ŽURNĀLS Redaktora sleja

29. Aprīlis 2025   •   Nr.17/18 (1387/1388)

Eiropas Savienības krimināltiesību daudzbalsīgā simfonija

Jurists, meklējot atbildes uz saviem jautājumiem, instinktīvi tiecas pēc vienota kodificēta regulējuma. Taču Eiropas Savienībā nav nedz viena kriminālkodeksa vai kriminālprocesa kodeksa, nedz arī vienotas izmeklēšanas iestādes, kas visu noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanā darbotos pāri valstu robežām. Un tomēr sistēma eksistē, funkcionē un kļūst arvien sarežģītāka, efektīvāka un nozīmīgāka dalībvalstu juristu ikdienā.

Eiropas Savienības krimināltiesību realitāte ir daudzslāņaina. Tā balstās nevis uz vienotu likumu, bet uz tiesību tuvināšanu (approximation) un savstarpējas atzīšanas principu (mutual recognition). Pirmais no tiem paredz minimālu prasību saskaņošanu attiecībā uz noziegumu definīcijām un sankcijām noteiktās jomās – piemēram, cilvēku tirdzniecībā, kibernoziegumos vai naudas atmazgāšanā. Savukārt savstarpējā atzīšana paredz, ka dalībvalstis, ja vien nav piemērojamas izņēmuma situāciju atkāpes, automātiski atzīst citas dalībvalsts lēmumus – no Eiropas apcietinājuma ordera līdz sprieduma izpildei. Tiek radīta “telpa bez iekšējām robežām”, kuru uztur juridiski delikāts, taču praksē nepieciešams princips – savstarpēja uzticēšanās (mutual trust).

Lai šī telpa nepaliktu tikai deklaratīva, tajā saskaņā ar lojālas sadarbības principu (sincere cooperation) darbojas arī Eiropas līmeņa institūcijas, kas kļūst par strukturāliem balstiem nacionālo tiesību sistēmām. Eiropas Prokuratūra (EPPO) ir salīdzinoši jauna, taču principiāli nozīmīga institūcija: tā pirmoreiz Eiropas Savienības vēsturē īsteno izmeklēšanu un kriminālvajāšanu Savienības līmenī. Tās kompetencē ir noziedzīgi nodarījumi, kas apdraud Savienības finanšu intereses, tostarp PVN krāpšana pārrobežu shēmās. Latvijā darbojas EPPO deleģēti prokurori, kuru ikdienas darbs cieši mijas ar nacionālajām iestādēm, veidojot precedentu sadarbībai, kur robežas vairs nav šķērslis, bet koordinācijas punkts.

Tikpat svarīga ir Eiropas Savienības Aģentūras tiesu iestāžu sadarbībai krimināllietās (Eurojust) loma – tā koordinē dalībvalstu izmeklēšanas un kriminālvajāšanas iestāžu darbu, īpaši lietās ar pārrobežu dimensiju. Eurojust nav izmeklēšanas pilnvaru, taču tā sniedz platformu, kas ļauj nacionālajām iestādēm sinhronizēt savu darbu. Savukārt Eiropas Savienības Aģentūra tiesībaizsardzības sadarbībai (Eiropols) stiprina operatīvo sadarbību starp policijām – no informācijas apmaiņas līdz kopīgām operācijām pret organizēto noziedzību un terorismu.

Šīs trīs institūcijas – EPPO, Eurojust un Eiropols – neveido klasisku hierarhiju. Tās balstās uz dalībvalstu līdzdalību un pienākumu sadarboties. To efektivitāte ir tik spēcīga, cik stiprs ir nacionālais pamats, uz kura tās balstās – uzticēšanās mehānismi un likumdevēju izpratne par pārrobežu integrācijas nepieciešamību.

Tādējādi Eiropas Savienības krimināltiesību sistēma atgādina daudzcentru tīklojumu – bez kodificētas centrālās ass, bet ar strukturālu dziļumu. Tajā nav vienotas likumu sistēmas (jeb viens krimināllikums un kriminālprocesa likums, kas regulē krimināltiesiskās jomas galvenos aspektus) klasiskā izpratnē, taču ir mehānismi, kas veido vienotu praksi un virza nacionālās sistēmas arvien ciešākā mijiedarbībā. Mēs esam daļa no sistēmas, kuras spēks slēpjas tās loģiskajā decentralizācijā un vienlaikus mērķtiecīgajā savstarpējā integrācijā.

Šis “Jurista Vārda” tematiskais numurs iznāk 29. aprīlī – tieši Latvijas pievienošanās Eiropas Savienībai priekšvakarā. Kopš 2004. gada 1. maija esam kļuvuši ne tikai par dalībvalsti, bet arī par Eiropas tiesiskuma telpas līdzveidotājiem. Arī krimināltiesību jomā tas nozīmē ietekmi, atbildību un pienākumu izprast, kā šī daudzveidīgā, bet funkcionējošā sistēma darbojas.

Paldies tematiskā numura viesredaktorei Ievai Freijai-Pekati par iespēju ielūkoties šīs sarežģītās, taču aizvien aktuālās jomas saturā un attīstībā!

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Lipe P. Eiropas Savienības krimināltiesību daudzbalsīgā simfonija. Jurista Vārds, 29.04.2025., Nr. 17/18 (1387/1388), 2.lpp.
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Ieva Freija-Pekati
Numura tēma
Eiropas Savienības tiesību ietekme uz dalībvalstu krimināltiesībām
Lisabonas līgums, kas stājās spēkā 2009. gada 1. decembrī, Eiropas Savienībai piešķīra kompetenci krimināltiesību jomā. Līdz tam Eiropas Savienības tiesību ietekme uz dalībvalstu krimināltiesībām bija netieša. Lai arī ...
Edijs Poga
Intervija
Karteļu kriminalizācija: pamatojums, pieredze un izaicinājumi
Konkurences tiesību pārkāpumu kriminalizācija ir jautājums, kas Latvijas juristu vidū ar dažādu intensitāti tiek apspriests vairāku gadu garumā. Jau 2018. gadā, ievērojot Satversmes tiesas spriedumu Moller lietā1 un tam sekojošo ...
Ieva Freija-Pekati
Intervija
Latvijā ir veiksmīgi atrisināta noziedzīgi iegūtu līdzekļu atgūšana
2025. gada martā tika publicēts Eiropas Prokuratūras (turpmāk – EPPO) 2024. gada pārskats. No tā izriet, ka 2024. gadā saistībā ar Latviju ir uzsāktas sešpadsmit izmeklēšanas par nodarījumiem, kuru aplēstais kaitējums ...
Inga Reine, Linards Ābelīte
Skaidrojumi. Viedokļi
Eiropas Savienības ierobežojošo pasākumu pārkāpumu apkarošanas uzlabošana Latvijā
Krievijas agresija pret Ukrainu ir radījusi bezprecedenta izaicinājumus pasaules tiesiskajai kārtībai. Eiropas Savienībai (turpmāk – ES) šis izaicinājums ir īpašs, jo konflikts notiek tieši pie tās robežām un rada nopietnus ...
Žaneta Mikosa
Skaidrojumi. Viedokļi
Eiropas Savienībā pieņemts jauns regulējums vides krimināltiesiskai aizsardzībai
Rakstā apskatīts 2024. gadā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) līmenī pieņemtais regulējums attiecībā uz vides krimināltiesisko aizsardzību, tā mērķis un dažas būtiskākās izmaiņas, kas ES dalībvalstīm divu gadu ...
AUTORU KATALOGS