ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

24. Oktobris 1996   •   Nr.23 (37)

Par reklāmas tiesiskajiem aspektiem

Viedokļi, skaidrojumi

Par reklāmas tiesiskajiem aspektiem

Latvijas valsts attīstības pašreizējais posms ir raksturīgs ar preču un naudas attiecību nemitīgu pilnveidošanos. Pastāvošā darba dalīšana ir izveidojusi savu nišu ļoti daudzām reklāmas aģentūrām un milzīgam reklāmas aģentu pulkam. Arvien biežāk televīzijas pārraides pārtrauc "vislabāko" matu kopšanas līdzekļu u.tml. invāzija uz dažādkrāsu ekrāniem. Un kurš gan būs atstājis neievērotas veselas lapaspuses respektablos laikrakstos, ko aizņem vienas bankas reklāma. Kurš maksā, tas pasūta mūziku - šī patiesība ir aktuāla ne tikai krogā, bet arī politikā un preču noieta tirgus veidošanā. Mūs, vēlētājus, kuri savas likumdošanas tiesības ir deleģējuši pārstāvības orgānam, interesē ne tik daudz, cik maksā šī "mūzika", bet gan - kā tā skan, jo pasūta viens, bet jāklausās visiem.

Tā kā nav vienīga universāla normatīvā akta, kas nosaka visus ar reklāmu saistītos procesus un attiecības, mēģināsim ieskicēt tos aktus, kuros šis regulējums daļēji pastāv, un tās problēmas, par kurām ir laiks sākt domāt.

Nacionālajā likumdošanā normatīvo aktu, kas nosaka reklāmas esamības tiesiskos aspektus, patiesībā nemaz tik daudz nav. Centīsimies galvenos no tiem minēt tādā secībā, kāda būtu atbilstoša Latvijas tiesību normu hierarhijai (MK noteikumi Nr.154 "Administratīvo aktu procesa noteikumi", 10.pants).

Pirmkārt, Satversme. Veltīgi tur meklēt kādu norādi par reklāmu. Otrkārt, likumi un Ministru kabineta noteikumi ar likuma spēku.

Te stāvoklis ir daudz labāks. Piemēram, "Radio un televīzijas likums" (20.-25.p.) vai likums "Par pārtikas aprites kārtību un uzraudzību" (32.p.), vai likums "Par patērētāju tiesību aizsardzību"(24.p.). No Satversmes 81.panta kārtībā izdotajiem MK tiesību aktiem var pieminēt MK noteikumus Nr.169 "Par ceļu satiksmi" (41.p.).

Treškārt, MK noteikumi. Faktiski šī ir plašākā reklāmai veltīto tiesību normu grupa, kas ir paredzēta "Radio un televīzijas likuma" 21.panta 6.punktā: "Ārstniecisko un juridisko pakalpojumu, pārtikas produktu, ārstniecisko līdzekļu un augu aizsardzības līdzekļu reklāmas, kā arī naudas ieguldījumu pieņemšanas, vērtspapīru izplatīšanas un citus reklāmas ierobežojumus nosaka attiecīgi likumi un Ministu kabineta noteikumi.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Vija Jākobsone
Notikums
Latvijas juristi Eiropas kopsakaros
Rita Belousova
Informācija
Tiesnešu mācību centrā – apgabaltiesu tiesneši
Informācija
Tieslietu ministrijas delegācija – Ziemeļvalstīs
Informācija
TieSA saņem dāvanu kontaktam ar "Internet"
Erlens Kalniņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Par uztura līgumu
AUTORU KATALOGS