ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

3. Jūnijs 2025   •   Nr.22 (1392)

Publiskie iepirkumi aizsardzības un drošības jomā
Katrīne Pļaviņa-Mika
Zvērināta advokāte ZAB "Sorainen" 
Sabīne Stirniņa
Juriste ZAB "Sorainen" 

Raksta mērķis ir iepazīstināt lasītājus ar publisko iepirkumu aizsardzības un drošības dimensiju jeb speciālajām normām iepirkumu regulējumā un tā piemērošanas praksi gan drošības iestāžu un nacionālo bruņoto spēku vajadzībām, gan citu aizsardzības jomas institūciju pārvaldībā.

Aizsardzības un drošības iepirkumu jomā regulējums sadalāms Eiropas Savienības un nacionālajās tiesību normās. Līgums par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) skaidri nosaka, ka aizsardzības un drošības jomas iepirkumi tiek ietverti iekšējā tirgus jomā, proti, šajā jomā jāievēro brīva preču un pakalpojumu kustība, atklātība, vienlīdzīga attieksme un citi principi, kas izriet no LESD.1 Vienlaikus LESD 346. pants regulē izņēmumus no šiem principiem un jau konkrētāk pievēršas aizsardzības un drošības iepirkumu jomai.

LESD 346. pants nosaka divus izņēmumus no Eiropas Savienības tiesību piemērošanas jomas – būtiskām un stratēģiski svarīgām dalībvalstu aizsardzības un drošības interesēm ir prioritāte, tādēļ uz to pamata ir iespējami izņēmumi no iepirkumu jomas. Pirmā kategorija, kuru rakstā sīkāk neapskatīsim, ir vērsta uz tiem iepirkumiem, kuri cieši savijas ar valsts noslēpumu un līdzvērtīgas informācijas aizsardzību. Proti, šiem iepirkumiem ir iespējams nepiemērot Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) prasības. Izņēmums attiecas arī uz stratēģiskas nozīmes precēm, kas nepieciešamas darbam ar valsts noslēpumu saturošu informāciju. Šis izņēmums ir skaidri noregulēts Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma (turpmāk – ADJIL) 4. panta trešajā daļā, jo 6. punktā ir izņēmums, kas attiecas uz izlūkošanas un pretizlūkošanas darbību nodrošināšanu.

Otrās kategorijas iepirkumi attiecas uz dalībvalstu stratēģiski nozīmīgām drošības interesēm un faktiski tām nepieciešamajiem ieročiem, munīciju un dažādu citu veidu bruņoto spēku nodrošinājumu. LESD 346. panta izņēmumu skaidri attiecina uz Eiropas Savienības Kopējo militāro preču saraksta2 precēm. Līdz ar to šo izņēmumu nevar attiecināt uz stratēģiskās nozīmes precēm, pretēji iepriekš pirmajā kategorijā minētajam izņēmumam. Tātad brīdī, kad dalībvalsts vēlas iepirkt Eiropas Savienības Kopējo militāro preču saraksta preces, pasūtītājam ir jāpamato stratēģiski nozīmīgā interese, kāda ir saistība starp šo interesi, konkrēto iepirkuma priekšmetu un lēmumu un kādēļ šajā gadījumā stratēģiskas nozīmes intereses ir jāaizsargā tā, ka iepirkumu veic uz LESD 346.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Andris Tauriņš
Numura tēma
Aizsardzības tiesības jaunajā drošības realitātē
Pasaule pēdējos gados ir piedzīvojusi dramatiskas pārmaiņas. Krievijas pilna mēroga iebrukums Ukrainā ir fundamentāli mainījis drošības situāciju Eiropā, liekot arī Latvijai pārskatīt savu pieeju valsts aizsardzībai. Aizsardzības ...
Helēna Brinkmane
Skaidrojumi. Viedokļi
Aizsardzības ministrijas speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar militārajām precēm

Ģeopolitiskā situācija un militārie konflikti rada priekšnosacījumu militāro komersantu pārbaudei un licencēšanai – tas ir viens no valsts pārvaldes kontrolējošiem mehānismiem drošai militāro preču apritei valstī.

Santa Lepere
Skaidrojumi. Viedokļi
Kiberdrošības aktualitātes Latvijā
Krišjānis Cercens
Skaidrojumi. Viedokļi
Bezpilota lidaparātu (dronu) regulējuma problemātika
Paula Lipe
Tiesību politika
Likumdošanas aktualitātes drošības un militārajā jomā
Valsts aizsardzības spēju stiprināšana un sabiedrības noturības paaugstināšana kļuvusi par vienu no likumdevēja centrālajiem uzdevumiem. Ņemot vērā gan starptautisko apdraudējumu fonu, gan iekšējās drošības sistēmas izturības ...
AUTORU KATALOGS