Ievads
Eiropas Komisija (turpmāk – EK) 2025. gada februārī publicēja darba programmu 2025. gadam, kurā ietverta norāde, ka attiecībā uz Mākslīgā intelekta (turpmāk – MI) atbildības direktīvas priekšlikumu1 nav paredzama vienošanās un šis EK priekšlikums tiek atsaukts.2 Pieminams, ka norādītais EK priekšlikums tika virzīts līdztekus pārskatītās Direktīvas par atbildību par defektīviem produktiem3 priekšlikumam4 un šobrīd pēdējā minētā direktīva ir stājusies spēkā atšķirībā no MI atbildības direktīvas priekšlikuma, lai arī abu priekšlikumu mērķis bija papildināt tiesisko ietvaru, kas tika izveidots ar MI aktu.5 Tas tā ir, jo faktiski MI akts regulē MI sistēmu izmantošanu (MI akta 1. pants), nevis, piemēram, paredz īpašu regulējumu saistībā ar atbildību par MI sistēmu nodarīto kaitējumu. Tādēļ EK nāca klajā ar priekšlikumu MI atbildības direktīvai.
Ņemot vērā, ka MI atbildības direktīvas priekšlikums nav rezultējies tiesību aktā, bet MI sistēmu izmantošana ir kļuvusi par neatņemamu daļu no ikdienas, šī raksta ietvaros tiek sniegts ieskats MI atbildības direktīvas priekšlikuma būtībā, kā arī tā virzībā un nākotnes izaicinājumos saistībā ar ārpuslīgumisko civiltiesisko atbildību par kaitējumu, kas nodarīts ar MI sistēmu. Šim aspektam pievēršama uzmanība, jo bez ES līmeņa regulējuma prasītāji var saskarties ar grūtībām izpildīt pierādīšanas pienākumu.
MI atbildības direktīvas priekšlikuma anatomija un piezīmes par tā nepilnībām
MI atbildības direktīvas priekšlikuma mērķis bija noteikt vienotas prasības saistībā ar ārpuslīgumisko civiltiesisko atbildību par kaitējumu, kas nodarīts, izmantojot MI sistēmu, un šīs direktīvas priekšlikums bija nākamais solis, kas sekoja pēc ES Parlamenta rezolūcijas.6 Respektīvi, ES Parlamenta rezolūcijā, pamatojoties uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 225. pantu, EK tika aicināta izstrādāt, ievērojot ES Parlamenta ieteikumus, un iesniegt priekšlikumu jaunam ES tiesību aktam, konkrēti – regulai, par MI ārpuslīgumiskās civiltiesiskās atbildības noteikumiem.
Tomēr, lai arī, sadarbojoties ar plašu ieinteresēto personu loku (izmantojot arī tādu mehānismu kā sabiedriskā apspriešanās),7 EK 2022. gada 28. septembrī nāca klajā ar priekšlikumu nevis regulai, kā to bija aicinājis ES Parlaments, bet direktīvai, lai tādējādi ieviestu vienotu mehānismu, ar kuru tiktu atvieglots pierādīšanas pienākums cietušajiem, prasot kompensāciju par kaitējumu, kas nodarīts ar MI sistēmu.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes