ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

2. Septembris 2025   •   Nr.35 (1405)

Vecāku (personu, kas īsteno aizgādību) tiesības un pienākumi izglītības procesā
Mg. iur.
Viktors Makucevičs
Rīgas pilsētas tiesas tiesnesis 

Ikkatras vasaras izskaņā aktualitāti atgūst jautājumi, kas saistīti ar izglītību un izglītības procesu saistītās lietās. Viens no jautājumiem skar to, kāds ir izglītojamo vecāku (personu, kas īsteno aizgādību) (turpmāk – vecāks) tiesību un pienākumu apjoms šajā procesā. Raksta mērķis ir izanalizēt regulējumu un sniegt atbildi uz jautājumu, kāds ir likumisko pārstāvju tiesību un pienākumu apjoms izglītības procesā, lai būtu nepārprotami skaidrs, ar ko vecāks var rēķināties un kas viņam ir jāņem vērā, piedaloties izglītības procesā.

Demokrātiskā sabiedrībā cilvēku tiesības ir gan brīvības aizsardzības mehānisms, gan instruments līdzdalībai sabiedrības dzīvē. Taču tiesību pilnvērtīga izmantošana nekad nav atrauta no pienākumiem – tās savstarpēji papildina un līdzsvaro viena otru.

Tas nozīmē, ka tiesības un pienākumi, kuri ir paredzēti normatīvajos aktos, ir realizējami neatrauti viens no otra. Nereti rodas situācijas, ka ir vēlme nostādīt tiesības augstāk par pienākumiem, lai sasniegtu kādu tiesības izlietotājam vēlamo mērķi. Tomēr demokrātiskā sabiedrībā šāda pieeja nevar tikt atzīta par pamatotu jau iepriekš norādīto apsvērumu dēļ, jo tiesību un pienākumu mijiedarbība nodrošina tiesiskumu un paredzamību, tas ir, ikviena personas rīcība ir saistīta ar atbildību.

Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 112. pants1 noteic, ka ikvienam ir tiesības uz izglītību. Vienlaikus šis pants paredz valsts pienākumu nodrošināt pamatizglītību un vidējo izglītību iegūt bez maksas, turklāt nosakot pamatizglītības obligātumu. Realizējot minēto regulējumu, tiek nodrošināta vienlīdzības principa ievērošana. Vienlīdzības princips pēc savas struktūras nevar tikt piemērots patstāvīgi, bet gan tikai kopā ar kādu citu tiesību normu, respektīvi, tam nepieciešams, ka jau eksistē kāda cita tiesību norma, kas kaut ko materiāli noregulē.2 Šādas tiesību normas Latvijas Republikā ir gan vispārējās, gan speciālās.

Raksta mērķis ir izanalizēt šo regulējumu un sniegt atbildi uz jautājumu, kāds ir likumisko pārstāvju tiesību un pienākumu apjoms izglītības procesā, lai būtu nepārprotami skaidrs, ar ko vecāks (persona, kas īsteno aizgādību) var rēķināties un kas viņam ir jāņem vērā, piedaloties izglītības procesā.

 

Vispārējais regulējums

Bērnu kopšana un audzināšana ir dabiskas vecāku tiesības, kas ir nesaraujami saistītas ar obligāti pildāmiem pienākumiem.3 Rakstā netiks apskatīta bērnu audzināšana dabisko tiesību kontekstā, bet gan tiesiskais regulējums, kas katram vecākam ir jāņem vērā, piedaloties bērna izglītības procesā.

Civillikuma 177. panta pirmā daļa paredz, ka līdz pilngadības sasniegšanai (219. pants) bērns ir vecāku aizgādībā. Ar aizgādību tiek saprastas vecāku tiesības un pienākums rūpēties par bērnu un viņa mantu un pārstāvēt bērnu viņa personiskajās un mantiskajās attiecībās. Civillikuma 177. panta turpmākās daļas paskaidro minēto regulējumu. Proti, rūpes par bērnu nozīmē viņa aprūpi, uzraudzību un tiesības noteikt viņa dzīvesvietu.

Bērna aprūpe nozīmē viņa uzturēšanu, t.i., ēdiena, apģērba, mājokļa un veselības aprūpes nodrošināšanu, bērna kopšanu un viņa izglītošanu un audzināšanu (garīgās un fiziskās attīstības nodrošināšana, pēc iespējas ievērojot viņa individualitāti, spējas un intereses un sagatavojot bērnu sabiedriski derīgam darbam).

SAISTĪTIE RESURSI
— likumi.lv —
Izglītības likums  
— likumi.lv —
Civillikums  
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sigita Martinsone
Numura tēma
Juridiskās perspektīvas nozīme kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Jūlija Millere
Skaidrojumi. Viedokļi
Pašvaldību izaicinājumi, realizējot autonomo funkciju izglītības jomā
Šī raksta mērķis ir aktualizēt jautājumu par atbildības sadalījumu starp valsti un pašvaldību, īstenojot izglītības funkciju Latvijā. Uzdevumu apjoms izglītības jomā ir teju neuzskaitāms, līdz ar to publikācijā apskatīto ...
Izglītības un zinātnes ministrija
Tiesību politika
Par liegumu skolā izmantot mobilo tālruni un skolēnu personīgo mantu pārbaudi
Atsaucoties izglītības jomai veltītā tematiskā žurnāla “Jurista Vārds” viesredaktores Sigitas Martinsones aicinājumam, Izglītības un zinātnes ministrija sniedz šādu viedokli par grozījumiem Izglītības likumā attiecībā uz ...
Krista Narbuta
Skaidrojumi. Viedokļi
Iekļaujoša izglītība Latvijā: no politiskās ieceres līdz praktiskam pielietojumam
Iekļaujoša izglītība mūsdienu sabiedrībā tiek uzskatīta par vienu no būtiskākajiem kvalitatīvas izglītības stūrakmeņiem, kas balstās uz vienlīdzības, diskriminācijas nepieļaujamības un personības attīstības principiem. Arī ...
Aija Štrausa
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai Latvijā pastāv talantīgo izglītojamo atbalsta sistēma
Talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas izveide ir viena no mūsdienu izglītības sistēmas prioritātēm, jo tā ietekmē valsts konkurētspēju un nākotnes intelektuālo potenciālu. Tomēr jāatzīst, ka Latvijā šobrīd šāda sistēma ...
AUTORU KATALOGS