Par mūzikas publisko izpildījumu un autortiesībām
Mag.iur. Gunta Kuzmane, zv. advokāta palīdze, — “Latvijas
Vēstnesim”
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” Nobeigums. Sākums “LV” 25.09.2001. Nr.135 Publisks izpildījums tiek fiksēts, ieejot kompetentai amatpersonai
uzņēmumā īsi pirms apaļās stundas (jo apaļās stundās radio stacijas parasti raida
stacijas reklāmas džinglu) un 5 — 10 minūtes uzkavējoties telpās, kur skan mūzika.
Ja uzņēmējs nevar uzrādīt licenci par publiski izpildīto mūziku, tad ar šo īso
laiku ir pietiekami, lai varētu sastādīt administratīvo protokolu vai aktu, kurā
norādītu vietu, laiku un skanējušās dziesmas (no CD, kasetes), bet, ja dziesmas nevar
identificēt (piemēram, skan radio), tad radio staciju un pēc tam izdarīt pieprasījumu
par skanējušajām dziesmām. 3. Kāpēc par uzņēmuma telpās atskaņotu mūziku ir jāmaksā? Jau daļēji uz šo vaicājumu atbildēju otrajā jautājumā. Šeit
vajadzētu piebilst, ka uzņēmējdarbības galvenais mērķis ir peļņas gūšana un
peļņu uzņēmējam nes viņa klienti. Mārketings kā sabiedriska darbība ir darbība,
kas virzīta uz to, lai piedāvājums atbilstu pieprasījumam, bet mārketings kā biznesa
darbība ir darbību sistēma, kas, ieskaitot produktu plānošanu, cenu veidošanu un
virzīšanu tirgū, ir orientēta uz galvenā mērķa sasniegšanu, t.i., peļņu.
Nenoliedzami svarīgs šī mērķa sasniegšanā ir veids, kā tiek piesaistīti klienti,
un pamatā tas ir viens — patīkamas atmosfēras un jauku apstākļu radīšana, lai
klientam rastos vēlme atgriezties atkal. Viens no veidiem, kā radīt patīkamos
apstākļus, ir mūzikas atskaņošana telpā (CD atskaņotājs, radio, TV), kura ir
atvērta sabiedrībai. Līdz ar to var nodalīt secīgas darbības: radio un televīzija,
izpildot visas likuma prasības par autoru darbu izmantošanu, translē mūzikas darbus,
bet, kamēr persona nebūs veikusi visus nepieciešamos pasākumus, lai organizētu
translēto skaņas signālu uztveršanu un dzirdamu un uztveramu pārraidīšanu telpā
(atbilstoša aparāta uzstādīšana un ieslēgšana ar skaņu), tikmēr translācija nav
iespējama. Tas nozīmē tikai to, ka nepieciešama personas apzināta rīcība sava
mērķa — peļņas gūšana — sasniegšanai. 4. Vai personai (t.sk. juridiskai), kas iegādājusies CD, audiokaseti,
videokaseti, ir jāmaksā autora atlīdzība arī par tās publisku izpildījumu? Šeit atkal jāatgādina, ka autora jaunrades rezultāts jebkādā
materializētā formā ir autortiesību objekts, kas ir aizsargājams ne tikai tā
radīšanas brīdī, bet arī katru reizi, kad tas tiek izmantots.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes