Armands Kalniņš, Valsts civildienesta pārvaldes priekšnieks
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Referāts konferencē “Ētika valsts pārvaldē” Rīgā 2002. gada 28. augustā
Ētika ir viens no visbiežāk pieminētajiem vārdiem pēdējā laika publiskajās diskusijās: runājam par ētiku publiskajā pārvaldē, politikā, tiesu sistēmā, ekonomikā, sabiedrībā kopumā. Vai tas liecina par neapmierinātību ar esošo situāciju un centieniem to mainīt? Jebšu diskusijas ir līdzeklis, ar kuru tiek cerēts sasniegt pavisam citus mērķus? Kā atšķirt patiesu vēlmi uzlabot ētisko klimatu no mēģinājumiem ar šādu biežu “runāšanos” diskreditēt ētikas nostādnes un virzību uz ētiskāku publisko pārvaldi un sabiedrību?
Latvijā ir pieņemti daudzi profesionālās ētikas kodeksi: “Zinātnieka ētikas kodekss”, “Psihologu ētikas kodekss”, “Latvijas zvērinātu advokātu ētikas kodekss” u.c. kodeksi. Tādi ir arī publiskajā pārvaldē, piemēram, “Valsts ieņēmumu dienesta darbinieku ētikas kodekss” u.c. Tomēr publiskās pārvaldes ētika ir profesionālās ētikas joma, kurā bieži vien sarežģīti jautājumi rodas vieglāk nekā pārliecinošas atbildes.
Uzticamu publisko pārvaldi veicina trīs galvenie profesionālās ētikas ieviešanas virzieni:
1) kodeksu izstrāde, to ieviešana un novērtēšana (īpaši pievēršoties to mērķiem un principiem);
2) tādu institūciju izveide, kas uzrauga/veicina publiskās pārvaldes darbinieku darbību un ētikas principu ievērošanu;
3) sabiedrības attieksme un rīcība ētiskas un neētiskas rīcības gadījumos.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes