ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

2. Septembris 2025   •   Nr.35 (1405)

Vai Latvijā pastāv talantīgo izglītojamo atbalsta sistēma
Tiesiskā regulējuma izaicinājumi un nepieciešamās pārmaiņas
Mg. oec., Mg. educ.
Aija Štrausa
 

Talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas izveide ir viena no mūsdienu izglītības sistēmas prioritātēm, jo tā ietekmē valsts konkurētspēju un nākotnes intelektuālo potenciālu. Tomēr jāatzīst, ka Latvijā šobrīd šāda sistēma nepastāv un faktiski ir tikai deklaratīvi iekļauta valsts politikas dokumentos. Kamēr izglītojamiem ar speciālām vajadzībām ir nodrošināta pietiekami skaidra juridiskā definīcija, identificēšanas procedūras un mērķēts finansējums, talantīgie izglītojamie paliek “neredzami” izglītības sistēmā. Šī situācija raisa jautājumu – vai valsts pietiekami ievēro Satversmes 112. pantā garantētās tiesības uz izglītību tvērumu pilnā apmērā?

Tādējādi raksta mērķis ir aktualizēt talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas attīstības iespējas Latvijā, identificējot galvenās problēmas un to cēloņus esošajā tiesiskajā regulējumā. Rakstā tiek analizēta pašreizējā situācija, kas liedz talantīgajiem izglītojamajiem piekļuvi kvalitatīvai un spējām atbilstošai izglītībai, salīdzinot to ar veiksmīgu starptautisko praksi. Raksta nobeigumā tiek piedāvāti risinājumi, kas aptver gan juridisko bāzi, gan praktiskās ieviešanas mehānismus, kas nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas visiem izglītojamiem neatkarīgi no viņu dzīvesvietas vai sociālekonomiskā stāvokļa.

Praksē esošās situācijas raksturojums

Pašreizējā situācija Latvijā raksturojama ar vairākām savstarpēji saistītām būtiskām nepilnībām. Jēdziens “talantīgs izglītojamais” nav juridiski definēts nevienā normatīvajā aktā, radot neskaidrības par to, kas īsti tiek uzskatīts par talantīgu izglītojamo mūsdienu izglītības sistēmā. Šīs juridiskās definīcijas trūkuma dēļ nav izveidota arī vienota identificēšanas sistēma ar skaidriem kritērijiem un procedūrām talantīgo izglītojamo atpazīšanai, kas nozīmē, ka katras izglītības iestādes pieeja var būtiski atšķirties, radot nevienlīdzīgas iespējas dažādos Latvijas reģionos. Bez skaidras identificēšanas sistēmas nav iespējams nodrošināt mērķētu finansējumu, tāpēc izglītības iestādes spiestas nodrošināt atbalstu talantīgajiem izglītojamiem no pašvaldību budžeta līdzekļiem, kas bieži vien ir nepietiekami.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sigita Martinsone
Numura tēma
Juridiskās perspektīvas nozīme kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Jūlija Millere
Skaidrojumi. Viedokļi
Pašvaldību izaicinājumi, realizējot autonomo funkciju izglītības jomā
Šī raksta mērķis ir aktualizēt jautājumu par atbildības sadalījumu starp valsti un pašvaldību, īstenojot izglītības funkciju Latvijā. Uzdevumu apjoms izglītības jomā ir teju neuzskaitāms, līdz ar to publikācijā apskatīto ...
Izglītības un zinātnes ministrija
Tiesību politika
Par liegumu skolā izmantot mobilo tālruni un skolēnu personīgo mantu pārbaudi
Atsaucoties izglītības jomai veltītā tematiskā žurnāla “Jurista Vārds” viesredaktores Sigitas Martinsones aicinājumam, Izglītības un zinātnes ministrija sniedz šādu viedokli par grozījumiem Izglītības likumā attiecībā uz ...
Krista Narbuta
Skaidrojumi. Viedokļi
Iekļaujoša izglītība Latvijā: no politiskās ieceres līdz praktiskam pielietojumam
Iekļaujoša izglītība mūsdienu sabiedrībā tiek uzskatīta par vienu no būtiskākajiem kvalitatīvas izglītības stūrakmeņiem, kas balstās uz vienlīdzības, diskriminācijas nepieļaujamības un personības attīstības principiem. Arī ...
Viktors Makucevičs
Skaidrojumi. Viedokļi
Vecāku (personu, kas īsteno aizgādību) tiesības un pienākumi izglītības procesā
Ikkatras vasaras izskaņā aktualitāti atgūst jautājumi, kas saistīti ar izglītību un izglītības procesu saistītās lietās. Viens no jautājumiem skar to, kāds ir izglītojamo vecāku (personu, kas īsteno aizgādību) (turpmāk – ...
AUTORU KATALOGS