NATO gaisa uzlidojumi un krīze Dienvidslāvijas Federālajā Republikā šā gada
    pavasarī ir izraisījusi diskusiju par vienu no grūtāk atrisināmajām
    starptautisko humanitāro tiesību problēmām. Proti, tas ir jautājums par
    militāro mērķu izpratni karadarbības apstākļos. NATO, veicot savus
    uzlidojumus, apgalvoja, ka tā uzbrukusi tikai leģitīmiem militārajiem
    mērķiem. Savukārt Dienvidslāvija ir iesniegusi prasību Starptautiskajā
    tiesā, apgalvojot, ka NATO bombardēja arī civilobjektus. Šī raksta mērķis
    nav analizēt spēka lietošanas pret Dienvidslāviju likumību vai dot
    konflikta vispārīgu juridisko novērtējumu. Šis raksts ir mēģinājums aplūkot
    militāro mērķu izpratni Dienvidslāvijas krīzes kontekstā. Jautājums ir
    kļuvis aktuāls, arī uzsākoties karadarbībai Čečenijas teritorijā, kur nesen
    Krievijas gaisa spēki veica uzlidojumus, iznīcinot daudzus civilobjektus,
    naftas iegūšanas un apstrādes rūpnīcas. Karadarbības rezultātā Čečenijā
    cieš arī civiliedzīvotāji. Aktivizējoties karadarbībai Čečenijā, militāro
    mērķu jautājums kļūs vēl aktuālāks. Tāpēc šajā rakstā izklāstītie apsvērumi
    par NATO darbībām attiecināmi arī uz Krievijas darbībām Čečenijā.
    Šī raksta mērķis ir aplūkot militāro mērķu jēdzienu starptautiskajās
    humanitārajās tiesībās un tā vēsturisko attīstību, kā arī parādīt grūtības,
    kas rodas, piemērojot šo koncepciju praksē, it īpaši tās piemērošanas
    sarežģītību attiecībā uz NATO gaisa triecieniem un bombardēšanu
    Dienvidslāvijā.
    Viens no starptautisko humanitāro tiesību pamatprincipiem nosaka, ka
    civiliedzīvotāji nedrīkst būt par militāro uzbrukumu mērķi. Tomēr viena no
    jebkuru tiesību problēmām ir tāda, ka normas, kuras no pirmā acu uzmetiena
    šķiet vienkāršas, ir samērā grūti piemērojamas. Tas īpaši attiecas uz
    starptautiskajām humanitārajām tiesībām. Tādus jēdzienus kā militārie mērķi
    un civilobjekti ir ļoti grūti piemērot praksē. Piemēram, karotāji abos
    pasaules karos definēja militāros mērķus tik plaši, ka tie ietvēra visus
    ienaidnieka civiliedzīvotājus. NATO gaisa triecieni ir radījuši plašus
    postījumus civilobjektiem Dienvidslāvijā, un to rezultātā ir gājuši bojā
    arī civiliedzīvotāji, lai gan NATO apgalvo, ka savus uzbrukumus tā vērsusi
    tikai pret militārajiem mērķiem.
    Militārajā konfliktā iesaistītajām pusēm ir jānošķir civiliedzīvotāji un
    civilobjekti, no vienas puses, un karotāji un militārie mērķi, no otras
    puses, vēršot savus uzbrukumus tikai pret pēdējiem. Tomēr nav īsti skaidrs,
    vai šis noteikums nozīmē arī to, ka uzbrukumi militārajiem objektiem būtu
    jāierobežo, ja tie var radīt blakuszaudējumus civilajiem objektiem.
    Kara laikā ir gandrīz neiespējami izvairīties no civiliedzīvotāju upuriem.
    Šī iemesla dēļ valstis ir atzinušas t.s. proporcionalitātes principu, kas
    nozīmē to, ka militārajiem mērķiem nedrīkst uzbrukt tad, ja blakuskaitējums
    civilobjektiem un upuru skaits starp civiliedzīvotājiem ir pārmērīgs
    salīdzinājumā ar sagaidāmajiem militārajiem panākumiem un izdevīgumu.
    NATO dalībvalstis veica spēka piemērošanas aktus pret Dienvidslāviju,
    bombardējot dažādus mērķus tās teritorijā. Uzbrukumi tika veikti pret
    dažādiem militārajiem un civilajiem objektiem. Tā rezultātā Dienvidslāvija
    1999. gada 29. aprīlī iesniedza pieteikumu Starptautiskajā tiesā
    (International Court of Justice) procesa uzsākšanai pret desmit NATO
    dalībvalstīm ( Dienvidslāvija pret Beļģiju, Dienvidslāvija pret Kanādu,
    Dienvidslāvija pret Franciju, Dienvidslāvija pret Vāciju, Dienvidslāvija
    pret Itāliju, Dienvidslāvija pret Nīderlandi, Dienvidslāvija pret
    Portugāli, Dienvidslāvija pret Spāniju, Dienvidslāvija pret Lielbritāniju,
    Dienvidslāvija pret ASV).