ŽURNĀLS Citu pieredze

28. Septembris 2004 /Nr.37 (342)

Tieslietu padomes Eiropā: tendences un modeļi

Tieslietu padomes Eiropā: tendences un modeļi

Leidenas universitātes Juridiskās fakultātes konstitucionālo un administratīvo tiesību profesors Vims Fūrmans



ANO Attīstības programmas un Latvijas Republikas Tieslietu ministrijas projekta “Atbalsts tiesu sistēmai” ietvaros mūsu valsts tiesneši un citi juristi, kā arī Saeimas deputāti tika iepazīstināti ar tieslietu padomes institūtu – funkcijām un uzdevumiem. Galvenais eksperts šajās diskusijās bija Vims Fūrmans, Leidenas universitātes profesors, kurš ir izstrādājis plašu pētījumu par tieslietu padomēm dažādās Eiropas valstīs. “Jurista Vārds” piedāvā lasītājiem iepazīties ar šā pētījuma kopsavilkumu.

1. Par Tieslietu padomēm

Dažādās Eiropas valstīs tieslietu jomā darbojas speciālas padomes, kas nosauktas par Tieslietu padomēm vai Maģistrāta padomēm. Šīs institūcijas parasti ir starpnieki starp valdību un tiesu varu, lai nodrošinātu tiesu varas neatkarību. Eiropas Savienības valstīs Tieslietu padomēm ir atšķirīgas pilnvaras. Dažās valstīs tās darbojas kā tiesnešu iecelšanas un disciplinārlietu padomes (piemēram, Francijā un Itālijā), citās tās iesaistās tiesu budžeta un vispārējā (finansiālā un administratīvā) menedžmentā, kā arī nodarbojas ar izglītošanas, datorizācijas un telpu jautājumiem (piemēram, Zviedrijā un Dānijā).
Pašreiz Eiropā ir tendence dibināt Tieslietu padomes tajās valstīs, kurās līdz šim par tiesu un tiesu sistēmas menedžmentu un budžetu atbildēja ministrija: 1998.gadā Tieslietu padomi izveidoja Īrijā, bet 1999.gadā – Dānijā. Nīderlande savu Tieslietu padomi (Tiesu administrācijas padome) nodibināja tikai nesen – 2002.gada 1.janvārī1. Šajā rakstā aplūkoti dažādo Eiropas Tieslietu padomju veidi un pazīmes. Īpaša uzmanību pievērsta Tieslietu padomes publiskajai vai konstitucionālajai atbildībai par ES valstu tiesu sistēmu menedžmentu, kā arī situācijai tajās valstīs, kurās Tieslietu padome vēl nav izveidota. ES valstīs, kurās nav izveidota Tieslietu padome, atbildība par tiesu sistēmas administrēšanu vēl nesen gūlās uz Tieslietu ministriju (vai valdību), kas atbild parlamenta priekšā. Tieslietu padome maina šo iepriekšminēto atbildības formu. Tā izraisa pārmaiņas varas konstitucionālajā līdzsvarā.
Šeit minētais pētījums tika veikts pēc Nīderlandes valdības pasūtījuma. 1998.gadā Nīderlandes tieslietu ministrs vēlējās salīdzinošu pētījumu par dažādu Eiropas Tieslietu padomju vietu un lomu, kas būtu pamats un pamatojums Nīderlandes Tieslietu padomes izveidošanas plāniem. Šis raksts apkopo dažus no interesantākajiem Nīderlandes ziņojuma elementiem2. Nīderlandes plāni un vēlākā Tieslietu padomes izveidošana 2002.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Jānis Endziņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Trīs mēneši, un Komerclikums būs ieviests pilnībā
Informācija
Izsludinātie likumi
Informācija
Dienas un darbi
Juridiskā literatūra
Palīgs cilvēktiesību apguvē un izpratnē
Informācija
Prokuratūra atzīmē gadskārtu ar jauniem mērķiem un amata tērpiem
AUTORU KATALOGS