvērtīgu paliatīvo aprūpi. Nav aptverti visi pacienti, kuriem ir ...
Karina Palkova
Skaidrojumi. Viedokļi
Nepilngadīgo pacientu tiesību aizsardzība un sabiedrības veselības līdzsvars: obligātās vakcinācijas izaicinājumi
Neskatoties uz šķietami skaidri regulēto jautājumu par nepilngadīgo pacientu tiesību aizsardzību, prakse parāda, ka dažādās situācijās tomēr rodas tiesiska rakstura izaicinājumi nepilngadīgo pacientu, likumisko pārstāvju un ...
1 komentāri
Aldis Lieljuksis
Skaidrojumi. Viedokļi
Atbildība par neatļautu ārstniecību kosmetoloģijā
AUTORU KATALOGS