ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

27. Maijs 2025   •   Nr.21 (1391)

Sabiedrības uzticēšanās veidošana ir valsts varas atbildībā
Kristīne Līce
Valsts prezidenta padomniece likumdošanas un starptautisko tiesību jautājumos 

Šā gada martā Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs iesniedza Saeimā vairākas likumdošanas iniciatīvas, kuru kopīgais mērķis ir stiprināt sabiedrības uzticēšanos valsts varai. 18. martā Saeimai tika nosūtīti četri likumprojekti par kārtību, kā tiek izvirzīti kandidāti Latvijas Bankas prezidenta, tiesībsarga un valsts kontroliera amatiem, savukārt 31. martā – grozījumi likumā “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu”. Šīs iniciatīvas piedāvā pārskatīt praktiskus aspektus divās jomās, kurās procesa kvalitātei ir būtiska ietekme uz rezultāta kvalitāti. Raksta mērķis ir atgādināt par Valsts prezidenta likumdošanas iniciatīvu būtību, kā arī iezīmēt svarīgākos jautājumus diskusijās par šīm iniciatīvām un piedāvāt uz tiem atbildes.

Sabiedrības uzticēšanās valsts varai 21. gadsimta Latvijā ir kļuvusi par teju pastāvīgu tēmu. Tai pievērstā uzmanība ir visnotaļ pamatota, jo no sabiedrības uzticēšanās valsts varai ir atkarīga valsts varas leģitimitāte, kas ir obligāts demokrātijas priekšnoteikums. Augsta sabiedrības uzticēšanās un tādējādi arī augsta valsts varas leģitimitāte balsta demokrātisko valsts iekārtu, turklāt sabiedrības uzticēšanās varai ietekmē arī sabiedrības noturību pret ievainojumiem un provokācijām. Stiprināt šo uzticēšanos visupirms ir valsts varas ziņā, vairojot caurspīdīgumu, taisnīgumu un atbildīgumu, kas valsts varas īstenošanu padara godīgu, paredzamu un tādēļ arī uzticamu.

Šā gada martā Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs iesniedza Saeimā vairākas likumdošanas iniciatīvas, kuru kopīgais mērķis ir stiprināt sabiedrības uzticēšanos valsts varai. 18. martā Saeimai tika nosūtīti četri likumprojekti par kārtību, kā tiek izvirzīti kandidāti Latvijas Bankas prezidenta, tiesībsarga un valsts kontroliera amatiem, savukārt 31. martā – grozījumi likumā “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu”. Šīs iniciatīvas piedāvā pārskatīt praktiskus aspektus divās jomās, kurās procesa kvalitātei ir būtiska ietekme uz rezultāta kvalitāti.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Uldis Krastiņš
Diskusija
Ko varētu uzlabot Latvijas valsts demokrātiskajā iekārtā  
Šī gada 4. maijā svinējām 35 gadus kopš Neatkarības deklarācijas pieņemšanas un līdz ar to arī Satversmes darbības atjaunošanas. Tikmēr sociālajos tīklos ir uzvirmojušas diskusijas, kas līdzinās 20. gadsimta ...
Latvijas Universitātes Juridiskā fakultāte
Juridiskā literatūra
Pirmā rokasgrāmata juridisko metožu mācībā, kas soli pa solim ved cauri tiesību piemērošanas procesam
Latvijas Universitātes Akadēmiskajā apgādā iznākusi jauna zinātniskā monogrāfija “Juridisko metožu mācība. Astoņi soļi tiesību normu piemērošanā”, kas tapusi profesores Dr. iur. Daigas Rezevskas zinātniskajā ...
Ilze Ziemane
Skaidrojumi. Viedokļi
Politisko partiju darbības ierobežošana
Šodienas ģeopolitiskie apstākļi, Krievijas īstenotais hibrīdkarš, kā arī citu valstu veiktās darbības ar mērķi iegūt ietekmi Latvijas sabiedrībā, arvien vairāk liecina par sarežģīto laiku, kādā dzīvojam. Minētais rada arī ...
Anna Bogdanova, Aleksandra Aleksejeva
Skaidrojumi. Viedokļi
Videonovērošana: praktiskas vadlīnijas un datu aizsardzības perspektīva
Videonovērošana mūsdienās ir kļuvusi par neatņemamu drošības pasākumu daļu, kas tiek īstenoti plaša spektra nolūkiem, sākot no publiskām vietām līdz privātiem īpašumiem. Lai gan izmantotās tehnoloģijas ļauj efektīvi panākt ...
Toms Bordāns
Skaidrojumi. Viedokļi
Advokāta loma valstī (I)
1 komentāri
AUTORU KATALOGS