ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

2. Septembris 2025   •   Nr.35 (1405)

Pašvaldību izaicinājumi, realizējot autonomo funkciju izglītības jomā
Mg. iur.
Jūlija Millere
Nodibinājuma “Iespējama misija” valdes locekle 

Šī raksta mērķis ir aktualizēt jautājumu par atbildības sadalījumu starp valsti un pašvaldību, īstenojot izglītības funkciju Latvijā. Uzdevumu apjoms izglītības jomā ir teju neuzskaitāms, līdz ar to publikācijā apskatīto funkciju uzskaitījums nav izsmeļošs un reālo apjomu neatspoguļo, vien dod priekšstatu par situāciju un nevienlīdzību kopumā.

Izglītība kā pamattiesība

Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 112. pants1 noteic, ka ikvienam ir tiesības uz izglītību, vienlaikus šis pants paredz valsts pienākumu nodrošināt bezmaksas pamatizglītību un vidējo izglītību, turklāt nosakot pamatizglītības obligātumu. Minētā tiesību norma uzliek milzīgu pienākumu valstij un pašvaldībām nodrošināt izglītības pieejamību visiem bērniem neatkarīgi no bērna dzīvesvietas, sociālā stāvokļa un citiem apsvērumiem, kas var ietekmēt izglītības iegūšanu.

Izglītība dod cilvēkam iespēju sevi attīstīt, pilnveidot un dzīvot pašcieņas pilnu dzīvi, būt pilnvērtīgam sabiedrības loceklim. Izglītības mērķis ir cilvēka sagatavošana dzīvei sabiedrībā.2 No tā izriet, ka izglītība ir nācijas pamats, no tās pieejamības un kvalitātes ir būtiski atkarīga visas sabiedrības labklājība. Izglītības līmenis nosaka valsts ekonomisko attīstību, demokrātijas kvalitāti un sabiedrības spēju pielāgoties straujajām pārmaiņām. Pieejama un kvalitatīva izglītība veicina sociālo saliedētību, mazina nevienlīdzību un nodrošina, ka ikviena persona spēj pilnvērtīgi izmantot savas pamattiesības. Tādēļ valsts un pašvaldību institūcijām ir ne vien formāls, bet arī saturisks pienākums nodrošināt izglītības sistēmas efektīvu darbību, ievērojot gan Satversmē, gan starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos nostiprinātos principus.

Likumdevējs Izglītības likuma 2. pantā3 ir iedzīvinājis no Satversmes 112. panta pirmā teikuma izrietošos ar tiesībām uz izglītību saistītos principus (vienlīdzība, pieejamība, kvalitāte, sadarbība, iekļaušana u.c.), nosakot Latvijas izglītības sistēmas mērķi nodrošināt Latvijas iedzīvotājam iespēju attīstīt savu garīgo un fizisko potenciālu, lai veidotos par patstāvīgu un attīstītu personību, demokrātiskas Latvijas valsts un sabiedrības locekli.

Satversmes tiesa ir atzinusi, ka demokrātiskas, tiesiskas valsts pienākums ir nodrošināt katra cilvēka tiesību ievērošanu un radīt harmonisku tiesisko ietvaru brīvas, izglītotas personības attīstībai,4 līdz ar norādīto ir būtiski noskaidrot atbildību sadalījumu starp atbildīgajām institūcijām, tostarp pašu skolēnu un viņa vecākiem, lai Satversmē noteiktās cilvēka pamattiesības tiktu atbilstoši īstenotas.

SAISTĪTIE RESURSI
— likumi.lv —
Pašvaldību likums  
— likumi.lv —
Izglītības likums  
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sigita Martinsone
Numura tēma
Juridiskās perspektīvas nozīme kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Izglītības un zinātnes ministrija
Tiesību politika
Par liegumu skolā izmantot mobilo tālruni un skolēnu personīgo mantu pārbaudi
Atsaucoties izglītības jomai veltītā tematiskā žurnāla “Jurista Vārds” viesredaktores Sigitas Martinsones aicinājumam, Izglītības un zinātnes ministrija sniedz šādu viedokli par grozījumiem Izglītības likumā attiecībā uz ...
Krista Narbuta
Skaidrojumi. Viedokļi
Iekļaujoša izglītība Latvijā: no politiskās ieceres līdz praktiskam pielietojumam
Iekļaujoša izglītība mūsdienu sabiedrībā tiek uzskatīta par vienu no būtiskākajiem kvalitatīvas izglītības stūrakmeņiem, kas balstās uz vienlīdzības, diskriminācijas nepieļaujamības un personības attīstības principiem. Arī ...
Aija Štrausa
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai Latvijā pastāv talantīgo izglītojamo atbalsta sistēma
Talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas izveide ir viena no mūsdienu izglītības sistēmas prioritātēm, jo tā ietekmē valsts konkurētspēju un nākotnes intelektuālo potenciālu. Tomēr jāatzīst, ka Latvijā šobrīd šāda sistēma ...
Viktors Makucevičs
Skaidrojumi. Viedokļi
Vecāku (personu, kas īsteno aizgādību) tiesības un pienākumi izglītības procesā
Ikkatras vasaras izskaņā aktualitāti atgūst jautājumi, kas saistīti ar izglītību un izglītības procesu saistītās lietās. Viens no jautājumiem skar to, kāds ir izglītojamo vecāku (personu, kas īsteno aizgādību) (turpmāk – ...
AUTORU KATALOGS